صفحه اصلی / سرخط خبرها / رویگردانی مردم از کسب و کارهای مجازی با گرانی اینترنت

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران

رویگردانی مردم از کسب و کارهای مجازی با گرانی اینترنت

کسب و کار نیوز - مصوبه مجلس مبنی بر افزایش مالیات اپراتورها بدون هیچ گونه بررسی کارشناسی بوده و خلاف قرارداد با اپراتورهاست.

یادداشت – 
در این رابطه دو نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول اینکه اصولا در دنیا عمده مصرف پهنای باند روی ارتباطات ثابت است و کمتر روی ارتباطات موبایل قرار دارد. بنابراین تعرفه اینترنت موبایل در سراسر دنیا گران است؛ اما در کشور ما به دلیل انحصار جدی برای توسعه شبکه پهن باند ثابت، همه مردم به سمت اینترنت موبایل رفته اند و از سیم کارت های خود برای پهن باند استفاده می کنند. این مساله باعث شد در سال های گذشته بین اپراتورها رقابتی دربگیرد و به همین دلیل تا مدت ها خودکشی تعرفه ای و قیمتی انجام می دادند و دائما قیمت ها را پایین می آوردند تا مردم را جذب کنند. به واسطه اینکه اپراتورها اینترنت را سال های قبل ارزان تر فروخته اند، تقاضا برای پهنای باند افزایش یافته است. اپراتورهای موبایل اصولا باید یک اهرم تعرفه ای داشته باشند که بتوانند با درآمدهای آن توسعه شبکه بدهند و با توسعه شبکه بتوانند باز هم تعداد مشترکان بیشتری را تحت پوشش قرار بدهند و به موازات آن، اینترنت ثابت شکل بگیرد نه افزایش تقاضای اینترنت موبایل!
در این میان اگر اپراتورهای موبایل تضعیف شوند دیگر نمی توانند G5 را توسعه بدهند. اگر تعرفه اینترنت در حال حاضر به خاطر این مصوبه گران شود نه به خاطر عوامل دیگر، بسیاری از کسب و کارهای مجازی تضعیف و مصرف کنندگان رویگردان می شوند، به تبع اپراتورها ضعیف می شوند، توسعه ضعیف می شود، به سمت ۵G نخواهیم رفت و نسل بعدی تغییر و تحول کسب و کارها را نخواهیم دید. این سیکل معیوبی است که دراثر افزایش قیمت اینترنت رخ خواهد داد؛ ولی من باور ندارم که این مساله فقط به مصوبه مجلس مرتبط باشد.
اما معتقدم مصوبه مجلس کاملا اشتباه، ناقص، فاقد نگاه کارشناسی و خلاف قرارداد با اپراتورهاست. لازم به ذکر است که اپراتورها سه طیف گوناگون دارند در حالی که در مصوبه مجلس فقط به اپراتورهای موبایل اشاره شده؛ ولی به نظر من مستقل از آن باید مشکلات و موانع دیگر توسعه ای را رفع کرد.

همچنین مطالعه کنید:

بانک مرکزی: روند تورم و نقدینگی در دولت سیزدهم کاهشی شده است

به گزارش کسب و کار نیوز ، متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی واقفند که حجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.