صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / آنلاین ها در بن‌بست افزایش تعرفه اینترنت
آنلاین ها در بن‌بست افزایش تعرفه اینترنت

مصوبه مجلس باعث گرانی اینترنت خواهد شد؟

آنلاین ها در بن‌بست افزایش تعرفه اینترنت

کسب و کار نیوز - مصوبه جدید مجلس مبنی بر افزایش مالیات اپراتورها هرچند اذعان به گرانی اینترنت ندارد؛ اما رنگ و بوی آن را دارد زیرا اپراتورها از جیب مردم آن را تقبل خواهند کرد. این در حالی است که قربانی اصلی این افزایش درنهایت کسب و کارهای آنلاینی هستند که در سال اخیر به خصوص در بحران کرونا سر برآورده اند و اکنون با تورم دیگری از جنس تعرفه اینترنت مواجه می شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایندگان مجلس با وجود هشدارها درباره نتیجه مصوبه کمیسیون تلفیق بر افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی، به این مصوبه رای مثبت دادند. نمایندگان مجلس تصویب کردند که منابع ۳ هزار میلیارد تومان از کاربران اپراتورها اخذ و به صدا و سیما و برخی دستگاه‌های نظارتی اختصاص یابد.
هرچند واکنش های زیادی به این موضوع شده اما مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون تلفیق مجلس معتقد است: مطلب به درستی به وزیر ارتباطات منتقل نشده و قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ افزایش نخواهد یافت.
معاون وزیر ارتباطات نیز اندکی بعد در توییتی چنین پاسخ داد که این مصوبه مجلس نه تنها موجب گران شدن قیمت اینترنت می‌شود، بلکه جلوی توسعه اینترنت در مناطق محروم را نیز خواهد گرفت.
هرچند این مصوبه هنوز رنگ قانون به خود ندیده، اما باید دانست نتیجه تصویب این می‌شود که «توسعه اینترنت در روستاها متوقف خواهد شد»، «اشتغال تازه شکل گرفته در عرصه فضای مجازی نابود خواهد شد»، «عدالت ارتباطی میان غنی و فقیر مختل می‌شود» و «گرانی هزینه اینترنت حضور مردم در فضای مجازی و اینترنت را محدود می‌کند.»
«کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، عواقب گرانی اینترنت بر کسب و کارهای اینترنتی را بررسی می کند.

رویگردانی مردم از کسب و کارهای مجازی با گرانی اینترنت

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران
مصوبه مجلس مبنی بر افزایش مالیات اپراتورها بدون هیچ گونه بررسی کارشناسی بوده و خلاف قرارداد با اپراتورهاست. در این رابطه دو نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول اینکه اصولا در دنیا عمده مصرف پهنای باند روی ارتباطات ثابت است و کمتر روی ارتباطات موبایل قرار دارد. بنابراین تعرفه اینترنت موبایل در سراسر دنیا گران است؛ اما در کشور ما به دلیل انحصار جدی برای توسعه شبکه پهن باند ثابت، همه مردم به سمت اینترنت موبایل رفته اند و از سیم کارت های خود برای پهن باند استفاده می کنند. این مساله باعث شد در سال های گذشته بین اپراتورها رقابتی دربگیرد و به همین دلیل تا مدت ها خودکشی تعرفه ای و قیمتی انجام می دادند و دائما قیمت ها را پایین می آوردند تا مردم را جذب کنند. به واسطه اینکه اپراتورها اینترنت را سال های قبل ارزان تر فروخته اند، تقاضا برای پهنای باند افزایش یافته است. اپراتورهای موبایل اصولا باید یک اهرم تعرفه ای داشته باشند که بتوانند با درآمدهای آن توسعه شبکه بدهند و با توسعه شبکه بتوانند باز هم تعداد مشترکان بیشتری را تحت پوشش قرار بدهند و به موازات آن، اینترنت ثابت شکل بگیرد نه افزایش تقاضای اینترنت موبایل!
در این میان اگر اپراتورهای موبایل تضعیف شوند دیگر نمی توانند ۵G را توسعه بدهند. اگر تعرفه اینترنت در حال حاضر به خاطر این مصوبه گران شود نه به خاطر عوامل دیگر، بسیاری از کسب و کارهای مجازی تضعیف و مصرف کنندگان رویگردان می شوند، به تبع اپراتورها ضعیف می شوند، توسعه ضعیف می شود، به سمت ۵G نخواهیم رفت و نسل بعدی تغییر و تحول کسب و کارها را نخواهیم دید. این سیکل معیوبی است که دراثر افزایش قیمت اینترنت رخ خواهد داد؛ ولی من باور ندارم که این مساله فقط به مصوبه مجلس مرتبط باشد.
اما معتقدم مصوبه مجلس کاملا اشتباه، ناقص، فاقد نگاه کارشناسی و خلاف قرارداد با اپراتورهاست. لازم به ذکر است که اپراتورها سه طیف گوناگون دارند در حالی که در مصوبه مجلس فقط به اپراتورهای موبایل اشاره شده؛ ولی به نظر من مستقل از آن باید مشکلات و موانع دیگر توسعه ای را رفع کرد.

گروکشی مجلس در افزایش مالیات اپراتورها

محمود راشدی، مشاور کسب و کار
افزایش تعرفه اینترنت، پیش از هر چیز یک بحث سیاسی بین مجلس و دولت است. نکته ای که وجود دارد، این است که در بودجه سال گذشته نیز همین مساله بوده و قرار نبوده صحبتی از افزایش نرخ اینترنت شود. نکته این است که برداشت ها متفاوت شده؛ به این دلیل که مجلس یازدهم روی کار آمده و گرایش آن تغییر یافته و این مجلس با دولت تسویه حساب سیاسی می کند. این عدد و رقم سال قبل هم در بودجه بود و قرار بوده این عددی که در بودجه تعیین کردند اضافه شود؛ اما دولت این مالیات را در مسیری که خود خواسته، خرج کرده است. الان مجلس روی آن عدد دست گذاشته که حدود ۷ هزار میلیارد تومان است و می گوید مخارج آن را باید مشخص کنید و امسال هم که گذشته باید مصارف آن مشخص شود. اما به این برچسب «گرانی اینترنت» یا «گران شدن اینترنت در سال آینده» داده اند و گفته اند که مجلس انقلابی می خواهد تعرفه اینترنت را گران کند. باز پزهای انتخاباتی وزیر ارتباطات آغاز شده و می گوید: «تا آخرین روزی که دولت باشد، جلوی آن می ایستم.»
طبق فرمایش یکی از نمایندگان مجلس، مقصود مجلس این است که این بودجه ۷ هزار میلیاردی کجا رفته؛ در واقعیت این پول یک حیات خلوت برای دولت است.
نکته دوم اینکه به فرض که اینترنت گران شود و این اتفاق بیفتد چه تاثیری روی کسب و کارهای اینترنتی می گذارد. به طور کلی قطع به یقین این اتفاق یک روزی می افتد. به اندازه ای که اینترنت گران شود به همان اندازه ما تاثیر آن را می بینیم و زمانی این موضوع نگران کننده است که بدانیم این کار جلوی سرعت رشد بعضی از کسب و کارها و استارتاپ هایی که اینترنت بیس هستند را می گیرد.
کسب و کارهایی که روی غلتک افتاده اند و جلو می روند، تکلیفشان مشخص است و مثل سابق ادامه می دهند؛. اما آن گروهی که بیشتر آسیب می بینند، کسب و کارهای نوپا و خرد هستند. هرچند باید دانست این دعوا، سیاسی و دو مدل ادبیات و تلقی از یک بند قانونی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.