صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش تقاضای خرید نقره
افزایش تقاضای خرید نقره

طلا و سکه در آستانه ایام نوروز بی مشتری ماند

افزایش تقاضای خرید نقره

کسب و کار نیوز- به گفته کارشناسان بازار طلا و سکه امسال بعید است در آستانه ایام نوروز تقاضایی برای خرید سکه و طلا داشته باشیم. این در حالی است که گزارش های میدانی نشان می دهد در وضعیت رکود بازار طلا، مردم به سمت بازار نقره و خرید مصنوعات نقره رفته اند. افزایش بی سابقه قیمت ها در بازار طلا و کاهش قدرت خرید موجب شده تا مشتری خاصی در بازار طلا نباشد و تمام خریداران طلا به سمت بازار نقره سرازیر شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نقره و کارت های هدیه در شرایط فعلی جایگزین طلا و سکه شده و درآمد مردم هیچ گونه همخوانی با رشد قیمت ها در بازار طلا و سکه و البته تمام بازارها ندارد. روز به روز از میزان قدرت خرید مردم کاسته شده و در سمت مقابل رشد قیمت ها نیز روز به روز بیشتر می شود.

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران، تقاضای طلا در یک سال گذشته کاهش یافته اما تقاضا برای نقره ۱۵ درصد افزایش یافته است. محمد کشتی‌آرای گفته که امسال بعید می‌رسد در آستانه ایام نوروز تقاضایی برای خرید سکه و طلا داشته باشیم و مردم ترجیح می‌دهند از کارت‌های هدیه استفاده کنند. گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر توضیح داد که در یک سال گذشته با توجه به بالا رفتن قیمت طلا شاهد افزایش ۱۵ درصدی تقاضای خرید نقره بودیم. البته همواره تقاضا برای خرید ظروف نقره و آینده شمدان نقره وجود داشته است.

او نوسانات در بازار سکه و طلا را «بسیار جزیی» خواند که با توجه به نوسانات نرخ ارز این نوسان قیمتی در بازار طلا طبیعی است و افزود: با توجه به افزایش نرخ انس طلا و نرخ ارز در یک روز گذشته، این دو عامل باعث افزایش قیمت جزیی طلا و سکه شده اما در مجموع در دوره ثبات نسبی قیمت‌ها هستیم. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر مهرماه ۱۳۹۹ هم از تعطیلی ۲۵ درصد واحدهای طلا در شش ماه نخست سال خبر داده و گفته بود: افزایش قیمت‌ها موجب شده که فروش مصنوعات طلا و جواهر به حداقل ممکن برسد. ازار در رکود شدید است بطوری که واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.

قیمت طلا نه تنها در بازار ایران، بلکه در بازارهای جهانی افزایش یافته است. قیمت طلا و سکه در یک سال گذشته بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارشی که ایمنا منتشر کرده، قیمت سکه بهار آزادی در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ،۵۱ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال بود که در ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ به ۱۱۸میلیون و ۳۲۰ هزار ریال رسیده است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۲۳ درصد افزایش از ۵ میلیون و ۲۹۶ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۱۱۸ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

رونق بازار مصنوعات نقره

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر

در مقایسه با بازار طلا، نقره رشد بیشتری را داشته است و البته میزان تقاضا برای نقره در بازار داخلی، نسبت به میزان تقاضا برای طلا، از وضعیت بهتری برخوردار است. همچنین جایگاه خاص فلز نقره در تهیه مصنوعات زینتی، بازار این فلز را دارای رونق نسبی نسبت به سایر فلزات گرانبها کرده است.

نقره جزء فلزات قیمتی و ارزشمند بعد از پلاتین و طلا است و هم اکنون بازار نقره با رونق نسبی خوبی مواجه است و با توجه به پایین تر بودن قیمت مصنوعات این فلز نسبت به طلا در بازار مورد استقبال قرار می گیرد. همچنین از زمانهای قدیم مردم برای نقره احترام خاصی قائل بوده اند و خوشبختانه هم اکنون هم این فلز مورد توجه قرار گرفته و از جایگاه بالاتری نسبت به سایر فلزات برخوردار است.

البته باید متذکر شد که پس از افزایش قابل توجه قیمت طلا، شاهد افزایش خرید نقره و بدلیجات هستیم. اما مردم بدانند که خرید نقره هیچ تضمینی ندارد و دقیقا پس از خرید آن، در صورت هر گونه مشکلی حتی امکان برگشت آن به فروشنده نیست و هیچ فروشنده‌ای نقره فروخته شده را قبول نمی‌کند، اما طلا با فاکتور همواره قابل داد و ستد است و فروشنده باید پاسخگوی هر گونه مشکل احتمالی پس از فروش باشد. در نقره هر مشکلی پیش آید خریدار دیگر باید قید آن را بزند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …