صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت نجومی میوه در آستانه شب عید

سیب زرد، پرتقال تامسون و موز پرچمداران گرانی در بازار میوه هستند

قیمت نجومی میوه در آستانه شب عید

کسب و کار نیوز- قیمت میوه و سبزیجات هر روز با گرانی لجام‌گسیخته افزایش می‌یابد و بعد از کالاهاس اساسی میوه نیز از دسترس مردم خارج شده است. در حال حاضر سیب زرد، پرتقال تامسون و موز در صدر گرانی‌های میوه قرار گرفتند. این روزها روز به روز قدرت خرید مردم در حال آب رفتن است بعد از گوشت، مرغ، لبنیات، روغن و... حالا نوبت به گرانی میوه رسیده است تا وجودش آرام آرام در سبد مصرفی خانواده های ایرانی کم رنگ یا حتی محو شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عدم تعادل در عرضه و تقاضا علت افزایش قیمت میوه است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز، سیب زرد و پرتقال تامسون بوده است. به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت میوه و مرکبات طی هفته اخیر، بازرسی از بازار میوه و تره بار نیز افزایش یافت و تا کنترل قیمت ها وآرامش در بازار ادامه خواهد داشت. با ورود و آزادسازی کالاهای ذخیره شده در سردخانه‌ها و جلو گیری از صادرات، در روزهای آینده قیمت میوه کاهش یابد.

عدم تعادل در عرضه و تقاضا علت افزایش قیمت میوه

در همین رابطه معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران، عدم تعادل در عرضه و تقاضا را علت افزایش قیمت میوه عنوان کرد و با اشاره به اینکه بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز، سیب زرد و پرتقال تامسون بوده، از تشدید نظارت بر بازار این محصولات خبر داد. سعید محمدی پور اظهار کرد: ازابتدای طرح نظارت و بازرسی بر بازار شب عید، یعنی ۱۵ بهمن، بیش از  ۳۸۷۰ مورد بازرسی از صنوف میوه فروشی درتهران انجام شده است.

وی افزود: به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت میوه و مرکبات طی هفته اخیر، بازرسی از بازار میوه و تره بار نیز افزایش یافت و تا کنترل قیمت ها وآرامش در بازار ادامه خواهد داشت. به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت از مجموع بازرسی‌ها در مدت یاد شده، تعداد ۳۸۰ پرونده تخلف به ارزش ۱۲۷ میلیون تومان تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت روزانه کالاهای اساسی به ویژه میوه و مرکبات ازطریق سامانه ۱۲۴ اعلام و ثبت می‌شود، گفت که در این مدت موز، سیب زرد و پرتقال تامسون بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. این مقام مسئول در پایان پیش بینی کرد که با ورود و آزادسازی کالاهای ذخیره شده در سردخانه‌ها و جلوگیری از صادرات، در روزهای آینده قیمت میوه کاهش یابد.

دلیل افزایش قیمت میوه صادرات است

اما دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه علت اصلی افزایش قیمت‌های اخیر میوه، صادرات آن‌ها است، گفت: سیب و پرتقال‌های تنظیم بازار از اواسط اسفند ۹۹ عرضه خواهد شد. عباس قبادی علت گرانی این روزهای میوه را صادرات خواند و اظهار داشت: میزان صادرات میوه این روزها در مقایسه با سنوات گذشته، افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ ارز یکی از دلایل اصلی رونق صادرات میوه است، گفت: تأخیر در حمل به دلیل بارش‌های اخیر و همچنین سرمازدگی برخی میوه‌ها در استان‌های فارس و کرمان از دیگر دلایل افزایش قیمت میوه در بازار است. معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت همچنین افزود: میوه‌های تنظیم بازاری از اواسط اسفند عرضه می‌شوند که این اقدام تا حدودی قیمت‌ها را تعدیل می‌کند. قبادی همچنین افزایش قیمت میوه به دلیل خریدهای تنظیم بازاری را شایعه خواند و گفت: خریدهای تنظیم بازاری سیب و پرتقال حدود ۲ ماه قبل انجام شده و ارتباطی به گرانی‌های اخیر ندارد.وی همچنین افزود: میزان ذخیره‌سازی سیب و پرتقال حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن است که به نسبت یک میلیون تن سیب و پرتقال تولیدی کشور قابل مقایسه نیست.وی با تاکید مجدد بر اینکه علت اصلی افزایش قیمت‌های اخیر میوه، صادرات آن‌ها است، افزود: میوه‌ها در اختیار بخش خصوصی است و حاکمیت نمی‌تواند خیلی در بحث قیمت‌گذاری دخالت کند.

نبود الگوی کشت علت اصلی اختلاف چندبرابری قیمت میوه

رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی

نبود الگوی کشت علت اصلی اختلاف چندبرابری قیمت میوه از مبدا تا بازار است. علی رغم شرایط مساعد تولید محصولات باغی، اختلاف قیمت از باغ تا مغازه به دلیل کمبود نظارت دستگاه های متولی به چند برابر می رسد. دستگاه های مسئول باید مداوم بر قیمت های سطح شهر نظارت کنند تا تورم به مصرف کننده تحمیل نشود که در نتیجه زنجیره تولید دچار آسیب شود.

بی توجهی به مصوبه اجرای الگوی کشت موجب شده تا تمامی محصولات باغی به یکباره وارد بازار شود که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های صادراتی و افت چشمگیر قیمت، تولیدکننده متحمل زیان می شود‌. همچنین کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی هم مورد انتقاد است. با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دیگر نگران مازاد تولید و ضرر و زیان باغداران‌ نیستیم چرا که با ورود محصولات درجه ۲ و ۳ به صنایع تبدیلی و تکمیلی، شاهد عرضه انبوه و افت قیمت در بازار نیستیم.

علی رغم آنکه قیمت محصولات باغی در مغازه های سطح شهر به سبب کمبود نظارت دستگاه تعزیرات سرسام آور است، اما محصول از باغداران با نرخ نازلی خریداری می شود که علت اختلاف چندبرابری قیمت مربوط به سودجویی عوامل واسطه و دلال و بی توجهی به ایجاد زنجیره تولید تا مصرف  است. صادرات هم نقش چندانی در گرانی میوه ندارند چراکه ۳ درصد تولیدات صادر می‌شود، اما ۳۰ درصد تولید میوه ضایعات داریم و اگر ضایعات کم شود قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

سایه رکود و کسادی بر بازار پارچه

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، با این حال مهم‌ترین مشکلی که در …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *