صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اینترنت بی کیفیت گرانتر می شود
اینترنت بی کیفیت گرانتر می شود

مصوبه مالیاتی مجلس؛ بهانه اپراتورها برای افزایش قیمت چندباره اینترنت

اینترنت بی کیفیت گرانتر می شود

کسب و کار نیوز- مجلس با افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها موافقت کرد. نمایندگان مجلس طرح افزایش مالیات ارائه دهندگان اینترنت و اپراتورها را در مجلس به تصویب رساندند. این در حالی است که وزیر ارتباطات در رابطه با تبعات تصویب این طرح و گرانی اینترنت در سال آینده هشدار داده بود. در پی تصویب یک مصوبه در مجلس که برای تولید محتوای تبلیغاتی منطبق بر معیارهای کشور در اینترنت در نظر گرفته شده، مسئولان ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده‌اند قیمت اینترنت به دلیل این مصوبه در سال آینده «افزایش چشمگیر» خواهد یافت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که مجتبی رضا خواه عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص افزایش ۱۰ درصدی درآمد دولت از اپراتورها گفت: قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نخواهد کرد. وی گفت: در این رابطه توئیتی از سوی وزیر ارتباطات منتشر شده است که به نظر می رسد مطلب، درست به ایشان منعکس نشده است. من تاکید می کنم که به طور حتم در سال ۱۴۰۰ قیمت اینترنت افزایش پیدا نخواهد کرد.

برخی معترضان به این مصوبه در فضای مجازی نوشته اند که جناب رضاخواه، ریاضی می‌دانید؟ چطور ۱۰ درصد درآمد دولت از اپراتورها را افزایش دادید و ادعا دارید که قیمت اینترنت بالا نمی‌رود؟ تقاضا داریم، مختصر عقل و شعوری هم برای مردم قائل باشید و با شجاعت اعلام فرمایید از جیب مردم به صداوسیمای ملی، بذل و بخشش کردید. اما آیا می توان تصور کرد که با افزایش مالیات اپراتورها قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند. برخی منتقدان بر این باورند که مصوبه مجلس یعنی گران شدن اینترنت و اختصاص پول آن به صداوسیما. این بدان معناست که براساس مصوبه مجلس، اینترنت گران خواهد شد و پول آن برای نظارت بر اینترنت، به صداوسیما تعلق خواهد گرفت.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات اما در توییتی تاکید کرده مصوبه مجلس هم قیمت اینترنت را گران خواهد کرد و هم باعث توقف توسعه اینترنت در روستاها خواهد شد. به گفته وی، درآمد اپراتورها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.

البته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هشدار داد قیمت بسته‌های اپراتورها درصورت تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی‌بر افزایش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما افزایش خواهد یافت. محمدجواد آذری‌جهرمی در توییتر نوشت: امیدوارم نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.

جهرمی تصویری از این مصوبه منتشر کرد که در آن عنوان شده است: حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود. مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن منحصرا به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است.

کاهش حاشیه سود اپراتورها 

احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس

اگر دولت به دنبال بهانه برای گرانی اینترنت است در مصوبه جدید مجلس به دنبال آن نباشد چراکه این مصوبه اصلا و به هیچ عنوان ارتباطی با مردم و مصرف کنندگان عادی اینترنت در کشور ندارد. همچنین مگر وزیر ارتباطات برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند که عنوان کرده اند اجازه نخواهیم داد این مصوبه تصویب شود. تصویب این بند یک پیام با محتوای فرهنگی به جامعه مخابره خواهد کرد. به هر ترتیب خبر گرانی اینترنت کذب است و مجلس حتی به افزایش تعرفه پیامک به یک تومان هم رأی نداد. در صحن علنی پارلمان تصمیم گیری شد حق‌السهم دولت و عدد درآمدی‌اش را که وزارت ارتباطات دریافت می‌کند، به نفع تولید محتوای فرهنگی افزایش داده شود.

سود خالص دولت علاوه بر حق السهم مبلغی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که از این رقم فقط ۳ هزار میلیارد تومان آن برای تولید محتوا در نظر گرفته شده است. این عدد حق‌السهم لزوماً برای صداوسیما نیست و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی که در عرصه فضای مجازی فعالیت می‌کنند و همچنین فعالان و گروه‌های مردمی این عرصه مد نظر هستند و ویژه یک دستگاه خاص نیست. در کشور ۲۶ مجموعه فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی داریم. این فضاسازی تخریبی و بدون مناسبت که خللی در اراده مجلس به وجود نمی‌آورد.

علاوه بر این در تایید این موضوع که مجلس قصد گرانی اینترنت را ندارد باید اشاره شود که اگر نهادی قصد گرانی اینترنت را داشته باشد مجلس به شدت با آن برخورد خواهد کرد. طرح تصویب شده در مجلس مربوط به عایدی دولت از محل درآمد اپراتورها دارد که قرار است از حاشیه سود آنها کم شده و به حساب دولت واریز شود. اینکه عنوان می شود این درآمدها برای صدا و سیما در نظر گرفته شده کذب محض است و مجلس به دنبال خالی کردن جیب مردم نیست. البته حکم دیگر نمایندگان هم این بود که تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ نباید از سوی دولت گران شود، در واقع از حاشیه سود خالص اپراتورها که سالانه بسیار بالاست و بعضاً شاهدیم محتوای بومی را به جای نیم‌بها، تمام بها می‌کنند، این حق‌السهم در نظر گرفته شده است و به معنای افزایش تعرفه اینترنت نیست.

تایید گرانی اینترنت

مهدی غیبی کارشناس اقتصاد دیجیتال

با اجرای مصوبه مجلس مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی مالیات ارایه دهندگان خدمات اینترنتی به طور حتم گرانی اینترنت را خواهیم داشت. به هر ترتیب هنگامی که افزایش مالیات مصوب می شود باید محل تامین این پول نیز مشخص شود. در حال حاضر اپراتورها با هزینه هایی که از مکالمات مشترکان و بسته های اینترنت دارند درآمدزایی می کنند بنابراین مشخص است باید افزایش هزینه در این سرویس ها داشته باشند تا بتوانند مالیات مصوب شده را پرداخت کنند.

موضوع اصلا مظلوم نمایی اپراتورها نیست اما چاه نفت هم ندارند که بخواهند این مبالغ را بدون افزایش هزینه سرویس های خود پرداخت کنند. پس این به طور طبیعی با افزایش هزینه های اپراتورها بسته های اینترنت نیز افزایش پیدا می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.