صفحه اصلی / اسلایدر / کشف ۱.۵ میلیارد تومان تخلف از بازار شب عید کالاهای اساسی
کشف ۱.۵ میلیارد تومان تخلف از بازار شب عید کالاهای اساسی

تخلفات در بازار شب عید کالاهای اساسی افزایش یافت

کشف ۱.۵ میلیارد تومان تخلف از بازار شب عید کالاهای اساسی

کسب و کار نیوز- نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان تخلف از بازار شب عید کالاهای اساسی کشف شده است. با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش خرید خانوار که طبق سنت همه ساله برای عید نوروز انجام می شود شاهد افزایش تخلفات در حوزه خرید و فروش کالا و خدمات هستیم. با وجود شیوع بیماری کرونا و نزدیک شدن به پیک چهارم آن باز هم مردم طبق روال همه ساله خود را برای استقبال از سال جدید آمده می کنند و حال و هوای بازارها گواه بر این مدعاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تخلفات نیز هر ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال افزایش پیدا می کند. گرانفروشی، کم فروشی، خودداری از نصب برچسب قیمت ها و… نمونه های این تخلفات در سطح بازارها هستند. طبق قانون نظام صنفی گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری،‌ عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب از جمله مهم‌ترین تخلفات صنفی است.

به عبارت دیگر هرچند ویروس کرونا بر بازارهای نوروزی سایه افکنده است ولی با این وجود گلایه‌های مردم از تخلفات و از طرفی دیگر بازرسی‌های اصناف و سازمان صمت طبق روال هر ساله وجود دارد. طبق معمول هرسال در اسفندماه میزان خرید مردم به واسطه نیازهای ایام عید و نوروز رو به افزایش می‌رود و از این جهت افزایش نظارت بر بازار و اصناف نیز ضرورتی دو چندان پیدا می‌کند. این در حالی است که موضوع بازرسی بر بازار را بارها و بارها از زبان مسئولین شنیده‌ایم ولی همیشه نیز شاهد افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها و گاه در موقع نیاز احتکارها نیز بوده‌ایم.

در این رابطه معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) از انجام بیش از ۶۰۰۰ بازرسی از بازار شب عید کالاهای اساسی و تشکیل نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان تخلف در نتیجه آن خبر داد. سعید محمدی پور اظهار کرد: از ابتدای طرح بازرسی و نظارت بر اقلام اساسی  ویژه ایام پایانی سال تاکنون ۶۰۴۱ بازرسی از عرضه کنندگان کالاهای اساسی شامل گوشت قرمز، تخم مرغ ، روغن خوراکی، برنج و لوازم خانگی و قند و شکر انجام گرفته است.به گفته وی از این تعداد بازرسی، ۳۵۵ پرونده تخلف به ارزش ریالی بیش از یک میلیارد و ۴۶۷ میلیون تومان تنظیم  و به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

محمدی پور با بیان اینکه این طرح از ۱۵ بهمن در راستای پایش و نظارت بر بازار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال آغاز شده، از حضور دستگاه‌های اجرایی و نیز اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس اقتصادی  و … در این طرح خبر داد. همچنین به گفته معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت تهران طی دو هفته اخیر بیشترین بازرسی‌های انجام شده  درخصوص عرضه کنندگان مرغ و تخم مرغ با ۱۳۹۷ مورد بازرسی بوده که ۱۳۳ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از یک میلیارد و ۲۵۳ میلیون تومان کشف و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است. وی در پایان از مردم خواست درصورت مشاهده تخلفات صنفی مراتب را با سامانه ۱۲۴ گزارش کنند.

تشدید نظارت بر کالاهای پرمصرف و ضروری

جلال الدین محمد شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، خرید و فروش کالا و خدمات افزایش پیدا می کند و به هر حال طبیعی است که بازارها با رشد مراجهات روبرو شوند. در سال ۹۹ به دلیل بحران کرونا واحدهای صنفی تعطیلات اجباری بسیاری را داشته اند و برای این ایام برای ارایه کالاها و خدمات آمادگی کامل دارند. اینکه تخلفات صنفی با افزایش استقبال و رشد مراجعات و متقاضیان رشد می کند مربوط به واحدهای صنفی دارای مجوز و پروانه کسب و کار نیست و بسیاری از تخلفات مربوط به واحدها و افرادی است که پروانه و جواز کسب و کار ندارند. این روال همه ساله است که بسیاری از افرادی که بدون مجوز فعالیت می کنند از حضور پرشمار مردم در بازارها سواستفاده کرده و کالاها و خدمات را با تخلفات مختلف ارایه می کنند.

به هر ترتیب بازرسی ها در سطح کشور در تمام بازارها افزایش خواهد یافت و جرایم هم برای هر نوع تخلف در نظر گرفته شده است. به همین منظور گشت ها و اکیپ های بازرسی در تمام کشور از واحدهای صنفی گزارش تهیه خواهند کرد ضمن اینکه گزارشات مردمی نیز برای تخلفات پیش آمده وجود دارد.

همچنین به منظور جلوگیری از نابسامانی های احتمالی بازار عرضه و تقاضا در ایام پایانی سال و عید نوروز، نظارت بر واحدهای صنفی عرضه کننده کالاهای پرمصرف و ضروری تشدید می شود. در راستای تحقق عدالت اقتصادی، تشدید بازرسی ها از بیستم بهمن ماه تا پانزدهم فروردین ماه طی ۲۱ طرح نظارتی برای ۵۰ نوع خدمات مانند مبل، خودرو، شیرینی، میوه، آجیل، پوشاک، کیف و کفش، مرغ و گوشت انجام می شود.

استقرار نیروها در مراکز پرتراکم مانند میادین میوه و تره بار، بازار بزرگ و بازارچه ها و همچنین نظارت بر توزیع کالاهای دولتی از مهمترین برنامه های گشت های مشترک است .در شرایط کنونی اقتصادی و فشاری که بر مردم وارد شده است، متخلفان نباید احساس امنیت کنند. نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی، نظارت بر دستگاه های توزین و قیمت گیری روزانه و رسیدگی و پاسخگویی به شکایات حتی در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل نیز طی این طرح انجام خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.