صفحه اصلی / اسلایدر / کسادی بازار خودرو شب عید
کسادی بازار خودرو شب عید

قیمت خودرو در بازار شب عید چه سمت و سویی را انتخاب می کند؟

کسادی بازار خودرو شب عید

کسب و کار نیوز - همانند دیگر بازارها، بازار خودرو نیز در ایام پایانی سال می بایست با جنب و جوش و افزایش استقبال از خرید و فروش همراه باشد اما به گفته فعالان بازار امسال بازار خودرو هیچ شباهتی با سالهای گذشته نخواهد داشت و کسادی میهمان نوروزی بازار خودرو خواهد بود. در حالی پیش بینی ها از کسادی بازار خودرو حکایت دارد که قیمت خودرو در این روزها با سردرگمی روبه رو بوده و قیمت خودرو خرید آن را برای مردم به رویا تبدیل کرده است. قیمت خودرو در دو فصل گذشته با افزایش چشم گیری روبه رو بوده است و خودرو به دو نرخ کارخانه و بازار خرید و فروش می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به هر فعلا تقاضا در بازار به کمترین حد خود رسیده و فعالان بازار در حالی مدعی ثبات قیمت در بازار خودرو شده اند که هر ساله در آستانه شب عید تقاضا برای خودرو بالا می‌رود. بنابراین در روند معمول باید با افزایش تقاضا روند قیمت خودرو نیز صعودی می‌شود. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تقاضا در سه هفته باقیمانده از سال جاری افزایش می‌یابد یا بازار خودرو در شب عید بدون رونق است.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو  می‌گوید امسال شب عید سوت و کور است و خبری از خریدار خودرو نیست. تا قبل از شیوع ویروس کرونای انگلیسی وضعیت بازار خودرو خوب بود اما به محض شیوع این ویروس روند معاملات در بازار خودرو متوقف شد.

صدرایی، کارشناس خودرو در این رابطه می گوید: قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد تفاوت زیادی تجربه کرد و با کاهش قیمت خودرو در ۲ ماه گذشته، این تفاوت نرخ هرچند همچنان وجود دارد اما به شدت کاهش یافته است. میزان این کاهش بسته به محصولات کارخانه‌های مختلف خودروسازی، متفاوت است، تفاوت نرخ خودروهای پر طرفدار ایرانی در بازار آزاد و درب کارخانه اکنون به ۲۰ درصد رسیده اما در برخی خودروهای کم هم طرفدار این میزان کاهش کمتر است.

به گفته وی، بازار خودرو تحت تاثیر انتخابات آمریکا افزایش یافت و در طول یک ماه اخیر قیمت‌های غیر منطقی خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفت. صدرایی در ادامه به روند قیمت گذاری خودرو اشاره و بیان کرد: قیمت خودرو به طور مستقیم از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد و دلار نیز تحت تاثیر رخدادهای سیاسی و اقتصادی است. خودروسازها قطعات محصولات خود را دلاری خریداری می‌کنند و برخی قطعات را با دلار ۲۵ هزار تومان خریداری کرده اند و این بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذار است.

قفل معاملات در بازار خودرو

فربد زاوه کارشناس خودرو

بازار خودرو در ایام پایانی سال به طور معمول باید با افزایش تقاضا و خرید و فروش روبرو باشد اما در سال جاری به دلیل اتفاقاتی که این بازار با آنها مواجه بوده رکود و کسادی در بازار شب عید دیده می شود. معاملات خودرو کاهش بسیاری داشته و بعید است با رسیدن به روزهای پایانی سال این روند تغییر پیدا کند. به همین جهت سال ۹۹ تجربه ای متفاوت را در بازار خودرو به چشم خواهد دید.

از طرفی دیگر هنوز تکلیف مراودات بین المللی مشخص نشده است و معلوم نیست آمریکا چه روندی را برای ادامه مذاکرات در پیش خواهد گرفت و از سوی دیگر سیاست کشور نیز مشخص نشده است و امیدها برای بازگشت به برجام تا حدود بسیاری کمرنگ شده بنابراین در این شرایط بازار خودرو نیز درگیر رکود و کسادی شده است. به عبارت بهتر معاملات خودرو در آستانه سال جدید مثل هر سال شروع ‌‎شده ولی رونق سال‌های گذشته را ندارد. قدرت خرید مردم هم آسیب زیادی دیده و با این حال نمی‌توان امید داشت که رونق خرید و فروش خودرو تا پایان سال تغییر چندانی با الان داشته باشد مگر اتفاق سیاسی خاصی بیفتد.

در بین خودروهای وارداتی روند کاهشی نرخ خودروهای مونتاژی چینی ادامه خواهد داشت و از خودروهای تازه عرضه شده چینی نیز استقبالی نخواهد شد تا تعادل نرخ برقرار بماند اما در مورد سایر خودروهای وارداتی از آنجا که دعوای بین دولت و مجلس شورای اسلامی بر سر خودروهای وارداتی جدی است بعید می‌دانم قفل واردات خودرو تا انتخابات سال بعد و تغییر دولتی همسو با مجلس باز شود. فعلا بازار این نوع خودروها منفی است و پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای تابستان سال آینده روند مثبتی به خود نگیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.