صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / زنان کولبر صاحب شغل می‌شوند
زنان کولبر صاحب شغل می‌شوند

زنان کولبر صاحب شغل می‌شوند

هر چند آمار دقیق، قطعی و متقنی از تعداد کولبران در ایران موجود نیست اما آمارهای غیررسمی از فعالیت 80 تا 170 هزار کولبر در مرزهای غربی کشور حکایت دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین اگر کولبری در سال‌های نه چندان دور تنها مختص مردان بود اما شواهد نشان می‌دهد که امروزه زنان زیادی به ناچار رزق و روزی خود را از این راه تحصیل می‌کنند و پا به پای مردان، ساعت‌ها پیاده‌روی طاقت‌فرسا همراه با مخاطرات فراوان را در ارتفاعات صعب‌العبور به جان می‌خرند. زنانی که اغلب به شکل ناشناس و با چهره‌های پوشیده، گرفتار معضل کولبری هستند.
با وجودی که در سال‌های اخیر از رفع معضل کولبری و ساماندهی کولبران زیاد سخن به میان آمده و وعده و وعید و طرح‌های مختلف ارائه شده، اما در عمل، اتفاق خاصی نیفتاده و راه‌کاری اصولی اندیشیده و عملیاتی نشده است.
در این میان، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام که توانمندی و ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور را در دستور کار خود قرار داده است، امسال ورودی جدی داشته به حوزه اشتغال‌زایی کولبران سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی و قرار است تا پایان سال ۹۹، ۱۱ هزار شغل را برای این کولبران به بهره‌برداری برساند.
به گفته مدیرعامل بنیاد برکت، این بنیاد همچنین درصدد شناسایی زنان کولبر نیز برآمده و تا به امروز تعدادی طرح اشتغال‌زایی خرد و خانگی را برای این زنان راه‌اندازی کرده است.
امیرحسین مدنی در این‌باره توضیح می‌دهد: طی ماه‌های گذشته ۱۱۰ زن کولبر در روستاهای ۷ شهرستان سروآباد، بانه و کامیاران در استان کردستان و پاوه، ثلاث باباجانی، جوانرود و روانسر استان کرمانشاه شناسایی شده‌اند و تحت پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت قرار گرفته‌اند.
وی خاطرنشان می‌کند: ۱۱۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور برای این زنان ایجاد ۳۳۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را به دنبال خواهد داشت.
مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۹۹ میلیارد ریالی برای ایجاد این تعداد شغل می‌گوید: تا به امروز ۴۹ طرح اشتغال‌زایی راه‌اندازی شده‌اند و ۵۴ طرح دیگر در شرف راه‌اندازی هستند و ۷ طرح نیز در مرحله تکمیل فرآیند ثبت‌نام و معرفی به بانک عامل برای دریافت تسهیلات هستند.
مدنی با تاکید بر این‌که تمام ۱۱۰ طرح اشتغال‌زایی تا پایان سال به بهره‌برداری کامل خواهند رسید تصریح می‌کند: ۱۲ نفر از زنانی را که تا به امروز طرح‌های اشتغالزایی‌شان راه‌اندازی شده است، زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.
به گفته وی، بیشترین مشاغل زنان کولبر در رسته‌های شغلی پرورش دام سبک و سنگین، گردشگری، صنایع دستی و مشاغل خدماتی هستند.
مدیرعامل بنیاد برکت یادآور می‌شود: بسیاری از این زنان تمایل به اشتغال‌زایی مستقل ندارند و از طریق همسران‌شان تقاضای دریافت تسهیلات را داشته‌اند. همچنین برخی از آنان در کارگاه‌هایی که دیگر کارآفرینان برکت راه‌اندازی کرده‌اند مشغول به فعالیت هستند.
مدنی از هدف‌گذاری ایجاد ۵ هزار طرح اشتغال‌زایی جدید برای کولبران در سال آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: اولویت این طرح‌ها در سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی با زنان کولبر خواهد بود.
وی با اشاره به فعالیت ۳۳ مجری و تسهیل‌گر بنیاد برکت با هدف اشتغال‌زایی برای کولبران خاطرنشان می‌کند: این مجریان و تسهیل‌گران، کولبران را در روستاها و مبادی ورودی استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی شناسایی و پس از اهلیت‌سنجی، آموزش و تکمیل فرآیند ثبت نام، برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.