صفحه اصلی / اسلایدر / درآمد جدید مالیاتی از فضای مجازی
درآمد جدید مالیاتی از فضای مجازی

پرداخت مالیات اینفلوئنسرها و سلبریتی ها در فضای مجازی قطعی شد

درآمد جدید مالیاتی از فضای مجازی

کسب و کار نیوز- تمام اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها درآمدشان از این محل مشمول مالیات می‌شود و بهتر است خودشان آن را ابراز کنند، چرا که مکانیزم‌های لازم برای رسیدن به این درآمد تعبیه شده و براساس آن به میزان دریافتی و درآمد افراد می‌رسیم. این اظهارات توسط علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی گفته شده و به نظر می رسد پس از کش و قوس های فراوان در رابطه با اخذ مالیات از سلبریتی ها امروز این قانون به مرحله اجرا بسیار نزدیک شده است. بازار داغ اینفلوئنسر‌ها در فضای مجازی منجر شده است که صدای کسب و کار‌های زیادی که مالیات می‌پردازند در آمده و نسبت به عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ها شکایت کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، داستان مالیات ستانی از بازیگران، هنرمندان و افرادی که در شبکه های اجتماعی به عنوان مدل و اینفلوئنسر فعالیت دارند مدت زیادی است که مطرح شده و هر بار با اعتراض بسیاری از فعالان در این عرصه ها روبرو شده است. برخی فعالان فضای مجازی و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی و افزایش چشمگیر فعالیت مردم در شبکه های اجتماعی که منجر به درآمدزایی بالای چهره های شناخته شده در شبکه های اجتماعی شده است، حتما برنامه ریزی لازم برای دریافت مالیات از این بخشها لازم است.

تعداد اینفلوئنسر‌ها و سلبریتی‌هایی که در حوزه تبلیغات فعال هستند بسیار زیاد است. البته تعداد صفحات مجهول الهویه ای که مخاطبان میلیونی و گردش مالی بالایی هم دارند، چند برابر این افراد است. با این وجود سازمان امور مالیاتی نقطه مناسبی از فرار مالیاتی را برای مالیات ستانی یافته، اما به نظر می‌رسد که سازکار لازم را برای انجام این کار ندارد. اما حالا باید دید که سازمان امور مالیاتی به این ابهامات چه پاسخی خواهد داد.

عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در خصوص افرادی که به تبلیغات گسترده پرداخته و از پرداخت مالیات اجتناب می‌کنند، اظهار کرد: اگر برخورد مناسبی با فعالان این حوزه نداشته باشیم می‌تواند آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد، اما در شرایط مناسب می‌تواند از عوامل موثر در رونق کسب و کار باشد، بنابراین برخورد ما و سایر سازمان‌های مربوط در این حوزه می‌تواند در نتیجه عملکرد آن‌ها تعیین کننده باشد. معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نقش دولت در اجرایی قوانین این حوزه گفت: دولت با همکاری سازمان‌های مربوط باید به فعالیت‌های انجام شده و درآمد‌های اخذ شده در این حوزه نظارت کند. نباید بررسی مالیات و اعمال هزینه‌های غیر منطقی باعث از بین رفتن فعالیت در این فضا شود. تبلیغات انجام شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان ابزاری به رونق گرفتن کسب و کار و درآمد زایی کمک کند.

آسوشه با تاکید بر درآمد‌های هنگفتی که در این حوزه وجود دارد، گفت: نکته که اهمیت دارد، آن است که توجه داشته باشیم این حوزه نیاز به ساماندهی دارد و این به معنای قطع کردن فعالیت آن‌ها نیست. تبلیغات مناسب، ابزاری برای بهبود عملکرد فضای کسب و کار، ایجاد اشتغال و تولید ثروت است، اما باید با فعالان این حوزه هم مانند سایر فعالان اقتصادی و مطابق قوانین کشور برخورد شود، اما سخت گیری بیجا می‌تواند آن‌ها را از این فضا دور کند.

ایجاد سازوکارهای دقیق مالیات ستانی

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

موضوع شناسایی پایه های جدید مالیاتی و یا کاهش معافیت های مالیاتی می تواند به عنوان منبع درآمد مناسبی برای دولت لحاظ شود. البته دولت بایستی برای این کار سازوکار مشخص و پویا با مکانیزم ها و ابزارهای لازم را داشته و با پدیده فعالیت های زیرزمینی و بدون رهگیری توان مبارزه داشته باشد.

البته افرادی که به عنوان هنرمند یا فعال در حوزه بازار مجازی حضور دارند و دنبال کنندگان زیادی دارند معمولا قابل رهگیری و شناسایی هستند اما چون معمولا این اتفاقات و فعالیت ها تحت عنوان فعالیت اشخاص تقسیم بندی می شود بنابراین کار به دقت عمل بسیاری نیاز دارد. ما در بحث مالیات اشخاص نسبت درآمدهای مالیاتی مان نسبت به استاندارد جهانی نصف است و در محدوده ۲۶ درصد می باشد اما مالیات شرکت ها دو برابر روند جهانی است که این خود نشان می دهد کسانی که از مجرای ایجاد شرکت و نسبتا به صورت شفاف به فعالیت اقتصادی مشغول هستند بیشتر از اشخاصی که به صورت پنهان و نامشخص فعالیت می کنند تحت نظارت و فشار هستند. این خود انگیزه فعالیت تحت عنوان شخص حقیقی را افزایش می دهد. البته فعالیت در فضای مجازی به دلیل گستردگی و عدم احاطه دولت در بخش هایی که توسط افراد ناشناس و آی پی های تشکیل شده از خارج از کشور است بسیار سخت است.

اما هنرمندان و افراد سرشناس که با فعالیت تبلیغاتی در فضای مجازی می پردارند به راحتی قابل شناسایی اما به جهت عقد قراردادهای مشخص و نداشتن تاییدیه های رسمی این پیج ها و کانال ها موضوع پیچیده ای است اما قطعا بایستی نظام مالیاتی کشور به این حوزه ها ورود کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.