صفحه اصلی / سرخط خبرها / چارچوب مشخص خرید و فروش آنلاین طلا در فضای مجازی

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

چارچوب مشخص خرید و فروش آنلاین طلا در فضای مجازی

بعد از حدود گذشت دو سال از تدوین ضوابط خاص رسته فروش آنلاین طلا در فضای مجازی ازسوی اتاق اصناف، ماه گذشته این ضوابط از سمت مرکز به اتحادیه کسب و کارهای مجازی ابلاغ شد. کسب و کارهایی که قصد خرید و فروش طلا در فضای مجازی را دارند، باید در صورت دارا بودن شرایط اعلامی، در اتحادیه تشکیل پرونده بدهند. افرادی می توانند مجوز فعالیت بگیرند که در اولویت اول صاحب پروانه کسب فروش طلا در فضای فیزیکی باشند و یا قرارداد محضری ۵ ساله با دارنده پروانه کسب طلا در فضای فیزیکی منعقد کنند. افراد زیادی در چند روز گذشته برای دریافت پروانه کسب اقدام کردند و ما در مراحل صدور مجوزها هستیم.
یکی از مولفه های اصلی در حوزه فعالیت این کسب و کارها این است که حتما طلایی که مشتری خریداری می کند باید توسط فروشگاه ارسال شود؛ یعنی ما طلایی به نام «طلای امانی» نداریم که به صورت امانی یا کاغذی خرید و فروش شود.
همچنین مسئولیت عیار و کیفیت طلای عرضه شده با فردی است که صاحب پروانه کسب طلا در فضای فیزیکی است.
از طرف دیگر فروش سکه به صورت مجازی براساس مصوبه سال های گذشته شورای پول و اعتبار کاملا ممنوع است. فقط فروش طلا و مصنوعات آن و نقره و طلای آب شده از این طریق مجاز است. نکته دیگر اینکه سایت هایی که در این میان شروع به فعالیت می کنند باید نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کرده باشند.
موضوع این است که ما مسئولیت را به عهده فردی که تخصص فروش طلا دارد گذاشتیم؛ یعنی هر فردی نمی تواند مجوز بگیرد. این فرد، فردی است که جواز کسب به نام او صادر شده یا مسئولیت کامل قبول کرده و یک قرارداد محضری امضا کرده است. مکان این فرد همان مغازه ای است که جواز طلافروشی دارد یعنی همه اقدامات اقداماتی است که در فضای فیزیکی دارد صورت می پذیرد.
در ضوابط تعیین شده که عیار طلا عنوان شود. همچنین اگر کد دارد باید جزئیات آن نوشته شود. این روند در رصد کامل اتحادیه کسب و کارهای مجازی قرار داد. فروش آنلاین طلا تجربه بسیار جدیدی است که می تواند الگوی کسب و کارهایی که در برابر آنلاین شدن مقاومت می کنند، باشد.
اتحادیه با اقداماتی که صورت داده سطح نظارت را روی این کسب و کارها به شدت افزایش داده است و به همین دلیل احتمال تخلف بسیار کاهش می یابد. بیشتر کسانی که برای دریافت مجوز مراجعه کرده اند خودشان صاحب پروانه اند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.