چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / گران فروشی و کم فروشی در سایه تخفیف های ویژه
گران فروشی و کم فروشی در سایه تخفیف های ویژه

بسیاری از تخفیف های ویژه برخی فروشگاه های زنجیره ای غیر واقعی است

گران فروشی و کم فروشی در سایه تخفیف های ویژه

کسب و کار نیوز- چگونگی ارایه تخفیف ها در فروشگاه های زنجیره ای مدت هاست برای مردم سوال است. به گفته برخی دست اندرکاران، فروشگاههای زنجیره ای به علت ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و حجم بالای خرید می توانند از تولیدکننده ها تخفیف بگیرند و آن را به مشتریان ارائه کنند و دلیل ارزان تر بودن برخی کالاها در این مراکز خرید عمده از تولیدکننده است. این در حالی است که مواردی دیده شده که قیمت روی کالا از قیمت چاپ شده در فاکتور پایین‌تر است. کارشناسان معتقدند که بعید است تولیدکنندگان برای خرید حجم بالای کالا به این فروشگاهها تخفیف بدهند و فرآیند تامین مبالغ بالای کالاهای سفارش داده شده ابهام دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی در ارتباط با عملکرد فروشگاه های زنجیره ای و خسارات ناشی از رشد قارچ گونه آنها بیان داشت: تعداد فروشگاه های زنجیره ای آنقدر زیاد شده است که توان ماندن را از فروشگاه های مویرگی گرفته است. موسی فرزانیان گفت: در ابتدا که موضوع فروشگاه های زنجیره ای مطرح شد، بنا بود به تعداد کم و در محدوده های از شهر که فروشگاه ها و مغازه های خرده فروشی کمتری بود، تاسیس شود و آن هم برای رفاه حال شهروندان. کلیات این طرح در حالی تصویب شد که به زیان اصناف تمام شد.

او در ادامه بیان داشت: طی سال هایی که موافقت شد فروشگاه های زنجیره ای تاسیس شود تا کنون، نه تنها محدود نشد بلکه بقدری توسعه پیدا کرد که قارچ وار بر سر هر کوچه ای یک فروشگاه زنجیره ای تاسیس گشت. چگونه می توان با این شرایط توقع داشته باشیم که فروشگاه های مویرگی در سطح شهر توان ماندن داشته باشند. این حرکت از سوی هر سازمانی، مغایر با اشتغال زایی است. سود این منافع به جیب عده ای خاص می رود و نه تنها مردم منتفع نشدند بلکه این فروشگاهها مانع از اشتغالزیی گردیده اند.

فرزانیان تاکید کرد: عمده اشکالی که به این فروشگاه ها وارد است، عدم نظارت دقیق و قوی است. هیچوقت نظارت کامل و دقیقی بر این واحدها نیست در حالی که اتحادیه ها کاملا بر اعضای خود نظارت دارند و اجازه تخلف نمی دهند. الگو برداری حتی اگر از کشورهای پیشرفته دیگر هم باشد، مشاهده شده که در آن کشورها نیز پس از مدت بسیاری از فعالان مویرگی طی زمانی کم از دور خارج شده و کسب و کار شان مختل گردیده لذا این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. وی گفت: از سوی دیگر برای هر یک از این فروشگاه ها مانند هایپر با آن ابعاد وسیع و گسترده، تنها یک ممیز مالیاتی مسئول است می دانیم بعضا در برخی از فروشگاه ها بیش از ۱۰۰ واحد فعال است، یک ممیز برای این تعداد، برای سازمان هم هزینه کمتری دارد هم اینکه سود آورتر می باشد، باید شرایطی ایجاد کرد که مغازه های خرد آسیب نبینند.

ضرورت نظارت بر فروش های فوق العاده

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

به طور کلی فرآیند فعالیت فروشگاههای زنجیره ای نگران کننده است. همواره این علامت سوال وجود دارد که چطور تخفیف می دهند. اگر قراردادهای این فروشگاهها را ببینید ممکن است علامت سوال های بیشتری در ذهن هر کسی ایجاد شود. فعالیت این فروشگاه ها بدین گونه است که قیمت ها توسط تولیدکنندگانی که با آنها همکاری می کنند دستکاری می شود و در  سفارش هایی که می دهند در مورد قیمت ها تغییراتی رخ می دهد.

برخی اجناس را همان قیمتی که در شبکه مویرگی توزیع می شود خریداری می کنند و بعضی را با قیمت ها بالاتر اما با ارایه تخفیف به دست مصرف کننده می رسانند. ممکن است برخی تولیدکننده ها برای سفارش برخی کالاها به این فروشگاه ها تخفیف بدهند که از نظر بنده بعید است و یا پول تامین کالا را از بانک ها تهیه می کنند که باز هم دارای شبهه است. اما اشکال این جریان این است که هیچ گونه استعلام و نظارتی برای حراجی ها و فروش های فوق العاده وجود ندارد. در حال حاضر در کیش برای حراجی باید استعلام شود و برفرآیند این حراجی ها نظارت وجود دارد. اما در دیگر شهرها اینطور نیست و در تهران با افزایش قیمت ها و کم کردن آن عنوان حراجی را به آن می دهند. به طور کلی تامین پول کالاهای فروشگاه های زنجیره ای فرآیند مشکوکی است. می تواند حتی پولشویی هم باشد. یعنی پول هایی که در خارج قادر به نگهداری آنها نیستند و نمی توانند جایی داشته باشند با خرید فروشگاه های بزرگ این اتفاق پوشش داده می شود. بنابراین این موضوع استعداد این واقعیت را دارد.

اما به هر حال مصرف کننده به دنبال جنس ارزان قیمت است و اگر صحت این قیمت گذاری ها تایید شود برای مردم خوب است. اگر فروشگاههای زنجیره ای متهم به پولوشویی و کم فروشی شوند باید پاسخگو باشند و اگر متهم نشوند شیوه فروش خوب است اما به شرطی که از این موضوع رفع اتهام شود.

همان‌طور که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند و به‌وضوح هم در بازار مشخص است، قیمت‌های بازار، قیمت‌های غیرواقعی هستند. در سطوح مختلف همانند خودرو، بورس، افزایش قیمت کالاها و… باید دولت وارد عرصه شود و به مردم توضیح بدهد که چرا وضعیت اقتصادی کشور به چنین آسیب‌های دچار شده است. نکته قابل توجه این است که متاسفانه وزارتخانه های مختلف دولت همانند اقتصاد، صنعت یا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هیچ گونه اظهار نگرانی نمی‌کنند. این مساله اکنون موجب بی‌اعتمادی‌ای گسترده در سطح جامعه شده است که البته به آسانی نیز قابل بازگشت نخواهد بود.

در رابطه با شبکه مویرگی هم انتقاداتی وجود دارد. به عنوان مثال راه اندازی بقالی و سوپرمارکت به صورت قارچ گونه اتفاق افتاده است و نمی توان برای این حجم از شبکه مویرگی دل سوزاند. شبکه مویرگی کشور زیادی گسترده شده است. به عنوان مثال مشاوران املاک در خیابان ها مانند قارچ رشد کرده اند و در این رابطه سایت ها و اینترنت را رقیب خود می دانند که آنها را از کاسبی انداخته اند در صورتیکه وجود قیمت ها برای انتخاب بهتر لازم است. سوپرمارکت ها هم همین طور هستند. شبکه مویرگی فروش فرش نیز همین مصداق را دارد. هر از چند گاهی در رابطه با فعالیت فروشگاه ها و هایپرهای عرضه کننده فرش اعتراض دارند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.