صفحه اصلی / اصناف / تشدید نظارتها برای ایجاد بازاری آرام در شب عید
تشدید نظارتها برای ایجاد بازاری آرام در شب عید

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مطرح کرد؛

تشدید نظارتها برای ایجاد بازاری آرام در شب عید

کسب و کار نیوز- معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد : با فرا رسیدن سال 1399 طرح بازرسی ، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال از 15 بهمن در سراسر کشور شروع و تا پانزدهم فروردین ماه1400 ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد : با فرا رسیدن سال ۱۳۹۹ طرح بازرسی ، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال از ۱۵ بهمن در سراسر کشور شروع  و تا پانزدهم فروردین ماه۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

سیدجواد احمدی اظهار داشت : این طرح با نظارت ویژه و مستمر بازرسان سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانهای سراسر کشور بر  کلیه مراکز عرضه کالا شامل لبنیات (شیر، ماست و پنیر) ، گوشت قرمز ، گوشت مرغ، تخم مرغ ، برنج ، شکر ، روغن نباتی ، حبوبات ، میوه ، پوشاک ، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی جات و …. و  واحدهای ارائه خدمات از جمله شرکتهای مسافرتی، هوایی، جاده ای ، ریلی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، غذاخوریها، رستورانهای بین شهری ، میادین و میوه و تره بار ، خدمات خشکشویی، قالیشویی و  خصوصاً نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها و مراکز نگهداری کالا ، بنکداران ، عمده فروشی و خرده فروشی  انجام می گیرد .

وی افزود  ؛ طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰ ، با هدف ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و با توجه به ضرورت استمرار تشدید فعالیتهای نظارت و بازرسی بازار کالا و خدمات به ویژه اقلام پرمصرف برگزار می شود و بازرسان تلاش می نمایند با تخلفات مرتبط با قیمت کالاهاو خدمات برخوردنمایند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ادامه داد ؛ از دیگر اهداف این طرح می توان به ارائه خدمات و قیمت با توجه به افزایش تقاضای عمومی در این ایام ، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی ، اتخاذ تمهیدات لازم به منظور هم افزایی و همکاری موثر با سایر نهادها و دستگاههای ذیربط در راستای وحدت رویه در اقدامات نظارتی ،  جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازی طبق قوانین و بخشنامه های مربوطه و جلوگیری از تخلفات احتمالی توسط برخی افراد سودجو و در نهایت رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارشهای مردمی اشاره نمود.

احمدی بیان داشت  : کنترل و نظارت بر بازار کالاها و خدمات به‌عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی این سازمان و سازمانهای صمت سراسر کشور در طول سال مدنظر بوده و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در این ایام  گسترده تر می‌شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ؛ کنترل و نظارت بر رعایت قیمتهای مصوب ، نصب برچسب قیمت  و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و یا رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده فروشی را ازدیگر  اهداف مهم این طرح برشمرد .

از توان و ظرفیت ائمه جمعه، جماعات،استانداریها ، صداوسیمای استانها و ….  در انجام بازرسیها استفاده می شود

وی اظهار داشت : طی برگزاری جلساتی با دستگاههای ذیربط مقرر گردیده تا از پشتوانه مادی و معنوی استانداری و فرمانداریها ، ائمه جمعه و جماعات و نیز تواناییها و امکانات صداوسیمای استانها به منظور آگاهی بخشی عموم در راستای نحوه و  روند  اجرایی نمودن بهینه طرح و  رفع مشکلات و موانع موجود  بهره گیری شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ؛ در ادامه درباره دیگر اقدامات انجام  شده برای پیشبرد اهداف طرح مذکور خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با برقراری تعامل و هماهنگی مناسب  با دیگر سازمانها و دستگاهها منجمله مخابرات ، نیروی انتظامی ، اداره کل استاندارد ، دانشگاههای علوم پزشکی ، اداره کل تعزیرات حکومتی ، اتاق اصناف ، انجمنهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، ناظران افتخاری ، تشکلهای تولیدی و توزیعی در قالبهای مختلف  نظارت بر رعایت قیمت توسط واحدهای صنفی ، نصب برچسب قیمت متحدالشکل در کلیه واحدهای ذیربط ، صدور فاکتور و ….. بیشترین کارایی را در نظارت بر بازار  این ایام داشته باشیم و بصورت همزمان قیمت کالاهای اساسی در نقاط مختلف کشور را رصد نماییم.

وی ابراز داشت : با توجه به تصمیمات ابلاغی به منظور ایجاد هم افزایی و  اجرای دقیق تر این طرح ،  مقرر شده  تا سازمانهای صمت تامین و توزیع کالاهای هدف خاص ایام نوروز  شامل میوه ، گوشت قرمز ، گوشت مرغ ، شکر ، نان ، روغن نباتی ، برنج و …. را با اولویت شرکتهای پشتیبانی امور دام ، تعاون روستایی و غله و خدمات بازرگانی ، پیگیری نمایند.

 گشتهای بازرسی محسوس و نامحسوس برگزار می شود

این مقام مسئول اظهارکرد: برگزاری گشتهای  بازرسی با دستگاههای ذیربط استانی و درراستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب از دیگر برنامه های اجرایی این طرح است.

به گفته وی ؛  به منظور انجام نظارت و بازرسیهای نامحسوس بر واحدهای صنفی مربوط و رسیدگی سریع به این گزارشها ، از توان انجمنهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ناظرین افتخاری استفاده می شود.

احمدی به انجام برنامه ریزی لازم برای تعیین و معرفی شبکه های توزیع منتخب و قابل شناسایی جهت عرضه بهینه اقلام مشمول طرح تامین و توزیع ایام نورز به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در توزیع اقلام به لحاظ کیفیت و کمیت و قیمت کالاها اشاره و خاطر نشان کرد : نظارت موثر به منظور حصول اطمینان از خالص فروش کالا اعم از شیرینی ، میوه و … ، نحوه تولید ، چاپ و مصرف جعبه های مقوایی شیرینی،عدم کم فروشی، حسن اجرای قیمتهای مصوب پایانه های مسافربری و حمل و نقل درون شهری و نیز نحوه ارائه خدمات در اتوبوسهای ویژه براساس ضوابط و مقررات از دیگر برنامه های اجرایی این طرح می باشد.

در این ایام بر نحوه فروش بلیط های پروازهای داخلی و خارجی ، تورهای داخلی و چگونگی ارائه خدمات به مسافرین مطابق قراردادهای منعقده دفاتر با مسافران و نیز  نحوه ارائه خدمات پارکینگ ها و توققگاهها  به منظور حصول اطمینان از رعایت سقف قیمتهای مصوب ، نظارت خواهد شد.

معاون بازرسی سازمان حمایت تاکید کرد به منظور سهولت در دسترسی مصرف کنندگان به مراجع نظارتی و  رسیدگی  موثر به تخلفات ، سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانها  علاوه بر استقرار اکیپ های بازرسی در قالبهای سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا  ، نسبت به بازرسی میدانی از پایانه های مسافربری بین شهری (خصوصاً استانهای سیاحتی ، زیارتی و مهمان پذیر)،نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا ، فروشگاههای زنجیره ای و فروشگاههای عرضه کننده البسه و پوشاک ، آجیل و خشکبار و شیرینی جات اقدام  خواهند نمود.

 بر نحوه عملکرد  فروش فوق العاده و حراجهای فصلی نظارت می شود

احمدی افزود :  ارائه هرگونه تخفیف در قالب حراج و یا فروش فوق‌العاده باید برمبنای قیمت خرید کالا مستند به صورتحساب معتبر و نیز مجوز  لازم از اتحادیه صنف مربوطه لحاظ شود بنابراین به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و صیانت از تولیدکنندگان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان هرگونه حراج در این ایام کنترل خواهد شد.

این در حالی است که برای جلوگیری از هرگونه گرانفروشی  بر رعایت ضرایب سود قانونی ، نصب برچسب قیمت ، صدور فاکتور و مطابقت کالاهای عرضه شده در نمایشگاهها با نمونه پلمپ شده و نیز نحوه خدمات رسانی پارکینگ نمایشگاهها نیز نظارت مستمر  انجام می گیرد.

نظارت بر توزیع میوه شب عید

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت  از مهمترین موارد نظارتی در این طرح را نظارت بر میوه شب عید خصوصا پرتقال و سیب دانست و تصریح کرد : طی تمهیدات اندیشیده شده بازرسان استانهای کشور  بر نحوه تامین ، جذب و توزیع و قیمت میوه و مرکبات بخصوص پرتقال و سیب و مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه ها ، و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا  نظارت خواهند کرد .

ایشان  در پایان با قدردانی از همکاری شهروندان در اعلام گزارش تخلفات اقتصادی، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی، تقلب، عدم درج قیمت و … مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ و یا سامانه اینترنتی WWW.124.IR گزارش تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.