صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / افت بازارها؛ رد لایحه بودجه یا امید به برجام
افت بازارها؛ رد لایحه بودجه یا امید به برجام

افت بازارها؛ رد لایحه بودجه یا امید به برجام

جمال رزاقی
بحث داغ این روزا برگشت آمریکا به برجام و انجام تعهدات آنها در قبال این موافقتنامه است و از آنجا که تحولات مالی در کشور بیش از آنکه به مسائل اقتصادی گره خورده باشد به سیاست و اخبار آن مرتبط است، قیمت ها را دستخوش نوسانات مثبت و منفی می نماید.

در آخرین روز دو هفته گذشته دلار در مسیر ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت اما هفته جدید را با هزار تومان افزایش و ۲۴هزار و ۷۵۰ تومان آغاز نمود. جدال میان معامله گران در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و احتمال مذاکره با ایران تبدیل به عاملی برای رشد قیمت ها شده است. افزایش قیمت روز شنبه پایدار نبود و در پایان روز دلار با ۷۰۰ تومان کاهش به ۲۳۰۵۰ تومان رسید. در روز یکشنبه مجددا با افزایش قیمت وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد. به این ترتیب دلار طی دو هفته اخیر، بیش از ۱۳ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است.

با توجه به اینکه امکان آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده وجود دارد ممکن است قیمت ها تا اندازه ای کاهش یابند. همانطور که این خبر باعث کاهش نرخ دلار به ۲۴۱۰۰ تومان شد. برخی از معامله گران خبر مربوط به رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ و عدم اجماع میان مجلس و دولت در حل اختلافات داخلی و خارجی عامل رشد در روز سه شنبه عنوان کردند. روز چهارشنبه دلار۴۲۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به به بهای ۲۳ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد که مذاکره با عراق جهت آزادسازی پول‌های بلوکه شده در عراق عامل اثرگذار در کاهش نرخ ارز در پایان هفته گذشته بوده باشد.

در آخرین روز هفته گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۴ هزار تومان کاهش یافت. در اواین روز هفته گذشته شاهد افزایش قیمت ۱۹۰ هزار تومانی در قیمت سکه بودیم. اما از روز یکشنبه به بعد به دلیل خبر آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران و بررسی مجدد لایحه بودجه ۱۴۰۰ که توسط مجلس مورد تایید قرار نگرفته بود باعث روند نزولی سکه شد. به این ترتیب سکه مرز ۱۱ میلیون تومان را از دست داد و در آخرین روز هفته قیمت ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان را به ثبت رساند. کاهش قیمت اونس جهانی طلا تا ابتدای کانال ۱۸۰۰ دلار دلیل کاهش قیمت سکه نیز بوده است. تحلیگران معتقد هستند که با توجه به گسترش سیاست‌های پولی انبساطی در سراسر جهان و اثرات تورمی این سیاست‌ها احتمال جهش قیمتی طلا بسیار محتمل است.

بازار بورس شنبه را با رشد آغاز کرد اما از روز یکشنبه در سراشیبی نزول قرار گرفت و افت ۳ درصدی را به ثبت رساند. عدم اطمینان موجود در رابطه با نرخ دلار و آینده سیاسی و اقتصادی کشور و همچنین ابهام در چگونگی نقش دولت در فرآیند قیمت‌گذاری دستوری و قوانین و مقررات سبب شده است تا سهامداران احتیاط را در دستور کار قرار دهند. عدم وجود اطمینان و بروز ریسک های جدید اقتصادی و غیر اقتصادی باعث شد تا صف فروش طولانی گردد. رد کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ و عدم تعیین تکلیف آینده سیاسی در حوزه برجام از جمله مواردی هستند که زمینه‌ساز خروج نقدینگی از گردونه معاملات بورس و فرابورس شده‌اند. در آخرین روز هفته شاخص سهام مقدار ۱۱۷۳ هزار واحد را به ثبت رساند. حجم نقدینگی می تواند با تغییر انتظارات تورمی بر این بازار تاثیر گذارد اما در حال حاضر با وجود ابهام در فضای اقتصاد کلان و متغیرهای سیاسی بازار سهام در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته است.

قیمت انواع نفت با پیشرفت در توزیع واکسن کرونا و از طرفی تسهیل شدن روند تصویب بسته حمایتی ۱.۹ تریلیون دلاری بایدن توسط دموکرات‌ها در کنگره، نزدیک با ۶۰ دلار در هر بشکه رسید. انواع نفت در هفته گذشته با روند صعودی مواجه بوده و به نظر می رسد کاهش سطح موجودی ذخایر آمریکا به کمترین میزان از ماه مارس گذشته و تصمیم اعضای اوپک پلاس مبنی بر تداوم کاهش سطح تولید از جمله دلایل افزایش سطح قیمت‌ها بوده است. بر این اساس قیمت نفت برنت، اوپک و نفت خام آمریکا در آخرین روز هفته به ترتیب ۵۸.۸، ۵۷.۷ و ۵۶.۲ دلار را به ثبت رسانده اند.

بیت‌کوین که در چند ماه اخیر روند صعودی را طی کرده بود با رشد بیش از ۱۴ درصدی مجددا به کانال ۳۷ هزار دلاری رسید.آمارها همچنان از ادامه رشد چشمگیر میزان تقاضای بیت‌کوین توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ حکایت دارد. حضور دموکرات‌ها در صحنه قدرت آمریکا و افزایش احتمال تصویب بسته مالی بیشتر جهت کمک به اقتصاد آمریکا احتمال افزایش ریسک بازارها افزایش خواهد داد در نتیجه تقاضا برای بیت‌کوین افزایش می‌یابد.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تا سقف یک میلیون دلار از رفع تعهد ارزی معاف می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران  گفت: مذاکراتی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.