صفحه اصلی / سرخط خبرها / رمزگشایی از گرانی مسکن
رمزگشایی از گرانی مسکن

رمزگشایی از گرانی مسکن

کسب و کار نیوز- سالهاست در بازار مسکن صحبت هایی حول محور فعالیت سفته بازان و دلالان شده است که اعتقاد من این است که به میان آمدن این صحبت ها برای کور کردن اصل موضع است.

اینکه ۶۱ درصد خانه های ساخته شده در دست سفته بازان است سناریوهای برنامه ریزی شده برای دامن زدن با بازار مسکن ایران است. کدام قدرت در ایران توانایی خالی نگاه داشتن ۶۰۰ هزار خانه را از یک میلیون مسکن ساخته شده دارد. مشکل ما این است کمبود بسیار بالایی در حوزه مسکن داریم.

یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور سالانه باید ساخته شود اما بالاترین آماری که از ساخت مسکن وجود دارد ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی بوده است. تا دیروز می گفتند که آذرماه افزایش قیمت مسکن متوقف شد اما در حال حاضر باز اعلام می کنند مافیای مسکن دست به کار شده و افزایش قیمت ها به دلیل وجود مافیا و سفته بازان در بازار است. این سناریوها برای سرگرم کردن دولت، مجلس و مردم است تا توجه از مشکل اصلی که تولید مسکن است پرت شود. البته طراح این سناریوها هم معلوم نیست کیست و هدف این است که کسی به موضوع اصلی مسکن نپردازد.

نیم قرن است که بازار مسکن با این سناریوها سرگرم است. چطور ممکن است در کشوری که خانه های خالی دارد و مالیات ستانی از این واحدها در دست اقدام است با این میزان خانه خالی افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن افزایش را داشته باشد. خوراک های تبلیغاتی برای بازار مسکن ضربه مهلکی است و برنامه ریزی شده برای اقتصاد ایران است. مشکل بازار مسکن ایران نباید حل شود که اگر مشکل مسکن در ایران حل بشود بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که زیر خط فقر هستند به بالای خط فقر صعود می کنند. دستهای پنهانی در کار است که نمی خواهند مشکل مسکن را حل کند چراکه پس از آن تمام ایران در رفاه زندگی خواهند کرد. بنابراین مشکل مسکن نباید در ایران حل شود چراکه با وجود حل مشکل مسکن ۹۰ درصد هزینه های خانوار حذف خواهد شد.

از طرفی دیگر در تشکیلات دولت مسکن جایگاه چندانی ندارد. در حالی که ۶۵ درصد مردم با اقتصاد ساختمان در ارتباط هستند و مسکن نیمی از اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد. اما می‌بینیم که جایگاه مسکن را در حد یک معاونت می‌بینند. مسکن در وزارت راه و شهرسازی فقط یک معاونت دارد. وزارتخانه‌ای که از حدود ۲۰ معاونت تشکیل شده است. بر این اساس برنامه قوی و منسجمی را در حوزه مسکن نمی‌بینیم. معتقدم از ابتدای سال آینده ساخت و ساز افزایش می‌یابد و ممکن است قیمت‌ها نیز دچار نوسان شود. دیدگاه ما این است که بخش مسکن رشد خود را خواهد داشت و در سال ۱۴۰۰ هم احتمال جهش خطرناکی را در قیمت مسکن پیش‌بینی می‌کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.