صفحه اصلی / سرخط خبرها / راه انحرافی رونق مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن

راه انحرافی رونق مسکن

کسب و کار نیوز - اقتصاد کلان متاثر و تجمیع تمام ریزمجموعه اقتصادهای تشکیل دهنده و شاخص های مربوط به آن است که نمایانگر رشد اقتصاد ملی است. گردش معیوب در حوزه اقتصاد گاها خود را در قطعه ای از یک خودرو یا در مصالح ساختمانی نشان می دهد و قیمت تمام شده آن محصول را زیر و رو می کند.

سرمقاله- 
طبیعتا اقتصاد مسکن هم از این فضا دور نیست و هر تاثیری روی نهاده ها و عوامل تشکیل دهنده محصول نهایی، آپارتمان را گران تر خواهد کرد. در حال حاضر یک سری عوامل بیرونی ممکن است در کوتاه مدت منجر به گرانی مسکن شود. به طور مثال عوارض شهرداری ۵۰ درصد گران تر شده یا ارزش معاملاتی آن ملک به لحاظ منطقه ای افزایش یافته و خروجی خود را در عوارض تمام شده پروانه ساخت و ساز نشان می دهد. در نتیجه سازنده همین رقم را روی قیمت آپارتمان می کشد. در این میان ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه ساختمان منهای قیمت زمین و خدمات فنی و مهندسی و نیروی انسانی و کارگر به مصالح و ابزارآلاتی که خریداری می شود و در ساختمان آن را به عنوان ساختار تحکیم یافته برای تولید نهایی ساختمان مورد استفاده قرار می دهیم، بستگی دارد. اگر هرکدام از مصالح ساختمانی ازجمله سنگ، سرامیک و… تابع تغییرات اقتصادی کلان کشور قرار بگیرد و به هر دلیل افزایش پیدا کند، این فضا باعث می شود که قیمت تمام شده ساختمان بالا برود.
مطالعات میدانی نشان می دهد که قیمت محصولاتی مانند سیمان بسیار افزایش یافته است. نکته اصلی این است که ضریب افزایش قیمت سیمان در قیمت تمام شده ساختمان ممکن است یک دهم باشد؛ ولی بار روانی اعلام خبر «افزایش قیمت مصالح ساختمانی» تاثیر بسیار زیادی دارد که به تنهایی ضریب «یک دهم» را به «یک» افزایش می دهد. نگرانی ما در حوزه ضریب مربوط به «یک» است. در واقع شوآفی شکل می گیرد و ملک را که تا دیروز A تومان بود، به میزان زیادی افزایش می دهد. این فضا نگران کننده است؛ وگرنه در ۴۰ سال گذشته ما چند بار افزایش قیمت خدمات، افزایش عوارض و افزایش قیمت مصالح را تجربه کردیم؟
قیمت تمام شده مصالح به تنهایی و به عنوان یک شاخص موثر نمی تواند قیمت مسکن را از متری ۵ میلیون به ۱۰ میلیون تومان افزایش دهد؛ ولی شوآف افزایش قیمت مصالح ساختمانی، در جامعه ایجاد نگرانی می کند و باعث افزایش قیمت می شود. در این افزایش قیمت حال چه کاذب و سوداگرانه و چه واقعی، خشک و تر با هم می سوزند و تشخیص آن سخت است.
افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث ایجاد یک سری تکانه هایی در قیمت خواهد شد و به تبع مردم برای خرید ملک هجوم می آورند. در جامعه ما وقتی فضا برای خرید فراهم است همه در انتظار کاهش قیمت اند؛ در حالی که این کاهش بسیار کمتر از میزان افزایشی است که پیش از این رخ داده است. در نتیجه مردم را در فاز انتظار قرار می دهند و هدف از ایجاد شوآف و فرصت های این چنینی این است که مردم را بترسانند و وارد معامله کنند. این خود تبدیل به یک تکانه خرید و فروش و رونق می شود. همه اینها نشان از سوءمدیریت بازار در حوزه اقتصاد کلان جامعه ما دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.