صفحه اصلی / اسلایدر / عرضه قطره چکانی روغن
عرضه قطره چکانی روغن

اقلام اساسی یکی پس از دیگری از سبد خانوار حذف می شوند

عرضه قطره چکانی روغن

کسب و کار نیوز- گشت و گذار در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه‌های سطح شهر بخصوص در شهرستان ها نشان می‌دهد که قفسه‌ها خالی از روغن جامد و مایع است که هر یک از فروشندگان دلایلی برای این امر مطرح می‌کنند. مدت بسیاری است که بازار روغن هم همچون برخی اقلام اساسی دیگر ملتهب شده و این محصول با قیمت های بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رود و یا اصلا در بازار وجود ندارد. در برخی موارد هم شاهد هستیم که برای خرید روغن اجبار به خرید کالایی دیگر همراه این کالا وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مردم در بازار این کالا بسیار مستاصل شده اند و هر روز اخباری مبنی بر تشکیل صف های طولانی به خصوص در شهرستان ها برای خرید روغن منتشر می شود. مشکلات تامین مواد اولیه و زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی واردات روغن خام موجب کمبود و گرانی انواع روغن نباتی، به‌ویژه در بازار برندهای مشهور، به‌خصوص حلب روغن جامد ۴٫۵ و ۱۷ کیلوگرمی شده است.

به هر حال علت های بسیاری برای نبود و یا کمبود روغن در بازار عنوان شده است. برخی از فعالان بازار دلیل آن را زمزمه های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی عنوان می کنند. سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص وضعیت بازار روغن و دلیل کمبود آن تصریح کرد: از وقتی گفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالا‌های اساسی حذف می‌شود احتکار شروع شد. این مقام مسئول بیان کرد: حدود ۲ ماه است که بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی از جمله روغن در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است و این سبب افزایش تقاضای خرید روغن به خصوص در بخش صنعت شده است. عامل گرانی روغن مجلسی‌ها هستند. از سوی دیگر برخی فعالان بازار بر این باورند که نبود مواد اولیه مانند واردات روغن خام را دلیل گرانی عنوان کرده اند.

اما طی ماه‌های اخیر موضوعاتی نظیر تغییر نرخ ارز بارها از زبان برخی افراد در جامعه مطرح شده و همین امر منجر به افزایش تقاضا در بازار روغن نباتی شده است. بنا بر این گزارش قرار نیست تا پایان سال ارز روغن تغییر کند و همچنین سال آینده نیز تصور می‌کنیم که ارز آن تغییری نخواهد کرد اما زمزمه‌های تغییر ارز باعث شده تقاضای خرید روغن در بازار افزایش یابد به طوری که بر اساس آمار موجود تقاضای روغن نباتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای طی هفته گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است.

در این گزارش همچنین آمده است که افزایش تقاضا و مشکلات ارزی دو آفت مهم بازار روغن نباتی است و با توجه به تولید و توزیع ۱۷۷ هزار تن انواع روغن نباتی توسط کارخانجات طی دی ماه سال جاری همچنان کمبود روغن در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه استان‌های مرزی به گوش می‌رسد که با برنامه‌ریزی های انجام شده به زودی رفع می‌شود و هیچ کمبودی در تأمین روغن مایع وجود ندارد. این اخبار در حالی به گوش می‌رسد که بر اساس آمار موجود این رقم تولید روغن نباتی نسبت به دی ماه سال قبل افزایش داشته است و کارخانجات روغن نباتی برنامه‌ریزی لازم برای تولید همین میزان روغن در بهمن و اسفند را در دستور کار قرار داده‌اند و از هفته آینده مشکلی در تأمین روغن مایع خانوار نخواهیم داشت و مشکل روغن نیمه جامد نیز به زودی مرتفع خواهد شد.

کاهش عرضه روغن در بازار

سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپر مارکت ها

وضعیت در بازار روغن خوراکی به همان شکل قبل ادامه دارد. کالا به رفور در بازار وجود ندارد و اینطور نیست که هر برند و هر قیمتی که در گذشته وجود داشت در شرایط فعلی نیز وجود داشته باشد و مصرف کنندگان حق انتخاب داشته باشند. متاسفانه برخی از کاخانجات تولیدی به هزاران دلیل تولید کمی دارند و اگر هم تولید بالا است عرضه نمی کنند و عرضه روغن خوراکی بسیار محدود شده است.

در فروشگاهها و سوپرمارکت ها نیز مانند قبل تنوع روغن خوراکی وجود ندارد و افزایش قیمت هم این کالا دارد. برخی از فروشگاه ها نیز به اجبار برای فروش کالایی در کنار روغن خوراکی اقدام کرده اند که در شرایط فعلی این اقدام تشدید شده است. امروز کاهش تولید داخلی به گرانی کالاها منجر شده است. اکثر کارخانه‌ها جنس تولید نمی‌کنند، بنابراین کالا گران شده است. برای مثال مدت‌ها کره در بازار توزیع نمی‌شد و در حال حاضر نیز این کالا به مقدار خیلی کم و با قیمت بالاتر عرضه می‌شود.

به هر ترتیب کالای تولیدی به بازار عرضه نمی‌شود و همین موضوع باعث شده که فروشندگان کالا‌ها را با قیمت بالا‌تر عرضه کنند. البته بیش از ۹۸ درصد سوپرمارکت‌ها قیمت‌های مصوب را رعایت می‌کنند اما ممکن است موارد تخلفی نیز وجود داشته باشد که امکان نظارت بر آنها وجود دارد. افزایش قیمت‌ها ممکن است بر توان خرید مردم تاثیر منفی داشته باشد اما بین گرانی و گرانفروشی تفاوت زیادی وجود دارد و همانگونه که اقتصاددانان نیز تاکید دارند افزایش قیمت ناشی از بالارفتن هزینه‌های تولید به معنای گرانی و گران‌فروشی نیست.

سوپرمارکت‌ها با افزودن حاشیه سود معقول و قانونی کالای خود را عرضه می‌کنند و اغلب کالاها نیز قیمت حک شده دارند بنابراین مردم باید اطمینان داشته باشند که افزایش قیمت برخی کالاها مربوط به فروشندگان نیست. در مورد کالاهایی نیز که قیمت حک شده ندارند برچسب قیمتی وجود داشته و الزام به درج قیمت فروش وجود دارد و اغلب فروشگا‌ه‌ها نیز این موضوع را رعایت می‌کنند.  کالاهایی نیز که برچسب قیمت ندارند فاکتور فروش دارند و مشتری می‌تواند فاکتور فروش را از فروشنده دریافت کند و قانون نیز بر این موضوع صراحت دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.