صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود دارو تشدید شد
کمبود دارو تشدید شد

هیچ ارزی برای دارو از مرداد ماه تا مهر ماه امسال تخصیص داده نشد

کمبود دارو تشدید شد

کسب و کار نیوز- کمبود دارو به دلیل عدم تخصیص ارز به روزهای بحرانی خود نزدیک می شود. در همین رابطه نمایندگان بخش خصوصی با انتقاد از رویه دولت و بانک مرکزی در تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز دارو و داروی ساخته شده، عنوان کردند که ذخیره دارویی کشور رو به پایان است. ماه هاست بخش خصوصی و واردکنندگان دارو از عدم تخصیص ارز کافی برای واردات دارو گلایه دارند و این در حالی است که دیگر داروی خارجی و داروی های مورد نیاز بیماران خاص در هیچ کدام از داروخانه های کشور یافت نمی شود. بیماران خاص با کمبود دارو و نبود دارو روبر هستند و برخی از آنها با هزار دردسر و با پارتی و آشنا از دیگر کشورها داروها را تهیه می کنند. اما آمار درگذشت بیماران به دلیل نبود دارو هم کم نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدی، مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در این رابطه گفته است که کمبود فعلی دارو در ایران به خاطر نبود ارز است. از سوی دیگر نمایندگان بخش خصوصی با انتقاد از رویه دولت و بانک مرکزی در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز دارو و داروی ساخته شده، عنوان کردند که ذخیره دارویی کشور رو به پایان است .

محمد عبده‌زاده، مدیرکل سابق دارو در سازمان غذا و دارو نیز با بیان اینکه چند نرخی بودن ارز، لطمات و آسیب فراوانی به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در کشور وارد کرده، تک‌نرخی شدن ارز را یکی از مطالبات جدی فعالان این بخش عنوان کرد که تاکنون به آن از سوی دولت توجهی نشده‌است.

وی به نشست اخیر کمیسیون تلفیق مجلس اشاره کرد و گفت: در این جلسه تصمیم گرفته شد که مابه‌التفاوت نرخ ارز دارو که رقمی بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان است به عنوان یارانه دارو درنظر گرفته شود و پیش‌بینی می‌شود که این یارانه به بانک مرکزی داده شود و این نهاد نیز برای سال آینده ۲٫۵ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دارو تدوین کند.عبده‌زاده با بیان اینکه تاکنون جلسات متعددی در رابطه با تعیین تکلیف نرخ ارز دارو در مجلس برگزار شده، افزود: در حال حاضر تصمیم‌گیری‌ها بر این است که ارز دارو به نرخ ۴۲۰۰ تومان برای سال آتی نیز ماندگار باشد و بحث‌‌ها روی اینکه یارانه آن به چه صورت تخصیص پیدا کند، ادامه دارد.

او در ادامه با هشدار به اینکه در بخش دارو کشور، تقریبا ذخیره‌ای باقی‌نمانده و به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، امکان تامین جدید در این حوزه نیز وجود ندارد، افزود: تمامی این نگرانی‌ها، به طور مستقیم به اطلاع وزیر بهداشت رسیده و وی نیز اعلام کرده که این موضوع را در جلسه هیات دولت مطرح خواهد کرد.عبده‌زاده سپس با اشاره به اینکه وضعیت در بخش تولید دارو، به مراتب بدتر است، افزود: به‌رغم آنکه از سوی شرکت‌های ایرانی، ریال خرید و تامین مواد اولیه دارو پرداخت شده، اما طی چند ماه اخیر بانک‌های چین از صدور حواله ارزی خودداری کرده و ارتباط با هند نیز تقریبا قطع شده‌است.

هشدار توان محدود تامین دارو

ناصر ریاحی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران

کمبود و یا نبود دارو به دلیل کمبود ارز و عدم تخصیص ارز کافی برای واردات این اقلام است. ارزی که واردگنندگان دارو برای واردات به آن نیاز دارند تامین نشده و تنها سهم ناچیزی از آن مقدار تخصیص داده شده است. به هر حال دارو در حوزه سلامت محردم از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولان و مولیان تخصیص ارز به آن آگاه هستند و باید تدابیری اتخاذ شود که در بخش دارو که بخشی بسیار پر اهمیت است کمبودی احساس نشود. متاسفانه از مرداد ماه تا مهر ماه امسال هیچ ارزی برای دارو تخصیص داده نشده‌است و پیش از آن نیز اکثر واردکنندگان، اقدام به تامین دارو و ذخیره‌سازی کردند تا کشور دچار مشکل کمبود دارو نشود.

واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است، اما عمدتا داروهای پیچیده و برای بیماری‌های خاص است. به همین دلیل اهمیت خود را دارد. در اوایل سال برای مصرف سه ماه، دارو وارد شده و در گمرک نگهداری شد. به دلیل عدم تخصیص ارز کافی، همه این داروها با حداقل اسناد، ترخیص موقت شد. از ابتدای سال فقط ۳۰ درصد ارز واردات دارو را تخصیص گرفتیم، اما حدود ۵۰ درصد دارو وارد بازار شد. این هشدار را می‌دهیم که توان محدود است. از وزیر بهداشت درخواست کردیم این مشکل ارز حل شود، زیرا در غیر این صورت برای تولید دارو و واردات دچار مشکل می‌شویم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.