صفحه اصلی / اصناف / تعلل وزارت جهاد در اصلاح قیمت های خرید تضمینی
تعلل وزارت جهاد در اصلاح قیمت های خرید تضمینی

تعلل وزارت جهاد در اصلاح قیمت های خرید تضمینی

کسب و کار نیوز- دبیر انجمن کارخانجات صنفی قند و شکر با انتقاد از تعلل وزارت جهادکشاورزی در اصلاح قیمت خرید تضمینی چغندر قند گفت: دولت باید حداکثر تا هفته آینده قیمت چغندر قند را اصلاح و اعلام کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، بهمن دانایی با اشاره به اینکه انجمن کارخانجات صنایع قند و شکر کشور تولید چغندرقند را در سال جاری حدود ۴.۵ میلیون تن و میزان تولید شکر را ۶۵۰ هزار تن پیش بینی کرده بود، گفت: حدود ۱۰ روز قبل برداشت ما به پایان رسید و برداشت چغندر قند ۴ میلیون و ۵۶۶ هزار تن و تولید شکر به ۶۵۶ هزار و ۶۱۶ تن رسید که این آمار نشان دهنده تحقق پیش بینی‌های انجمن است.وی با اشاره به اینکه تولید شکر در شش ماهه دوم سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پیش بینی می‌شود گفت: ۶۵۰ هزار تن از این میزان از برداشت چغندر و ۶۵۰ هزار تن نیز از برداشت نیشکر حاصل می‌شود که پیش بینی ما در باره برداشت نیشکر ۶.۵ میلیون تن بوده که تا ۳۰ دی ۱۳۹۹، سه میلیون تن نیشکر برداشت شده است.دانایی اضافه کرد: از این میزان نیشکر، ۲۹۵ هزار تن شکر تولید شده که با احتساب شکر تولیدی از محل چغندرقند تاکنون ۹۵۱ هزار تن شکر در کشور تولید شده و تا پایان سال به همان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پیش بینی انجام شده، خواهد رسید.

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم اصلاح نرخ خرید تضمینی چغندرقند گفت: درخواست ما از دولت این بود که قیمت چغندرقند تا اوایل آذرماه اصلاح شود. به دلیل اینکه کشاورزان باید تکلیف خود را بدانند و برای کشت، تصمیم گیری کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه علیرغم قول‌هایی که مسئولین در این زمینه به ما داده بودند هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده و حدود ۲ هفته پیش هم بنده نامه‌ای در این زمینه به وزیر جهاد کشاورزی نوشتم و از وی درخواست کردم که به طور جدی به این مسئله بپردازد.دانایی تصریح کرد: اگر قیمت چغندرقند هر چه زودتر اصلاح نشود اتفاق بدی در حوزه تولید این محصول و کشت محصولات جایگزین رخ می‌دهد.وی با انتقاد شدید از تعلل وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: بر اساس قانون جدیدی که در مجلس به تصویب رسیده باید وزارت جهاد کشاورزی، شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک را تشکیل دهد تا این شورا نرخ‌های خرید تضمینی را اصلاح کند. متأسفانه با گذشت حدود دو ماه از ابلاغ این قانون به وزارت جهاد کشاورزی هنوز این شورا تشکیل نشده است.

دانایی با اشاره به اینکه درخواست ما این است که قیمت خرید تضمینی چغندرقند بین ۱۲۰۰ تا ۱,۳۰۰ تومان تعیین شود، گفت: با توجه به اینکه قیمت شکر وارداتی افزایش پیدا کرده اگر دولت این نرخ را برای چغندرقند در نظر بگیرد و زودتر آن را اعلام کند ما در سال آینده بیش از ۷ میلیون تن چغندرقند در کشور تولید می‌کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال ۹۶ در آستانه خودکفایی در تولید شکر قرار گرفتیم گفت در آن سال ما ۲ میلیون تن شکر تولید کردیم و نیاز کشور حدوداً ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است اما در سال ۹۷ دولت اقدامی مشابه آنچه که امسال انجام می‌دهد، انجام داد و با تعلل بسیار زیاد در اعلام قیمت مناسب باعث شد که تولید چغندرقند از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۶ به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۹۸ برسد و به همین نسبت نیز تولید شکر کاهش چشمگیری یافت.

دانایی ادامه داد: متأسفانه مسئولان، به واردات دل بسته اند؛ تمام اقدامات در حوزه تولید چغندرقند و شکر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود به طوری که کشاورز آب و زمین را فراهم می‌کند و کارخانجات تمام نهاده‌های تولید را در اختیار او قرار می‌دهند و محصول نهایی نیز توسط کارخانجات از کشاورز خریداری می‌شود. بنابراین دولت در این زمینه هیچ هزینه‌ای نمی‌کند و تنها اقداماتی که باید انجام دهد اعلام قیمت مناسب در زمان مناسب است که متأسفانه همین کار را نیز انجام نمی‌دهد در حالی که ما خواسته زیادی از دولت نداریم.دانایی تاکید کرد: ما نه از دولت تسهیلات می‌خواهیم و نه پول و بودجه. در سال جاری کارخانجات ۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان چغندر از کشاورزان خریداری کرده‌اند که تا ۳۰ آذر ۹۹، ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۹۵ درصد مطالبات کشاورزان تسویه شده و در بهمن ماه این رقم به طور کامل تسویه و مطالبات صفر خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید فقط در شعارها انجام می‌شود گفت: مسئولان مختلف مرتب بر توسعه صادرات و ارزآوری از این طریق تعیین می‌کنند، در حالی که با خودکفایی در تولید شکر که به راحتی نیز امکانپذیر است بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد و این رقم بسیار چشمگیری است.به گفته دانایی سال گذشته ۶۳۲ میلیون دلار ارز صرف واردات شکر به کشور شده است.

وی تصریح کرد: دولت باید حداکثر تا هفته آینده قیمت خرید تضمینی چغندرقند را اصلاح و اعلام کند در غیر این صورت حتی اگر قیمت را ۱۰۰ هزار تومان را نیز تعیین کند دیگر فایده‌ای نخواهد داشت. دانایی با اشاره به اینکه کشت چغندرقند علاوه بر تأمین شکر مورد نیاز کشور در بحث ایجاد اشتغال تناوب زراعی و احیای اراضی کشاورزی بسیار تأثیر گذار است گفت: متأسفانه دولت با دخالت در کار بخش خصوصی در این زمینه خرابکاری می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تولید شکر در کشور توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به به اینکه وزارت جهاد کشاورزی قرار بود از ابتدای مهرماه امسال فاز اول طرح الگوی کشت را در کشور اجرا کند، بیان کرد: نه تنها دولت نتوانست این طرح را اجرا کند بلکه اقداماتی را هم که انجام می‌دهد برخلاف جهت اجرای الگوی کشت است. در صورتی که قیمت چغندرقند به موقع اصلاح نشود کشاورزان به کشت گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز روی می‌آورند و سریال افزایش تولید این محصولات و کمبود تولید شکر مجدداً تکرار می‌شود. در نتیجه دولت باید ارز زیادی را صرف واردات کشور کند و از طرف دیگر محصولاتی را که روی دست کشاورزان مانده خرید توافقی کند و دور بریزد.دانایی تاکید کرد: سوال ما این است که مسئولان چند بار قرار است این سناریو را اجرا کنند و چه زمانی قرار است از این تجربه‌ها درس بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.