صفحه اصلی / اسلایدر / خودرو در تب و تاب ارزانی
خودرو در تب و تاب ارزانی

تب تقاضا در بازار شب عید قیمت خودرو را به چه سمتی خواهد کشاند؟

خودرو در تب و تاب ارزانی

کسب و کار نیوز - کارشناسان بازار خودرو پیش‌بینی کرده اند که تا نوروز 1400 نوسانی در بازار خودرو اتفاق نمی افتد و قیمت‌ها افزایش نخواهد داشت. به گفته این کارشناسان اگر شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود بگذارد و تحریم‌ها برداشته شود و شرکای خارجی به کشور بازگردند نه تنها فقط خودرو بلکه در صنایع دیگر نیز اوضاع اقتصادی رو به بهبود خواهد گذاشت. این در حالی است که تجربیات سالهای اخیر در رابطه با بازار خودرو نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر آغاز سال جدید با تقاضای بالایی روبرو خواهد شد و بسیاری از فعالان بازار و نمایشگاه داران افزایش قیمت ها را پیش بینی کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک ماه و نیم تا آغاز سال جدید فرصت باقی است و بسیاری از خانواده‌ها می‌خواهند در این مدت خودروشان را عوض کنند و یک مدل دیگر بخرند. بعضی هم که ماشین ندارند، به دنبال یک گزینه برای خرید می‌گردند. هر چند بحران کرونا از سال گذشته تا به امروز و تا پاسان تعطیلات نوروز نیز اجازه مسافرت های نوروزی را به مردم نخواهد داد اما سنت بازار خودرو همچنان حفظ خواهد شد و بسیاری از خریداران برای خرید و یا تعویض خودرو در ایام باقی مانده تا سال جدید اقدام خواهند کرد.

به هر ترتیب فعالان بازار با اشاره به ثبات نسبی قیمت خودرو در بازار معتقدند این ثبات قیمتی تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در این مورد سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگا‌ه‌داران خودرو با بیان اینکه قیمت‌های خودرو در بازار نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است، اظهار داشت: با توجه به اینکه قیمت دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به کانال ۲۴ هزار تومان رسید و نوسانات ارزی لحظه‌ای اتفاق افتاد، کاهش قیمت خودرو در بازار تقریبا متوقف شد، ولی افزایش قیمتی نیز نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورت نوسان نرخ ارز ممکن است قیمت خودرو در بازار نیز یک تا دو درصد نوسان داشته باشد،‌گفت: در مورد بازار بعد از عید نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد، زیرا شرایط بازار به وضعیت عرضه خودرو، نوسانات ارزی و سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد. مؤتمنی با بیان اینکه طی روزهای اخیر دوباره مشتریان و خریداران با بازار کنار آمده‌اند، گفت: در حال حاضر تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و تقاضایی برای سرمایه‌گذاری جهت خرید خودرو و فروش آن در بازار شب عید وجود ندارد.

کریمی سنجری، کارشناس خودرو معتقد است که این پیش بینی ها در حالی صورت گرفته است که اگر شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود بگذارد و تحریم‌ها برداشته شود و شرکای خارجی به کشور بازگردند نه تنها فقط خودرو بلکه در صنایع دیگر نیز اوضاع اقتصادی رو به بهبود خواهد گذاشت. اما اگر پس از مدتی این شائبه ایجاد شود که قرار نیست تغییری صورت گیرد و شرایط عادی شود دوباره اوضاع به مانند قبل خواهد شد و نرخ تورم و افزایش نرخ شکل خواهد گرفت. به اعتقاد بنده تا پایان سال کاهش نرخ خودرو ادامه خواهد داشت.

کاهش سهم کالاهای سرمایه ای در خریدها

فربد زاوه، کارشناس خودرو

افزایش تقاضا برای شب عید در سال جاری مانند سالهای گذشته نخواهد بود چراکه قدرت خرید مرم کاهش بسیاری داشته و توانایی خرید برای خودروی داخلی نیز وجود ندارد. درست است در هفته های اخیر شاهد ریزش کمی در قیمت ها بوده ایم اما به هر حال قیمت کارخانه با قیمت بازار تفاوت دارد و همین مقدار نیز بسیار زیاد است و کسی به آن صورت نمی تواند خریدار باشد. با افزایش تورم، سهم کالاهای سرمایه ای مثل خودرو در سبد خانوار کاهش می یابد. هرچه به انتهای  سال نزدیک می شویم قدرت خرید مردم  به شدت از قیمت ها فاصله می گیرد و بازار دچار رکود می شود. البته در کل انقباض در اقتصاد کشور پیش می آید. کاهش قیمت مقطعی است اما رکود به دلیل افت قدرت خرید مردم طولانی خواهد بود. در اقتصاد کلان دولت ها تصمیم نگرفته اند که ساختار بودجه ای و ساختار نظام بانکی را اصلاح کنند. باید اقتصاد را به سمت بازتر شدن ببریم. در کوتاه مدت برای برداشتن فشار از بازار خودرو، باز شدن راه واردات می تواند راهگشا باشد.

از طرفی دیگر بحران کرونا نیز برای مسافرت ها محدودیت گذشاته است و برخی افراد نیز که برای سفرهای نوروزی برنامه ریزی داشته اند از سفر با خودروی شخصی منصرف شده اند بنابراین نوسان زیادی در قیمت ها در بازار خودرو دیده نخواهد شد و اگر هم وجود داشته باشد بسیار جزئی است. حتی در بازار خودروهای چینی که در ایران بازار خوبی دارند نیز شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. روند نزولی قیمت خودروهای چینی تا زمانی ادامه خواهد داشت که نرخ ارز به ثبات برسد، چرا که وابستگی این خودروها به نرخ ارز زیاد است.

واقعیت این است که این روند کاهش قیمت خودرو ادامه روند کاهشی آبان ماه است که تحت تاثیر نرخ ارز متوقف شده بود و اکنون با تغییر نرخ ارز مجددا شروع شده است. کاهش قیمت خودرو تا زمانی که سیاست عرضه خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز تکرار شود، ادامه خواهد داشت؛ اما به نظر می‌رسد با تغییر سیاست‌های عرضه، این روند در خودروهای پر تیراژ متوقف خواهد شد. اعمال فرمول جدید قیمت گذاری هم نمی تواند نوسان زیادی در بازار ایجاد کند. افزایش قیمتی که از آن صحبت می‌شود در مبدا کارخانه است و در بازار آزاد تاثیر نخواهد داشت چه بسا که قیمت کارخانه تاکنون ۳۰ درصد نیز افزایش داشته است. این افزایش قیمت ممکن است به بازار شوک لحظه‌ای وارد کند اما پس از مدتی تاثیر آنچنانی نخواهد گذاشت.

اما مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو در اوایل پاییز، استقبال بازار از ریاست جمهوری مجدد ترامپ بود و شاهد بودیم رشد قیمت ها در بازار شتاب بیشتری از تورم  بخشی کشور داشت. با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاهش قیمت ها شروع شد. در دی ماه عرضه کاهش پیدا کرد و خودروسازان منتظر این بودند که قول ۳ ماهه شورای رقابت برای افزایش قیمت عملی شود، این کار صورت نگرفت و اکنون  عرضه به بازار آغاز شده که کاهش قیمت ها را به دنبال داشته است.

بخش زیادی از تورم کشور ناشی از برخورد دستوری در تعیین قیمت ها است. تنها تولیدکننده و کاهنده تورم دولت است. هیچ دلال و واسطه گری نمی تواند در هیچ بخشی از اقتصاد تورم ایجاد کند. مهمترین دلیل کاهش قیمت خودرو، مکانیزم گسست قدرت خرید نسبت به قیمت آن است. پایین آمدن قیمت به ظاهر خوب است اما افراد قدرت خرید ندارند و مازاد عرضه پیش می آید. کاهش قیمت خودرو تقریبا ربطی به نرخ ارز هم ندارد چراکه پایه پولی و سیاست های پولی تغییر نکرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.