صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ارز و طلا در فاز احتیاط
بازار ارز و طلا در فاز احتیاط

بازار ارز و طلا به تخلیه جو روانی اخبار سیاسی چه واکنشی دارند؟

بازار ارز و طلا در فاز احتیاط

کسب و کار نیوز- به‌ نظر می‌رسد بازار ارز و طلا رو به آرامش و ثبات پیش می‌رود. البته پیش‌بینی نرخ ارز برای آینده دشوار است، چرا که نرخ ارز با مسائل مالی و میزان صادرات کشور ارتباط مستقیمی دارد. اما به نظر می رسد با تخلیه جو روانی اخبار سیاسی آرامش در انتظار دو بازار بزرگ سرمایه گذاری کشور یعنی ارز و طلا است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که کارشناسان بازار معتقدند که هر چه ارتباطات بین المللی کشور با ابهام روبرو شود، عرضه و تقاضای ارز به هم می‌ریزد و نوسان ایجاد می‌کند. از آنجا که وضعیت دلار تحت تاثیر انتخاب بایدن کاهشی شده و انتظارات تورمی در ایران هم کاهشی است؛ اگر آمریکایی‌ها به تعهدات برجامی خود برگردند، به نظر می‌رسد که ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان تاثیر کاهشی بر نرخ ارز داشته باشد. با کاهش نرخ ارز، بقیه بازارها هم تحت تاثیر آن روند کاهشی پیدا می‌کنند، به عنوان مثال، بازار طلا به سرعت واکنش نشان می‌دهد و به ازای هر اونس، ۲۰۰۰ دلار کاهش می‌یابد.

مرتضی ایمانی‌راد، کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید: انتخاب بایدن، ورود دوباره ایران به اف‌ای‌تی‌اف و خروج ایران از لیست سیاه  و افزایش فروش دلار سه عاملی هستند که شرایط را برای کاهش قیمت دلار مهیا خواهند کرد. وی هشدار داده است اگر سیاست‌های پولی و ارزی ساماندهی نشود و مساله افزایش صادرات نفت و خروج ایران از لیست سیاه حل نشود، دوباره دلار گران می شود.وی اعلام کرده است با توجه به پیچیدگی‌های مساله ایران در نظام جهانی منحنی تغییرات دلار تا انتهای سال آینده یو شکل باشد و بسار نامحتمل است که یک منحنی کاهنده و باثبات داشته باشد. او گفته است اینکه کف قیمتی سال آینده در چه تاریخی و در چه قیمتی شکل می‌گیرد، بسیار سخت و غیر قابل پیش بینی است.

بر همین اساس در بازار ارز زمزمه دلار ۲۵هزار تومانی هم شنیده می‌شود و معامله‌گران تحت تاثیر این جو افزایشی حجم خرید خود را بالا برده‌اند، البته همچنان برخی معامله‌گران نسبت به این موج افزایشی بی‌اطمینان هستند و بر همین اساس حضور کم‌رنگ و محتاط‌تری در بازار دارند چراکه درصورت انتشار یک خبر سیاسی مثبت بازار به سرعت تغییر جهت خواهد داد و از این رو فعلا معاملات در سایه احتیاط انجام می‌شود. حالا در چنین وضعیتی که بازار ارز به شدت تحت تاثیر جو روانی خبرهای سیاسی قرار گرفته و تصورات مثبت نسبت به آینده روابط ایران و آمریکا به شک و تردید بدل شده، حضور بازارساز الزامی است؛ اگر در این شرایط بازارساز با اقدام مناسب و به موقع جلوی التهابات داخلی را نگیرد دلار در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.

احتمال افزایش قیمت ارز و طلا

علی حیات نیا، کارشناس اقتصادی

روند کاهشی قیمت دلار و طلا طی چند وقت اخیر به دو عامل بستگی داشته که مهمترین آن نهایی شدن نتیجه انتخابات آمریکا است. نتیجه انتخابات آمریکا این امیدواری را بین فعالان اقتصادی و تصمیم‌گیران ایجاد کرده که احتمال برگشت به برجام وجود داشته باشد و به دنبال آن بهبود شرایط اقتصادی را شاهد باشیم. عامل دیگری که به کاهش نرخ ارز دامن زد صحبت‌هایی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده است.

با حذف ارز مرجع دیگر تفاوت قیمت چندانی بین ارز مرجع، ارز نیمایی و آزاد نخواهیم داشت و این موضوع باعث می‌شود صادرکنندگان تمایل بیشتری برای بازگرداندن ارز خود از طریق مجاری قانونی داشته باشند تا بخواهند آن را در بازار آزاد عرضه کنند. البته افزایش عرضه ارز عاملی است که می‌تواند به کاهش قیمت آن در بازار دامن بزند

این در حالی است که در اسفندماه به روال هر سال به دلیل افزایش تقاضا برای ارز و حتی گاهی طلا ممکن است دوباره شاهد بالا رفتن قیمت‌ها باشیم. وضعیت قیمت دلار و طلا بعد از اسفند ماه به عوامل مختلفی از سیاست‌های بانک مرکزی گرفته تا تعیین تکلیف بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین سیاست‌های دولت جدید آمریکا در برابر ایران بستگی دارد و از همین رو نمی‌توان از هم اکنون پیش‌بینی دقیقی برای آن داشت. از طرفی دیگر به نظر می‌رسد حباب سکه در حال تخلیه شدن است و قیمت آن به رقم واقعی نزدیک می‌شود، درباره دلار نیز با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی منطقی باشد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.