صفحه اصلی / سرخط خبرها / چرا هیچ مسئولی پاسخگوی گرانی موز نیست؟
چرا هیچ مسئولی پاسخگوی گرانی موز نیست؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران:

چرا هیچ مسئولی پاسخگوی گرانی موز نیست؟

کسب و کار نیوز - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: موز در حالی جهش قیمتی را تجربه می کند که سازمان هایی مانند تعزیرات حکومتی و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان که مسئول نظارت بر قیمت هستند باید پاسخگوی این گرانی باشند. داستان گرانی از جایی آب می خورد که واردات موز دست عده ای است که می گویند از ماه های قبل مجوز گرفته اند. به طور مثال بانک مرکزی می گوید تا فروردین 99 ثبت سفارش هایی که به دنبال کد ارزی بودند را اختصاص دادیم. این مجوزها چقدر است که هرچه در بازار می آید می بینیم دست چند نفر بیشتر نیست؟

به گزارش کسب و کار نیوز، سید رضا نورانی افزود: داستان، داستان مجوزفروشی ای است که در بنادر اتفاق افتاده و کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان مجوزفروشی می کنند و کسانی که می خواهند واردات موز کنند می خرند. از طرف دیگر اگر موز با ارز آزاد وارد کشور شود حدود ۲۰ هزار تومان و شاید کمتر باشد. بارها ما نامه به مسئولان داده ایم که باید واردات موز ممنوع شود یا اگر می خواهید موز وارد شود به صورت انحصاری دست عده ای نباشد که خون مردم را بمکند و تا مرز ۵۰ هزار تومان این محصول را بفروشند. آیا واقعا نظارتی در کشور روی قیمت ها نیست که کسی موز را کیلویی ۵۰ هزار تومان به مردم بفروشد و هیچ مسئولی پاسخگو نباشد؟ ما انتظار داریم کسانی که در طول سال های گذشته در این حوزه سرمایه گذاری کردند و کارمند دارند و الان بیکار هستند، دوباره در این حوزه فعال شوند. نمی شود که مسئولی یک شبه تصمیم بگیرد که موز وارد شود یا خیر. این بحث اقتصادی باید به صورت شفاف مطرح شود. اینکه مجوز دست عده ای باشد و بخواهند به هر قیمتی موز را بفروشند اجحاف در حق مصرف کننده است با توجه به اینکه در دوران کرونا توصیه شده برای بالا بردن توان جسمی از موز یا میوه های گرمسیری استفاده کنند. متاسفانه با افزایش کذایی قیمت موز، این محصول از سبد خانوار بخش متوسط جامعه حذف شده است. امروز نامه ای به ریاست جمهوری نوشتیم و از ایشان درخواست کردیم که جلوی تصمیمات خلق الساعه در حوزه صادرات و واردات گرفته می شود زیرا موجب نگرانی و تضییع حقوق مصرف کنندگان شده است. انتظار داریم که به هر صورت پاسخ خوبی از ریاست جمهوری بگیریم و بتوانیم برای ایام شب عید در صورتی که اتحادیه را مسئول کنند موز با همان قیمت حدود ۲۰ هزار تومان وارد سبد خانوار شود. از سوی دیگر از ایشان درخواست کردیم که صادرکنندگان میوه و تره بار از ارزهای خرد و ریز که نمی توانند وارد کشور کنند بتوانند استفاده و به جای آن موز وارد کنند.

وی در گفتگو با «کسب و کار» گفت: این در حالی است که در مورد واردات موز پاسکاری می شود. در جلسات بانک مرکزی و وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی صحبت هایی گفته می شود مثلا به جای سیب، موز وارد شود ولی در تصمیم گیری معلوم نیست چه می گذرد که تهاتر سیب و موز اتفاق نیفتاد.
عده ای می گویند ما از اسفند و فروردین سال گذشته مجوز گرفته ایم و الان خودشان واردکننده نیستند. در نتیجه کسانی که دارند موز وارد می کنند مجبورند این مجوز وارداتی که دست عده ای هست را به هر قیمتی بخرند تا موزی که وارد کشور شده و در گمرکات مانده را بتوانند ترخیص و وارد کشور کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.