چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / خودرو چقدر ارزان می شود؟
خودرو چقدر ارزان می شود؟

بر اساس اظهارات فعالان بازار تخلیه حباب خودرو ادامه دار خواهد بود

خودرو چقدر ارزان می شود؟

کسب و کار نیوز- آمارها و گزارش های میدانی منتشر شده نشان می دهد تمایل بازار خودرو به روند کاهش قیمت بیشتر از سایر بازارهای مالی از جمله مسکن، ارز، طلا و سکه و... بوده است. آمارها حاکی از این است که در دی ماه سال جاری بازار خودرو شاهد کاهش 10 درصدی قیمت ها بوده و فعالان بازار امیدوارند خودرو در فاز کاهش قیمت ها باقی بماند. این در حالی است که آنچه مشخص است سیاست‌گذار خودرو و حتی شورای‌رقابت در روزهای مانده به پایان سال با احتیاط گام برمی‌دارند تا بلکه بازار ثبات یا روند نزولی قیمت‌ها را حفظ کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در شرایط فعلی خریداران و مصرف کنندگان خودرو دست از خرید و فروش برداشته اند و در انتظار کاهش بیشتز قیمت ها هستند. فعالان بازار معتقدند که بازار خودرو تا انتخابات ۱۴۰۰ روند کاهش قیمت را البته نه به سرعت طی خواهد کرد. از سوی دیگر رکود معاملات نیز به دلیل عدم تعادل نرخ ارز و رفت و برگشت های قیمت دلار در سردرگمی به سر می برد.

بررسی مقایسه‌ای بازارهای کشور در آذرماه نشان‌دهنده صدرنشینی خودرو در افت قیمت است. تحلیل آماری از روند قیمتی بازارها بیانگر آن است که خودرو در آخرین ماه از فصل پاییز، بیشترین کاهش قیمت را در مقایسه با بازارهای ارز، بورس، سکه و مسکن تجربه کرده است. به هر ترتیب درحالی که تحلیل‌های کارشناسانه از بازار ارز حاکی از روند کاهشی نرخ‌ها طی هفته‌های آینده است، با توجه به تاثیر مستقیم آن بر سایر بازارها، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تخلیه حباب قیمتی و نزول شدید قیمت‌ها در بازار خودرو مواجه باشیم.

محمدرضا نجفی، رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازی در مجلس دهم با تاکید بر اینکه منتفع واقعی خودروسازی در ایران دلالان و واسطه‌ها هستند و حذف دلالان و واسطه‌ها در کوتاه مدت می‌تواند بازار خودرو را از وضعیت فعلی خارج کند، گفت: ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم با ۴ کارت بانکی حدود هزار و ۳۰۰ خودرو خریداری شده و طبعا (صاحبان) این ۴ کارت تعیین‌کننده قیمت در بازار می‌شوند.

از طرفی دیگر تجربه نشان داده طرح‌های مختلف عرضه خودرو هیچگاه نتوانسته است به ‌طور کارآمد به رفع نیاز در بازار بزرگ خودرو بپردازد و علی رغم محدودیت‌هایی که در ثبت ‌نام گذاشته می‌شود، همواره عده بسیار زیادی به ‌قصد واسطه‌گری و بدون نیاز در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده و تعادل را در بازار خودرو به هم می‌زنند. بر این اساس به نظر می‌رسد که ایده عرضه خودرو در بورس و اخذ مالیات از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد می‌تواند تقاضای سرمایه‌ای موجود در بازار خودرو را کاهش داده و به این ترتیب مصرف کنندگان واقعی را به حق خود که همانا خرید خودرو با قیمت منطقی است، برساند.

شیب آرام افزایش قیمت خودرو

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو

پیش بینی می‌شود که روند کاهش قیمت خودروهای داخلی کند باشد و ماهیانه شاهد درصدی کاهش قیمت باشیم. اما پس از آن دوباره بازار خودرو روند صعودی در قیمت ها را تجربه خواهد کرد. به نظر می رسد ما دیگر با افزایش های ناگهانی قیمت مواجه نخواهیم بود و شیب دوم افزایش قیمت آرام و آهسته خواهد بود. تا آخر سال جاری قیمت خودرو حدودا ثابت می ماند و نهایتا ۵ درصد بالا یا پایین می شود.

کسانی که طی چند‌ماه گذشته خودرو را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری کردند و حتی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان خودرو در وزارت صمت و قطعه‌سازان نیز بر مبنای محاسباتی نادرست اقدام می‌کنند و خودروهای تولیدی به‌راحتی در سال ۱۴۰۰ وارد بازار نخواهد شد مگر اینکه قیمت خودرو به‌شدت کاهش یابد.

با این شرایط، با توجه به‌وجود خطر افزایش تورمی قیمت خودرو، مشتریان واقعی و کسانی که قصد خرید خودرو نه برای کسب سود را دارند، نباید خودرو بخرند و تنها زمانی نسبت به این کار اقدام کنند که قیمت خودرو حداقل به‌مدت یک هفته افزایش یابد. چراکه کسی نمی‌داند چه تعداد خودرو مثلا پراید یا پژو ۲۰۶ صفرکیلومتر پلاک شده و آماده تحویل وجود دارد که از کارخانه خارج شده، اما در پارکینگ‌ها موجود و در انتظار عرضه به بازار است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.