صفحه اصلی / اسلایدر / تمایل پزشکان به تجویز داروهای خارجی
تمایل پزشکان به تجویز داروهای خارجی

سرسام هزینه ها، مشکلات بیمه و نبود دارو به اوج خود رسیده است

تمایل پزشکان به تجویز داروهای خارجی

کسب و کار نیوز- تهیه دارو هم به‌دلیل گرانی بی‌سابقه‌ و هم کمبود و قاچاق آن میلیون‌ها نفر را نگران کرده است. هر روز با عبور از کنار داروخانه هایی که مجوز ارایه داروهای بیماران خاص را دارند شاهد صف های طویل برای خرید دارو هستیم. متاسفانه نبود دارو موجب به خطر افتادن جان بسیاری از مردم شده است. تنها ۱۶۳ فوتی در میان بیمار تالاسمی به دلیل کمبود و یا نبود دارو اتفاق افتاده است. فشار اقتصادی و کمبود بعضی داروها، درمان بیماران خاص را در ایران با مشکل مواجه کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته یونس عرب، مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران از سال ۹۷ تا امروز دست‌کم ۱۶۳ بیمار تالاسمی به دلیل تامین نشدن دارو و درمان نامناسب جان خود را از دست داده‌اند. به گفته او، احتمال دارد این رقم تا پایان سال به ۲۰۰ نفر برسد.

این در حالی است که تعداد بسیار بالایی از بیماران خاص نیازمند به داروهای خاص و وارداتی نیز به همین سرنوشت دچار شده اند. افزایش نرخ ارز باز هم متهم ردیف اول نام گرفته است. دولت به این دلیل نمی تواند برای واردات دارو اقدام کند. ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته به واردات دارو نیز به جای اینکه تامین دارو را منجر شود به بخش های دیگر ورود کرده تا موجب سودآوری افراد خاص شود. رانت و فساد سرتاپای بخش واردات دارو را گرفته و کسی در این بین صدای حزن آلود بیماران خاص را نمی شنود.

در این رابطه اما فقط کمبود انسولین به سرخط خبرها رسید.اما انسولین تنها قلم دارویی نیست که مردم حالا با کمبود آن دست به گریبانند. میلیونها نفر در سراسر کشور، که زندگی شان وابسته به مصرف دارو برای کنترل بیماری است، نگران تامین داروهایشان هستند و اغلب در تلاش برای  پیدا کردن داروخانه یا آشنایی که بتواند این دارو را برایشان تهیه کند. نه تنها دارو که برخی دیگر از ملزومات که در درمانهای پزشکی و دندانپزشکی به کار می آیند هم با کمبودی و نبودی کم سابقه مواجه شده اند. چرخه تولید و واردات تا مصرف دارو، چرخه ای بسیار پیچیده است. این پیچیدگی مختص ایران نیست اما در مورد ایران عوامل تاثیرگذار، دیگری هم اضافه شده اند. دولت اصرار دارد که تحریم‌ها، مردم را هدف گرفته و تامین دارو علیرغم گفته دولت امریکا به خاطر تحریم‌ها دچار مشکل شده است.

وزیر بهداشت اما در این رابطه اظهار داشت: برخی از افراد در وزارت بهداشت با پول واردات دارو، اقلام دیگری همچون کابل برق وارد کرده‌اند. موضوعی که در دولت دهم هم سابقه داشت و مرضیه وحید دستجردی، وزیر پیشین بهداشت، هم گفته بود که با ارز اختصاص یافته برای وارادت دارو، «خوراک سگ و دسته بیل و زین اسب» وارد شد. محمود بهمنی، رئیس پیشین بانک مرکزی، هم گفته بود که با پول دارو «اتوموبیل و کالای لوکس» وارد ایران شده است.

انجمن علمی پزشکان ایران در رابطه با این موضوع اعلام کرده است که با وجود نبود داروی خارجی داروهای ساخت داخل از لحاظ کیفیت و اثربخشی روی بیماران آثار سوء دارد. یونس عرب، همچنین می‌گوید: نبودِ دارو و درمان مناسب این بیماران باعث شده است که میانگین عمر بیماران به ۳۰ سال برسد، در صورتی که در بقیه کشورها میانگین سن بیماران تالاسمی همچون دیگر افراد آن جامعه است. نبود دارو برای درمان بیماران تالاسمی که طی دوسال گذشته بارها در مورد آن هشدار داده شده است، و نیز هزینه‌های بالای درمان آنها در کنار این واقعیت که این بیماران تحت پوشش هیچگونه بیمه‌ای نیستند، زندگی این افراد را در تنگنا قرار داده است. از سوی دیگر «غلامحسین هوشمند»، مدیرعامل انجمن ام اس ایران نیز گفته است که هزینه‌ ماهانه برخی از بیماران ام اس به ۵ میلیون تومان هم می‌رسد. تامین داروهای این بیماران خاص نیز از جمله مشکلات آنها در دوران تحریم و وارد نشدن داروهای تولید خارج از ایران بوده است.

سهم ناچیز ارز دارو در بودجه ریزی

همایون سامیح نجف آبادی، نماینده مجلس

ارز دولتی برای واردات دارو باید به داروهای اساسی تخصیص داده شود. متاسفانه شرایطی ایجاد شده است که ارز اختصاص یافته برای واردات و تولید دارو نسبت به کل بودجه بسیار پایین است. در حالی این ارز برای وارد کردن بسیاری از مکمل‌های دارویی خارجی و لوکس اختصاص پیدا کرده که این اتفاق بسیار بی مورد بوده و ارز دولتی باید برای تهیه داروهای اساسی هزینه شود.

از سوی دیگر مشکل عمده ای که در سال جاری در حوزه دارو با ان روبرو شدیم این است که بخش بسیار زیادی از ارز برای واردات داروهای ضد کرونا اختصاص یافت. بنابراین ضرورت دارد با صرفه جویی در حوزه های دیگر، ارز تخصیص یافته برای واردات مواد اولیه داروها افزایش و مشکل جدی کمبود دارو در سطح عرضه رفع شود. مشکل دیگری که در زمینه داروهای خارجی وجود دارد این است که به رغم اینکه بسیاری از داروهای وارداتی غیر اساسی در داخل کشور تولید می‌شود اما پزشکان تمایل بیشتری برای تجویز داروهای خارجی دارند.

مردم و بیماران نیز به دلیل فرهنگ و باورپذیری غلطی که برای داروی خارجی به راه افتاده به خرید این داروها بیشتر تمایل نشان می‌دهند. این در حالی است که نمی‌توانیم پزشکان را ملزم به تجویز داروهای داخلی کنیم چرا که پزشک کاملا اختیار دارد داروهای رسمی و مورد تایید وزارت بهداشت را بر اساس صلاحدید خودش تجویز کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.