صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ریزش قیمت ها در بازار تلفن همراه
ریزش  قیمت ها در بازار تلفن همراه

قیمت موبایل به کمترین میزان در هشت ماه گذشته رسید

ریزش قیمت ها در بازار تلفن همراه

کسب و کار نیوز- به گفته مسئولان قیمت موبایل کاهش تا ۳۰ درصدی را تجربه می کند و بازار تلفن همراه به آرامش نسبی رسیده است. دلایل افزایش قیمت گوشی به مواردی چون کمبود کالا، نوسان ارز و عدم تخصیص ارز مربوط می‌شد که گویا با رفع موانع و مشکلات و کاهش نسبی نرخ ارز شاهد تعادل در بازار تلفن همراه هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت موبایل طی یک هفته گذشته گفت: الان وقت خرید گوشی فرارسیده و مردم نباید تحت تاثیر جوسازی‌های قرار بگیرند. محمدرضا عالیان درباره وضعیت بازار موبایل توضیح داد: از یک ماه پیش کارهای تخصیص ارز به گوشی‌های وارداتی انجام شده و طی یک هفته گذشته از گمرک ترخیص شده‌اند و همانطور که وعده داده شده بود قیمت موبایل ۱۰ تا ۱۵درصد و برخی مدل‌ها تا ۲۰درصد ارزان شدند. عالیان به کاهش نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت موبایل اشاره کرد و گفت: البته با کاهش نرخ دلار تا ۲۱ هزار تومان این سوال بین مردم پیش آمده که چرا موبایل همپای دلار ارزان نشده که دلیل آن تخصیص ارز نیمایی به گوشی‌های ترخیص شده است.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: این گوشی‌ها با نرخ ۲۵ یا ۲۶هزار تومان ترخیص شده‌اند و حتی زمانی که نرخ ارز در بازار آزاد به ۲۱ هزار تومان رسید نرخ نیما همچنان در کانال ۲۵ هزار تومان قرار داشت، بنابراین نباید انتظار کاهش بیشتر قیمت موبایل را داشت هرچند درحال حاضر هم به دلیل عرضه بالا و رقابتی شدن بازار بسیاری از واردکنندگان مجبور هستند کالای خود را زیر قیمت بفروشند.

به گفته عالیان، طی یک هفته گذشته شرکت‌های واردکننده سود خود را از ۱۵ به دو تا سه درصد کاهش داده‌ و وارد مرحله زیان شده‌اند و حتی بسیاری از آن‌ها در این مدت صدها میلیارد تومان ضرر کرده‌اند؛ اما انتظاری که با ریزش نرخ ارز در بازار ایجاد شده این است که موبایل هم باید به نسبت کاهش قیمت دلار ارزان شود درحالیکه ارز نیمایی تغییر نکرده و قیمت‌گذاری هم بر اساس این نرخ صورت می‌گیرد.

حباب قیمت گوشی موبایل شکست

رضا قربانی،عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل

نرخ ارز در شرایط کنونی با ریزش ۱۰ تا ۱۵ درصدی همراه بوده که تاثیر آن بر بازار تلفن همراه با ریزش ۳۰ درصدی قیمت ها همراه شده است. هر چه دلار ارزانتر شود و روند کاهشی خود را ادامه دهد در بازار موبایل ریزش قیمت ها بیشتر خواهد شد. امروز در شرایطی قرار داریم که کمترین قیمت موبایل در هشت ماه گذشته است و بهترین فرصت برای مصرف کننده واقعی است که اگر نیاز به گوشی موبایل دارد خرید کند. در حال حاضر به دنبال کاهش قیمت دلار موبایل ۱۱ مییلیون تومانی به ۶ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. با مشاهده قیمت ها در فروشگاههای آنلاین معتبر نیز می توانیم به صحت این اتفاق پی ببریم. برندهای شیائومی و سامسونگ دچار افت قیمت تا ۳۰ درصد هم شده اند.

فروشگاه‌های اینترنتی قیمت‌های جدید را ارائه داده‌اند و هم‌اکنون هم بازار فیزیکی و هم بازار اینترنتی موبایل به سمت کاهش قیمت‌ها حرکت کرده است. بنابراین گوشی‌های میان رده خوش قیمت‌تر شده و مردم می توانند خریدهای مقرون به‌صرفه‌تری را در زمینه بازار موبایل تجربه کنند.

این در حالی است که با تخصیص ارز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت واردکننده امروز کمبود موبایل در بازار وجود ندارد و با مازاد کالا روبرو هستیم. همین اتفاق موجب شده تا واردکننده با ضرر کالای خود را به خرده فروش برساند و خرده فروشان نیز با ضرر به مصرف کنندگان گوشی می فروشند. ارزان شدن گوشی تلفن همراه صرفا به همین عدد محدود نمی‌شود، بلکه به دلیل شکل گرفتن بازار رقابتی برخی از واردکنندگان از سود خود را کم کرده‌اند تا بتوانند در این بازار اقبال خوبی داشته باشند. واردکنندگان این اجازه را دارند تا ۱۵ درصد سود از خریدار دریافت کنند اما چون الان بازار شکل رقابتی به خود گرفته است، تعداد زیادی از فروشندگان سود ۱۵ درصدی خود را به ۲ تا ۳ درصد رسانده‌اند.

اما یک ماه آینده که مازاد کالا از بازار خارج شود و اگر دلار رویه رشد قیمت را طی کند با رشد تقاضا در انتهای سال، قیمت تلفن همراه ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر بازار برای عید جان بگیرد رشد تقاضا در کنار دیگر عوامل به رشد قیمت ها منجر خواهد شد. مصرف کنندگان می توانند از فرصت ایجاد شده در حال حاضر استفاده کرده و گوشی تلفن همراه خود را خریداری کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

انعقاد ۳۰ قرارداد صادرات خدمات فنی مهندسی/ اعزام هیات‌های تجاری به عراق، سوریه و چین

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد رضا کریم‌ زاده، با بیان اینکه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.