شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، تحولات اقتصادی داخلی و خارجی سبب افزایش دلار در بازار شده و باید گفت پس لرزه های این موضوع موجب افزایش قیمت در بازارهای مختلف به ویژه خودرو شد. برخلاف روند نزولی قیمت ها در روزهای گذشته، قیمت برخی محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار بالا رفت. این اتفاق در حالی رخ داد که مشتریان بازار خودرو همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها بودند هرچند کارشناسان تداوم این مساله را منوط به کاهش و یا تثبیت نرخ ارز در نزدیکی مرز ۲۰ هزار تومان عنوان کرده بودند اما بازار ارز تحت تاثیر ماجرای استعفای رییس سازمان بورس، روند صعودی یافت و موجب افزایش قیمت سکه و طلا شد و در نهایت تکانههای این اتفاق، دامن قیمت خودرو در بازار را گرفت.
بررسی ها نشان می دهد در میان محصولات ایران خودرو و سایپا فقط قیمت چانگان cs۳۵ نسبت به روز گذشته ۵ میلیون تومان کاهش یافته و حداقل ۱۰ محصول ایران خودرو و ۶ محصول سایپا در بازار با افزایش نرخ مواجه شده اند. گفتنی است کاهش قیمت خودرو در روزهای گذشته و همچنین نوسانات روز جاری سبب نشد تا خریداران وارد این بازار شوند و همچنان رکود عمیقی بر بازار خودرو حاکم است و در صورت تداوم افزایش نرخ ارز باید منتظر رکود بیشتر و خروج مشتریان احتمالی از این بازار بود. محصولات ایران خودرو در نخستین روز بهمن ماه نسبت به آخرین روز دی ماه بین یک تا ۵ میلیون تومان افزایش نرخ را تجربه کرده است. قیمت انواع محصولات سایپا در بازار نسبت به روزهای گذشته بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۱.۵ میلیون تومان افزایش داشته است .
دلالان مانع ریزش قیمت ها
فربد زاوه، کارشناس خودرو
بازار خودرو متاثر از چندین عامل است که نرخ ارز یکی از مهم ترین مولفه های آن است. دلار و فلزات گرانبها در همه بازارها مثل دماسنج اقتصاد هستند و اولین جایی که تغییرات کلان اقتصادی خودش را نشان می دهد در نرخ ارز و فلزات گرانبها است. ولی اینکه فکر کنیم تغییر قیمت دلار و طلا باعث می شود قیمت خودرو تغییر کند اشتباه است. زیرا دلار و طلا عامل تورمی نیستند و این ها خودشان معلول تورم هستند.
از سوی دیگر نوسانات قیمت در بازار تا حد زیادی طبیعی است زیرا فاکتورهای کلان اقتصادی کشور از ثبات و پایداری مناسبی برخوردار نیستند. البته نمیتوان نقش دلالان را هم نادیده گرفت. همین حالا در شرایطی که بازار انتظار کاهش قیمت را دارند، برخی شایعات بر رشد قیمت خودرو بین ۱۵ تا ۳۰ درصد استوار است و همین نشان می دهد دلالانی پر زور با تمام قدرت می خواهند مانع ریزش قیمتها شوند. از طرفی دیگر بخشی از ماجرای رکود در بازار خودرو نیز به نبود قدرت خرید و نبود نقدینگی کافی باز میگردد به عبارتی طبقه مصرف کننده واقعی در شرایط کنونی با نبود نقدینگی و کاهش قابل توجه قدرت خرید روبروست.
رکود بازار دو علت اصلی دارد. یکی از علت های آن رکود فصلی است. ما همیشه به صورت سنتی در آذر و دی شاهد رکود هستیم و کمترین میزان معاملات را ما همیشه در دو نقطه در سال داریم، یکی در آذر و دی و دیگری نیمه دوم فروردین و اردیبهشت و در این دو نقطه حجم معاملات خیلی پایین می آید. علت دیگر هم این است که میزان قدرت خرید مردم و قیمت خودرو در کشور ما خیلی زیاد شده است، لذا مردم قدرت خرید خودرو را ندارند.