صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / وزارت نیرو کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه رمزارزی محروم کرد
وزارت نیرو کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه رمزارزی محروم کرد

رئیس کمیسیون رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

وزارت نیرو کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه رمزارزی محروم کرد

کسب و کار نیوز - وزارت نیرو با کنار هم چیدن پازل های مختلف ازجمله خاموشی معابر و یا حتی خاموشی خانه ها سعی می کند با مقصر جلوه دادن ماینرها گناه سوءمدیریت خود برای تولید برق را به گردن استخراج کنندگان رمزارز بیندازد.

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان استخراج رمزارز که تنها ۵ روز دیگر برای پرداخت حقوق گمرکی دستگاه های خود فرصت دارند، در این وانفسای فشار وزارت نیرو به اذهان عمومی برای مقصر جلوه دادن این فعالان به بیان مواضع خود در این مورد پرداختند و خواستار حمایت مجلس و دولت از این صنعت شدند.

در همین راستا نشست خبری کمیسیون رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با موضوع استخراج رمزارزها در حالی برگزار شد که رئیس این کمیسیون از وزارت نیرو گلایه داشت که در دو سال گذشته کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه رمزارزی محروم کرده است؛ طلای دیجیتالی که می توانست در میانه تحریم به ارزآوری کشور کمک شایانی کند.

سرمایه گذاری جدید در صنعت رمزارز صفر شد

عباس آشتیانی ادامه داد: این مرکز به وزارت نیرو اعلام کرده بود که امسال ۶۲ هزار مگاوات پیک خواهیم داشت و وزارت نیرو باید برای این موضوع برنامه ریزی می کرد؛ ولی این کار را نکرد و گناه آن را به غلط به گردن ماینرها می اندازد. در کل جهان، ظرفیت برق برای استخراج رمزارزها ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات است و اگر به همان ۳۰۰ مگاوات نگاه کنیم، متوجه می شویم سهم ایران از استخراج رمز ارز ۲.۴ دهم درصد است.

وی افزود: اگر به آمار استخراج غیرقانونی نیز استناد کنیم، بازهم سهم ایران به ۵ درصد می رسد و اعداد بالاتر از آن موج سواری روی اخبار است. آشتیانی بیان کرد: ۳۶ درصد برق کشور صرف صنایع، ۳۱ درصد مصرف خانگی، ۱۴ درصد کشاورزی و ۲ درصد برای معابر صرف می شود. زمانی که می گوییم ۳۰۰ مگاوات ظرفیت استخراج رمزارزها است، نسبت به پیک ما ۰.۷ درصد و در بهترین حالت ۱.۵ درصد است آیا این عدد عامل خاموشی های اخیر است؟

باید به سمت صنایع جدید حرکت کنیم

دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور در این نشست ادامه داد: این روزها بحث خاموشی‌های برق و کمبود انرژی مطرح است که برخی از رسانه های ملی و خبرگزاری ها آن را به استخراج رمزارز ربط می دادند. در حالی که در هر برنامه ۵ ساله کشور پیش بینی ظرفیت جدید برای انرژی وجود دارد و گسترش آن از الزامات کشور است.

برات قنبری یادآور شد: در زمانی که در تهران خاموشی داشتیم، کمبود انرژی دو برابر انرژی مورد نیاز برای استخراج رمزارزها بود که این نشان می دهد، مشکل از استخراج رمزارزها نبوده و بیشتر مسایل مربوط به مدیریت انرژی است.

وی افزود:‌ سازمان نظام صنفی کشور از ماه های گذشته تلاش کرده تا هماهنگی لازم را با مسوولین داشته باشد و با وزارت نیرو به توافق برسد اما از آنجا که وزارت نیرو با این صنعت جدید مخالف است، نتوانستیم به توافق خاصی دراین باره برسیم.

مصوبه هیات وزیران صنعت رمزارز را به نابودی کشاند

بنیانگذار سازمان نصر نیز در ادامه گفت:‌ پدیده رمزارز بیش از ۱۰سال است که در جهان مطرح شده  اما مخالفت های علنی وزارت نیرو تا جایی پیش رفت که از مساجد به عنوان مکانی برای استخراج رمزارز یاد کردند؛ اما این پرسش همچنان مطرح است که با صدا و حرارتی که این دستگاه دارد، چطور امکان استفاده از دستگاه ها وجود داشت؟

امیرحسین سعید نایینی افزود: البته جامعه متخصصان و متعهد کشور سکوت نکردند و وارد کارزار شدند که این به عقب نشینی وزارت نیرو منجر شد اما آنها از سوی هیات دولت مصوبه ای را اعلام کردند که یکبار دیگر این صنعت را به سمت نابودی کشاند.

وی با بیان اینکه اگر ارز دیجیتال را در کشور تولید نکنیم، باید آن را از خارج خریداری کنیم،‌ تاکید کرد: چرا وقتی خودمان می توانیم آن را در کشور تولید کنیم، باید معادل آن را به کشورهای خارجی بپردازیم و آن را وارد کنیم.

نائینی افزود: استخراج رمزارزها برای حل مشکلات ایرانیان به وجود آمده و ارزآوری می‌کند و می‌توان تحریم‌ها را دور زد؛ اما دولت و مسئولان اقبالی به آن نشان نمی‌دهند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.