صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی خریداران طلا
سردرگمی خریداران طلا

خریداران طلا منتظر بمانند تا قیمت ها تثبیت شود

سردرگمی خریداران طلا

کسب و کار نیوز - بسیاری از مردم طلا را یک پناهگاه امن برای دارایی های خود می دانند اما نوسانات قیمتی طلا در روزهای اخیر موجب شده تا خریداران این فلز گرانبها در سردرگمی به سر ببرند. کارشناسان بازار طلا بر یان باورند که مردم در حال حاضر باید از خرید و فروش طلا خودداری کنند و تا زمان ثبات قیمت ها در این بازار منتظر بمانند. با نزیدک شدن به تعطیلات نوروز و حتی مناسبت هایی که قبل از آن وجود دارد تقاضا برای خرید طلا افزایش خواهد یافت و متقاضیان مایل هستند از آینده قیمتی طلا باخبر باشند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه یک کارشناس بازار طلا و سکه درباره سیر نزولی قیمت ها در بازار طلا وسکه گفت: تلاش بر این است که قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان برسد، اما براساس شرایط حاکم بر بازار پیش بینی می شود، که قیمت سکه بین ۱۰ تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی بماند. پایان هر سال نیز شاهد افزایش ۵ الی ۱۰ درصدی قیمت طلا و سکه هستیم.

عبادالله محمدولی با اشاره به روند کاهشی این روزهای قیمت طلا وسکه، گفت: این روند کاهشی قیمت طلا و سکه ادامه دار است، اما در یک جایی تثبیت خواهد شد؛ یعنی به گونه‌ای که قیمت منطقی خود را به دست آورد.  او در ادامه افزود: انتظار بر این است که قیمت تثبیت شده پایدار بماند و دیگر شاهد نوسان قیمت در بازار طلا و سکه نباشیم.

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز پیش‌بینی کرد، روند کاهشی قیمت دلار و طلا تا اسفندماه ادامه داشته باشد. دکتر علی حیات‌نیا با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار و طلا طی چند وقت اخیر، از دو عامل موثر بر این روند کاهشی یاد کرد که مهمترین آن نهایی شدن نتیجه انتخابات آمریکا است. وی ادامه داد: نتیجه انتخابات آمریکا این امیدواری را بین فعالین اقتصادی و تصمیم‌گیران ایجاد کرده که احتمال برگشت به برجام وجود داشته باشد و به دنبال آن بهبود شرایط اقتصادی را شاهد باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی عامل دیگی که به کاهش نرخ ارز دامن زده را صحبت‌هایی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده اعلام کرد و افزود: با حذف ارز مرجع دیگر تفاوت قیمت چندانی بین ارز مرجع، ارز نیمایی و آزاد نخواهیم داشت و این موضوع باعث می‌شود صادرکنندگان تمایل بیشتری برای بازگرداندن ارز خود از طریق مجاری قانونی داشته باشند تا بخواهند آن را در بازار آزاد عرضه کنند. حیات‌نیا معتقد است، افزایش عرضه ارز عاملی است که می‌تواند به کاهش قیمت آن در بازار دامن بزند.وی تاکید کرد: البته شرایط جهانی و بازارهای موازی نیز بر روند کاهشی قیمت طلا و ارز بی تاثیر نیست.این کارشناس مسائل اقتصادی پیش‌بینی کرد، روند کاهشی قیمت ارز و طلا تا اوایل اسفند ادامه داشته باشد و یادآور شد: در اسفندماه به روال هر سال به دلیل افزایش تقاضا برای ارز و حتی گاهی طلا ممکن است دوباره شاهد بالا رفتن قیمت‌ها باشیم.

حیات‌نیا خاطرنشان کرد: وضعیت قیمت دلار و طلا بعد از اسفند ماه به عوامل مختلفی از سیاست‌های بانک مرکزی گرفته تا تعیین تکلیف بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین سیاست‌های دولت جدید آمریکا در برابر ایران بستگی دارد و از همین رو نمی‌توان از هم اکنون پیش‌بینی دقیقی برای آن داشت. وی سپس درباره اینکه قیمت کنونی دلار و سکه با توجه به ریزشی که داشتیم چقدر به واقعیت نزدیک شده، اظهار کرد: به نظر می‌رسد حباب سکه در حال تخلیه شدن است و قیمت آن به رقم واقعی نزدیک می‌شود، درباره دلار نیز با توجه به شاخص‌های کلان اقتصادی به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی منطقی باشد.

رکود تقاضا

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

تعیین قیمت طلا مربوط به قیمت جهانی طلا و نرخ ارز است. بنابراین چشم انداز این دو مورد باید بررسی شود. نخست انس جهانی با توجه به احتمال رونق در اقتصاد جهانی در یک ماه گذشته افت کرده است و در ادامه هم اگر اقتصاد جهانی بتواند در صورت موثر بودن واکسن ها و کاهش نفوذ بیماری با رونق همراه شود حتی بخشی از خلاء سال گذشته را هم پوشش می دهد.

در این حالت قیمت انس جهانی می تواند در همین محدوده تعادل داشته باشد و حتی کمی هم افت کند. اما در کنار این موضوع تصمیمات فدرال ریزرو در مورد نرخ بهره هم موثر است. اگر نرخ بهره ای که تا ۲۵  صدم درصد درصد کاهش یافت تا کسب و کارها رونق پیدا کنند به سرعت به محدوده یک درصد و بالاتر بازگردد آن هنگام میزان استقبال از طلا کم می شود. به جز این یک فاکتور تاثیر گذار دیگر هم داریم که مربوط به تغییر ترکیب ذخایر بانک های مرکزی مکشورهای مختلف است. به عنوان مثال روسیه، چین و برخی کشورها به دنبال تبدیل ذخایر دلاری به طلا هستند. سرعت تبدیل این ذخایر هم می تواند به میزان تقاضا و قیمت تاثیرگذار باشد. البته کشف ذخایر طلا و یا کاهش ذخایر نیز فاکتوری موثر در قیمت طلا خواهد بود. مجموع تمام این مسائل می تواند قیمت انس جهانی را تعیین کند.

اما فاکتور دیگر قیمت ارز است که این قیمت پس از تحلیف بایدن منتظر اقدامات عملی خواهد بود. در صورت برداشته شدن گام های موثر در جهت رفع تحریم ها و آزاد شدن پول های بلوکه شده می تواند به کاهش قیمت ارز کمک کند. در بازار طلای ایران کاهش انتظارات تورمی بر بازار ارز و طلا موثر است. عدم رفع تحریم ها و افزایش آن انگیزه تبدیل ریال به دلار و طلا بود. تغییر در انتظارات تورمی بر قیمت طلا و دلار بسیار موثر است چراکه جهت پس انداز ریالی در مقاطعی به سمت دلار و سکه تغییر می کند. با احتمال کاهش انتظارات تورمی در چند هفته گذشته شاهد افت شدید قیمت ارز و طلا بودیم.

البته کاهش بیش از حد قیمت و معقول شدن قیمت ها می تواند بازار مبادلات مصنوعات طلا را رونق دهد و به مرور با تقویت ریال کاهش قیمت ها، قدرت خرید مردم پس از چند سال توان خرید مصنوعات را داشته باشد. به نظر می رسد در صورت متعادل شدن قیمت ها در سطح قدرت خرید و تغییر رویکرد از خرید شمش به مصنوعات تغییر یابد. بدیهی است رکود در کل تقاضا و کاهش درآمدها نیز بر حجم معاملات در بازار طلا تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.