صفحه اصلی / سرخط خبرها / پله فرار از تورم و فقر

سید مرتضی افقه، اقتصاددان

پله فرار از تورم و فقر

کسب و کار نیوز - شاخص های اقتصادی از مدت ها پیش روند صعودی تورم را گوشزد کرده بودند. در شرایطی که فقر گسترده تر شود، سهم کالاهای خوراکی نسبت به کل هزینه های زندگی بالا می رود و این یک اصل اقتصادی است.

سرمقاله-
سه برابر شدن تورم خوراکی ها طی ده ماهه اخیر نشان دهنده این است که تعداد بیشتری از مردم به زیر خط فقر سقوط کرده اند. خود فقر هم دسته بندی دارد و بسته به فاصله افراد فقیر تا خط فقر میزان آن متفاوت است. به عنوان مثال اگر خط فقر را ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم، کسی که دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافتی دارد زیر خط فقر است و آن کسی که یک میلیون می گیرد هم زیر خط فقر است ولی میزان فقر آنها متفاوت است. این در حالی است که خیلی از افراد در فقر مطلق به سر می برند.
آمارهای اعلامی بیان می دارد که علاوه بر اینکه مردم بیشتری به زیر خط فقر سقوط کرده اند، بر شدت فقر فقرا نیز افزوده شده و این یک زنگ خطر برای کشور است چون گستردگی فقر جامعه را برای تنش های سیاسی و اجتماعی آماده می کند. کسانی که هنوز اصرار می کنند تحریم ها ادامه پیدا کند، آنهایی که اصرار می کنند تصویب اف‌ای‌تی‌اف (FATF) اهمیتی ندارد یا آنهایی که می گفتند تحریم ها ورق پاره هستند در حال حاضر باید جوابگوی شدت یافتن فقر در پی تحریم ها باشند. اگرچه جواب این افراد این است که این تقصیر تحریم ها نیست و سوءتدبیرهای آقای روحانی است ولی نباید این مساله را وارد دعواهای سیاسی کنند زیرا در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد با بهترین درآمد نفتی هم شرایط بهتر از الان نبود. یعنی ما همیشه سوءتدبیر داشتیم. در کنار آن سوءتدبیر تحریم ها وضعیت را به اینجا کشانده است. این دایه های عزیزتر از مادر بیهوده آدرس غلط ندهند. مشکل اصلی در حال حاضر تحریم ها و تداوم آن است و بعد از آن هم مشکل انتقال وجوه ناشی از فروش نفت حتی اگر تحریم ها هم برطرف شود. بنابراین آنهایی که اصرار به ادامه تحریم ها دارند و در رفع تحریم ها مساعدت نمی کنند یا نسبت به رفع آن و تصویب (FATF) بی اعتنایی می کنند باید پاسخگوی انبوه افرادی که به زیر خط فقر سقوط کرده اند، باشند. در حال حاضر مجلس در نظر دارد یارانه را به دو قسمت تقسیم کند. به ۵۸ میلیون نفر کمی بیشتر و به بقیه کمتر اختصاص دهد. خود این رقم نشان می دهد که ۵۸ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و بنابراین اینها رقم هایی هستند که به شدت شرایط سیاسی و اجتماعی کشور را شکننده می کنند. سیاستمدارانی که دارند با مسائل اقتصادی بازی سیاسی می کنند باید این آمارها را به عنوان یک هشدار جدی بگیرند.
این رقم و اعداد نشان می دهد که فاصله آنهایی که مدت هاست زیر خط فقر هستند با خط فقر دارد بیشتر می شود یعنی بر شدت فقر افزوده می شود و این یک هشدار است. الان مشکلات به خاطر تداوم تحریم هاست که حالا با آمدن «بایدن» امید است تحریم ها برداشته شوند اما در داخل سیاسیون برای آنکه دولت فعلی را تحت فشار قرار دهند مانع بازگشت به برجام و رفع تحریم ها خواهند شد؛ شاید به این امید که این گشایش تا دوره خودشان طول بکشد که گشایش ها در دوره خودشان و به اسم خودشان تمام شود اما حتی اگر در دوره آنها انجام شود سابقه جناح اصولگرا نشان می دهد که این جناح کفایت لازم را برای مدیریت اقتصادی کشور ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.