صفحه اصلی / اجتماعی / اخاذی بنگاه های همسریابی
اخاذی بنگاه های همسریابی

پلیس: هیچ سایتی برای صیغه و همسریابی مجوز ندارد

اخاذی بنگاه های همسریابی

کسب و کار نیوز- اخبار مربوط به کلاهبرداری و هتک حیثیت به وسیله سایت‌های همسریابی در حال افزایش است و به همین دلیل پلیس فتا اعلام کرد هیچ وب‌سایت یا کانال رسانه‌های اجتماعی همسریابی یا صیغه‌یابی مجوز قانونی ندارد. پلیس همواره در رابطه با سایت های همسریابی که این روزها مشتریان بسیاری دارد هشدار داده و کلاهبرداری های میلیاردی که در این سایت ها و اپلیکیشن ها اتفاق می افتد نشان می دهد هنوز بسیاری از متقاضیان ازدواج به شگرد کلاهبرداران در این سایت ها پی نبرده اند. سودای ازدواج و طی کردن یک شبه راه صد ساله توانسته افراد شیاد و کلاهبردار را در این سایت ها به سرمایه های کلان برساند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اغلب کلاهبرداری‌های مالی صورت‌گرفته در سایت‌های همسریابی سوءاستفاده از عواطف و احساسات و دادن وعده‌های دروغین بوده است. این افراد با استفاده از اشتیاق شرکت کنندگان در این سایت ها برای پیدا کردن فردی مناسب برای زندگی، سواستفاده کرده و مبالغ کلان بسیاری را با شگردهای محصر بفرد خودشان کلاهبرداری می کنند. رییس پلیس فتای استان اصفهان در مهرماه از شناسایی ۱۴۸ کانال و صفحه مجازی همسریابی و صیغه‌یابی در فضای مجازی و برخورد با گردانندگان آن‌ها خبر داده بود. اوگفته بود که پنج مورد از این کانال‌ها مربوط به استان اصفهان و بقیه مربوط به سایر استان‌های ایران بوده است.

اما در همین رابطه معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان اینکه سایت‌های همسریابی و صیغه یابی بستری برای کلاهبرداری‌های یک میلیارد تومانی شده، گفت: تا کنون، هیچ گونه مجوز قانونی مبنی بر فعالیت این سایت‌ها و کانال‌ها صادر نشده است. سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: بر اساس تجزیه و تحلیل پرونده‌ها و شکوائیه‌های قضائی به پلیس فتا، همه روزه شاهد دریافت پرونده‌های متعدد کلاهبرداری‌های مالی بالغ بر یک میلیارد تومان و یا سایر تهدیدات در حوزه مراجعه به سایت‌های همسر یابی و صیغه یابی که عمدتا در پیام رسان‌های غیر بومی فعالیت می‌کنند، از شهروندان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، وی با بیان اینکه در بند «ث» ماده یک آئین نامه ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره، در راستای ماده ۴۳ قانون برنامه پنجم با موضوع «دریافت خدمات مشاوره ای» صرفا مبحث ازدواج و تحکیم خانواده به صورت حضوری و غیر حضوری مورد تصریح قرار گرفته، بیان داشت: تا کنون هیچ گونه مجوز قانونی مبنی بر فعالیت این سایت‌ها و کانال‌ها از سوی مراجع ذی صلاح در «وزارت ورزش و جوانان» به عنوان متولی قانونی این موضوع صادر نشده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: با توجه به فعالیت غیرقانونی سایت‌های همسر یابی و صیغه یابی در فضای مجازی که در اکثر مواقع باعث تحمیل خسارت‌های مالی، کلاهبرداری و اخاذی از مراجعه کنندگان می‌شود، موضوع به صورت دائمی در رصد کارشناسان پلیس فتا قرار دارد و در صورت مشاهده موارد مجرمانه و سایت‌های مشابه مراتب به منظور اقدام قضائی برابر قوانین و مقررات در دستور کار این پلیس قرار می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه اغلب کلاهبرداری‌های مالی صورت گرفته از متقاضیان بیش‌تر سوءاستفاده از عواطف و احساسات مراجعه کنندگان و دادن وعده‌های دروغین است و علاوه بر کلاهبرداری‌های مالی احتمال بروز صدمات روحی و روانی در فریب خوردگان و مال باختگان وجود دارد از تمامی هموطنان و به خصوص کاربران فضای مجازی در خواست کرد به هیچ عنوان فریب اینگونه تبلیغات را نخورند. سرهنگ پاشایی به شهروندان توصیه کرد: هشدار‌های پلیس فتا را جدی بگیرند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام رسان‌های موبایلی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

جواد مختار رضایی، کارشناس ارشد فضای مجازی پلیس فتا

به دلیل رشد چشمگیر استفاده از فضای مجازی جرایم شکل گرفته در این فضا نیز بسیار متنوع است. در یک سال اخیر به دلیل بروز بحران کرونا مراجعه به سایت های اینترنتی افزایش بسیاری داشته و بسیاری از فعالیت ها بر بستر اینترنت شکل گرفته و انجام می شود. اما با افزایش مراجهه طبیعی است که جرایم بسیاری نیز در این فضا شکل بگیرد که عمده این جرایم به دلیل عدم احراز هویت کاربران است. عدم احراز هویت کاربران یکی از مهم ترین چالش های فضای مجازی است. بنابراین عدم مشخص بودن هویت افراد در فضای مجازی و گرایش بیش از پیش مردم به استفاده از این فضا باعث شده تا در سال های اخیر میزان جرائم رایانه ای در کشور رشد چشمگیری داشته باشند. عدم مشخص بودن هویت افراد در فضای مجازی و گرایش بیش از پیش مردم به استفاده از این فضا باعث شده تا در سال های اخیر میزان جرائم رایانه ای در کشور رشد چشمگیری داشته باشند.

سایت های همسریابی و اپلیکیشن هایی در این رابطه هم در مدت اخیر به یکی از پرمراجعه ترین سایت ها در اینترنت تبدیل شده اند و انتخاب همراه برای زندگی در تلگرام و اینستاگرام و دیگر سایت ها موجب بروز جرایم بسیاری شده است. افراد متخلف با سواستفاده از زودباوری متقاضیان بخصوص خانم ها از آنها کلاهبرداری های کلانی کرده و به دلیل نداشتن هویت نهادی هم قادر به رسیدگی به شکایات نیست.

به هر ترتیب هر فرد در فضای حقیقی هویت منحصر به خود را دارد. هر شخصی در بدو تولد شناسنامه می گیرد و هویت ویژه خود را به دست می آورد، در حالی که هیچ فردی با ورود به فضای مجازی شناسنامه دار نمی شود.در حال حاضر فضای مجازی بسترهای بسیار متعددی را برای فعالیت های روزمره افراد فراهم می کند اما متاسفانه کارکردها و ویژگی های اصلی فضای مجازی آنطور که باید هنوز در کشور مورد توجه قرار نگرفته است. امیدوارم که قوانین مختلف موجود در حوزه جرائم رایانه ای و مصوبه های شورای عالی فضای مجازی توجه کافی و کاملی را به کارکردهای فضای مجازی در ایران داشته باشند. اگر کاربران فضای مجازی از هویت فعالان و ارائه دهندگان خدمت در این فضا مطلع باشند، با اطمینانی هر چه بیشتر نسبت به بهره گیری از این فضا اقدام می کنند. فعالان فضای مجازی باید با اهتمام به ساز و کار های فناورانه هویت اصلی و معتبر خود را به کاربران اینترنت اعلام کنند. اگر هویت بخشی و هویت سنجی موضوعی ناپسند و به دردنخور بود، هیچ کشوری برای مردم خود شناسنامه صادر نمی

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.