صفحه اصلی / اصناف / سهم سرمایه‌گذاران خارجی رمزارز از برق غیریارانه‌ای چقدر است؟
سهم سرمایه‌گذاران خارجی رمزارز از برق غیریارانه‌ای چقدر است؟

سهم سرمایه‌گذاران خارجی رمزارز از برق غیریارانه‌ای چقدر است؟

کسب و کار نیوز- مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اظهار کرد: براساس اطلاعات سامانه، تعداد سرمایه‌گذاران غیرایرانی در این زمینه در مقابل متقاضیان ایرانی ناچیز است، اما بر اساس اعلام وزارت نیرو، حدود ۴۵ درصد قراردادهای برق غیریارانه‌ای، معادل ۱۴۰ مگاوات در زمینه استخراج رمزارز، مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی است.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی رضا هادی درباره تعداد صدور جواز استخراج بیت کوین در کشور، گفت: صدور جواز تأسیس استخراج رمزارز از تاریخ ۲۸ آبان ماه سال گذشته در سامانه بهین‌یاب آغار شده و تاکنون ۱۳۸۰ فقره جوازتأسیس صادر شده است تا متقاضیان بتوانند زیرساخت‌های موردنیاز مانند زمین، ساختمان، برق و … را فراهم کرده و تجهیزات لازم را خریداری کنند و پس از آن با دریافت پروانه بهره‌برداری، امکان آغاز فعالیت مجاز داشته باشند. در حال حاضر هیچ‌یک از متقاضیان پروانه بهره‌برداری دریافت نکرده‌اند.

وی همچنین درباره کشورهایی که در زمینه استخراج بیت کوین در ایران فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: صرفاً دارندگان شناسه ملی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) امکان دریافت مجوز در سامانه را دارند و بر اساس دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز مورخ ۲۸ آبان سال گذشته وزارت متبوع، اشخاص غیرایرانی در قالب اشخاص حقوقی امکان سرمایه‌گذاری دارند. براساس اطلاعات سامانه، تعداد سرمایه‌گذاران غیرایرانی در این زمینه در مقابل متقاضیان ایرانی ناچیز است. البته بر اساس اعلام وزارت نیرو، حدود ۴۵ درصد قراردادهای برق غیریارانه‌ای (با نرخ متوسط ۹۶۵۰ ریال برای هر کیلووات-ساعت)، معادل ۱۴۰ مگاوات در زمینه استخراج رمزارز، مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی است.

برای مقایسه ابعاد این عدد با مقدار مصرف برق کشور باید گفت که در روزهای تابستان سال جاری که اوج مصرف برق است، رکورد روزانه مصرف برق بالغ بر ۵۳ هزار مگاوات بوده است.

نرخ برق تولید بیت کوین ۷ تا ۱۴ برابر نرخ برق صنعتی

به گفته مدیرکل دفتر امور طرح‌های وزارت صمت نرخ برق غیریارانه‌ای براساس مصوبه هیأت وزیران به شماره ۵۸۱۴۴/ت۵۵۶۳۷هـ  در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸به نرخ متوسط صادراتی در نظر گرفته شده که براساس محاسبه وزارت نیرو به‌طور متوسط ۹۶۵ تومان برای هرکیلوات-ساعت است و بالغ بر ۱۴ برابر نرخ برق صنعتی است. البته تخفیفات تعرفه‌ای فنی نظیر ولتاژ اتصال و تخفیف مصرف در ماه‌های غیرگرم نیز توسط وزارت نیرو اعمال می‌شود که نرخ را در هشت ماه غیرگرم، به حدود ۴۸۰ تومان (بیش از ۷ برابر نرخ برق صنعتی) کاهش می‌دهد. همه مصرف‌کنندگان اعم از ایرانی و غیرایرانی مشمول پرداخت این نرخ غیریارانه‌ای هستند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه متقاضیان استخراج رمز ارز در سراسر کشور جواز تأسیس دریافت کرده‌اند، گفت: در استان‌های خراسان رضوی ۲۵۱ فقره (۱۸ درصد کل جوازها)، تهران با ۱۴۸ فقره(۱۱ درصد کل جوازها)، زنجان با ۱۰۹فقره (۸ درصد کل جوازها)، آذربایجان‌شرقی ۱۰۸ فقره(۸ درصدکل جوازها) آذربایجان‌غربی ۹۵ فقره (۷ درصدکل جوازها) جواز تأسیس صادره شده است.

هادی درباره انتقاداتی که نسبت به‌سختی شرایط دریافت مجوز تولید بیت کوین مطرح شده، نیز تصریح کرد: صدور مجوز استخراج رمزارز به‌صورت کاملاً الکترونیکی و از طریق سامانه بهین‌یاب با سهولت در حال انجام است و هیچ‌گونه محدودیت و یا دشواری در این زمینه وجود ندارد و از آذر ۱۳۹۸ تاکنون ۱۳۸۰ فقره جوازتأسیس در سامانه صادر شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، در پی قطع گسترده برق در چند کلانشهر ایران در هفته گذشته، گزارش‌هایی از حضور چینی‌ها برای استخراج بیت‌کوین در ایران منتشر شده و این گمانه‌زنی مطرح شده که یکی از دلایل قطعی گسترده برق در سال جاری افزایش چشمگیر استخراج رمزارزها به صورت قانونی و غیرقانونی است. بنابراین در روزهای اخیر اخباری از برخورد با برخی از ماینرهای غیرمجاز منتشر و همچنین اعلام شد که در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان رمز ارز مجاز مذاکره شد تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند و در این راستا فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز چینی هم متوقف شد. هر چند قطع برق منازل مسکونی به گستردگی هفته گذشته ادامه نیافت، اما همچنان برق مشترکان پرمصرف و حتی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی در ساعاتی از روز قطع می‌شود. با این حال تاکنون توضیح قانع کننده ای درباره چرایی قطع برق اعلام نشده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.