صفحه اصلی / اسلایدر / خودرو در سراشیبی قیمت
خودرو در سراشیبی قیمت

کاهش 30 تا 50 درصدی قیمت خودرو با ورود دلار به کانال ۲۰هزار تومان تحقق می یابد؟

خودرو در سراشیبی قیمت

کسب و کار نیوز- سیر نزولی قیمت خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی در حاشیه بازار ادامه دارد. کاهش ادامه دار قیمت دلار و انتظار برای ورود آن به کانال 20 هزار تومانی موجب ریزش قیمت ها در بازار خودرو شده است. فعالان بازار بر این بازوند که با توجه به کاهش نرخ ارز در کشور، کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو و سکه نیز به‌تبع آن با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. این در حالی است که بازار خودرو جذابیتش را برای سرمایه‌گذاری از دست داده و فعلا خرید و فروشی انجام نمی‌شود. تنها مصرف‌کننده واقعی در این بازار وجود دارد و واسطه‌ها از این بازار فرار کرده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو می گوید که با توجه به اتفاقات سیاسی و احتمال ورود نرخ دلار به کانال ۲۰هزار تومان، احتمال کاهش۳۰درصدی مجدد قیمت خودرو وجود دارد. موتمنی معتقد است که اگر دولت آمریکا به برجام بازگردد شاهد سکته۵۰ درصدی در بازار خودرو خواهیم بود همانطور که پس از تعطیلات با آغاز به‌کار همه بازارهای سرمایه‌ای از جمله بازار خودرو و سیر نزولی نرخ ارز شاهد ریزش قیمت‌ها هستیم.

اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز می گوید: این روزها نرخ ارز کاهش یافته و قیمت خودرو نیز به دنبال آن کاهش یافت. این در حالی است که میزان تقاضا در بازار به شدت پایین است و آنقدر که فروشنده در بازار وجود دارد، خریدار نیست.

وی در رابطه با تاثیر بازگشت دوباره قیمت‌ خودرو به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی از حدودا ۱۰ روز گذشته، گفت: زمانی که بازار روند نزولی دارد، درج قیمت‌ها در سایت‌ها نیز مشکلی نخواهد داشت؛ بنابراین باتوجه به اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو در چند ماه گذشته شوک قیمتی نداشته و کاهشی پیش رفته است، مجوز دوباره درج قیمت‌ها در سایت‌ها داده شده است. این در حالی است که با بازگشت مجدد قیمت‌ها به سایت‌ها، بازهم ریزش در قیمت‌ها دیده شد و تاثیر بیشتر بر شرایط فعلی (کاهش نرخ ارز) داشت.

کاهش کوتاه مدت قیمت خودروها

فربد زاوه، کارشناس خودرو

اینکه بخواهیم برای کاهش قیمت خودور عدد ۳۰ تا ۵۰ درصدی را پیش بینی کنیم کمی اغراق به نظر می رسد چراکه قیمت خودرو در بازار به نسبت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد گرانتر است. اما اگر معیار را سال ۹۶ لحاظ کنیم و از بابت پایه پولی بررسی کنیم، تقریبا به همین عددی گفته شده است می رسیم. ریزش قیمت دلار ممکن است در کوتاه مدت موجب افزایش حجم عرضه شود و تورم در بازار خودرو را کاهش دهد اما برای طولانی مدت ماندگار نخواهد بود. در تمام سالهای دولت اصلاحات تورم بخش خودرو به شدت کمتر از تورم عمومی کشور بود و حتی تورم منفی هم در آن سالها داشتیم. برای اینکه این اتفاق بیفتد غیر از ثبات اقتصادی که در حال حاضر وجود ندارد افزایش تیراژ خودرو را نیز باید داشته باشیم.

دلار باید به شرایط ۱۲ هزار تومان برسد و البته تورم هم باید منفی شود. این در حالی است که افزایش تیراژ خودروسازان هم منتفی است چراکه این موضوع موجب استقراض می شود و تورم را افزایش می دهد. در حال حاضر شاهد جو روانی به راه افتاده در بازار خودرو همانند دیگر بازارها هستیم. قیمت تورمی خودرو کاهش نیافته و کاهش قیمت تنها جنبه روانی دارد و پایدار نخواهد بود. حداکثر بازه زمانی برای کاهش قیمت خودرو را تا شش ماه تخمین می زنیم.

بنابراین با توجه به شرایط کنونی و روند عرضه و تقاضای بازار خودرو، به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت بنابر مدل و نوع خودرو کم‌کم با توقف روند رشد و کاهش قیمت برخی خودروها مواجه شویم و در برخی دیگر از خودروها سیر نزولی قیمت ادامه خواهد یافت. با این شرایط در بازار خودروهای گران‌قیمت وارداتی و مونتاژ داخلی تا ابتدای تابستان و انتخابات سال ۱۴۰۰نیز همچنان شاهد سیر نزولی قیمت‌ها خواهیم بود. همچنین با توجه به اینکه خودروهای پرتیراژ داخلی افت قیمت زیادی داشته و قیمت این خودروها به نرخ تورم نقطه به نقطه خود نزدیک شده به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت این نوع خودروها کم‌کم متوقف خواهد شد. البته در ماه‌های آینده بار دیگر قیمت این نوع خودروها با شیب تورمی خزنده‌ای افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر رسیدن دلار به ۱۵ هزارتومان و ۱۲ هزار تومان نیز پایدار نیست و لذا بازار خودرو نیز با تمام کاهشی که الان شاهد آنم هستیم به روند قبلی باز خواهد گشت. شب عید را هم داریم. ممکن است با تقاضایی که شب عید دارد این ریزش متوقف شود و از طرفی دیگر ممکن است این افزایش تقاضا نیز اتفاق نیفتد و مردم به انتظار انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری بمانند که در این صورت همان بازه شش ماهه برای این ریزش ها پیش بینی می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.