صفحه اصلی / اسلایدر / پشت پرده اصرار وزارت راه بر سانسور قیمت مسکن
پشت پرده اصرار وزارت راه بر سانسور قیمت مسکن

کارشناسان مسکن برگشت قیمت به سایت های آگهی را موجب تعادل قیمت در بازار می دانند

پشت پرده اصرار وزارت راه بر سانسور قیمت مسکن

کسب و کار نیوز - بازی رفت و برگشت قیمت مسکن به سایت های آگهی که با یک اشاره دولتی ها انجام می شود، در حالی مورد انتقاد وزیر راه قرار گرفته که کارشناسان این حوزه، درج آن را موجب رقابتی شدن قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار منجمد مسکن در سردی روزهای زمستانی می دانند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم در حالی در جبهه آقای وزیر قرار دارد که درج قیمت در سایت‌های اینترنتی را قماربازی می داند. وزیر راه ضمن مخالفت شدید با بازگشت قیمت مسکن به آگهی‌ سایت‌ها، گفت: این کار باعث التهاب‌آفرینی در بازار مسکن می‌شود. محمد اسلامی اظهار کرد:‌ از دادستانی درخواست کردیم که از درج قیمت در آگهی‌های فروش مسکن سایت‌های اینترنتی جلوگیری کند، نمی‌دانیم چه کسی مجوز بازگشت قیمت‌ها را به سایت‌های اینترنتی داده است.
وی افزود: این اقدام هیچ مبنا و پایه‌ای ندارد، ذهن جامعه را منحرف کرده و برای عده‌ای توهم ایجاد می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ اگر مبنایی برای این کار وجود داشت، می‌گفتیم بازگشت دوباره قیمت‌ها به آگهی‌های خرید و فروش مسکن در سایت‌های اینترنتی شاخص مبنایی دارد.
اسلامی گفت: این کار باعث ایجاد التهاب در بازار مسکن می‌شود، به تازگی بخش مسکن آرام شده و متاسفانه با این کار مجددا التهاب‌آفرینی می‌کنند.
در این میان مصطفی‌قلی خسروی نیز با بیان “چنانچه دیگر قیمت ملک را در سایت‌های اینترنتی اعلام نکنند،‌ وضعیت بازار در بلندمدت به آرامش خواهد رسید”، افزود: یک قماربازی در اینجا صورت گرفته است؛‌« یعنی فردی در خانه نشسته و می‌گوید ما که ضرر نمی‌کنیم به یکی از سایت‌ها مراجعه کرده و قیمت ملک خود را مثلا ۱۸ میلیون تومان اعلام می‌کند. همسایه بالایی که قیمت را ۱۶ میلیون اعلام کرده بود این آگهی را می‌بیند و قیمت ملک خود را ۲۰ میلیون تومان اعلام می‌کند.»
وی افزود: همان فردی که ملک خود را ۱۸ میلیون تومان فایل کرده بود قیمت را به ۲۲ میلیون تومان افزایش می‌دهد. همین گونه قیمت مسکن بالا می‌رود و مردم توان ورود به بازار را نداشته و این بخش کلاف سردرگم می‌شود.
رئیس اتحادیه مشاران املاک تصریح کرد: این در حالی است که قیمت ملک ۲۲ میلیون تومانی در بازار ۱۶ میلیون تومان هم نیست.
در این میان این سوال کلیدی مطرح است که چرا از ابتدای سال که قیمت مسکن و البته خودرو از سایت های آگهی حذف شد، چرا این بازار رکورددار التهاب و افزایش قیمت بود؟ چرا مسئولان ما عادت دارند ناکارآمدی خود در بخش تولید و توزیع را به گردن پلتفرم هایی بیندازند که تنها آدرس غلط دادن به مردم است؟
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، درستی یا نادرستی این موضوع را بررسی می کند.

زمان طلایی تعادل قیمت مسکن در سایت های آگهی

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن
در ایام افزایش تصاعدی قیمت مسکن، اگر سایت های آگهی با درج قیمت مسکن موجب التهاب و افزایش قیمت مسکن می شدند، در زمان کنونی که روند قیمت مسکن رو به کاهش است نیز درج قیمت می تواند موجب رقابت در کاهش هرچه بیشتر قیمت در این بازار باشد؛ به طوری که به علت نبود مرجع مناسب قیمت روز در بازار مسکن، هنوز بسیاری از فروشندگان در خواب قیمت بالای مسکن رویاپردازی می کنند که اگر قیمت ها به سایت ها برگردد موجب بیدارباش بعضی از فروشندگان مُصر به قیمت بالا شده و قیمت های اعلامی آنها را نیز به تعادل می رساند؛ چرا که اکنون زمان رقابت پول لازم های بازار مسکن به منظور کاهش قیمت مسکن جهت تبدیل ملک خود به نقدینگی است. لذا مسئولان از جمله جناب وزیر مسکن باید از این فرصت مطلوب استفاده کند و در آتی اگر مشاهده شود دوباره روند درج قیمت موجب افزایش رقابتی و کاذب قیمت مسکن شد، آنگاه دوباره مسیر محدودسازی را پیش بگیرد. الان زمان طلایی گشایش قیمت ها در سایت و اپلیکیشن های مربوطه است.

همچنین مطالعه کنید:

احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» / جزییات یارانه حمایتی کودکان دچار سوء تغذیه

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر احمد اسماعیل‌زاده در توضیح طرح امنیت غذایی کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.