صفحه اصلی / اسلایدر / دلار ۱۵ هزار تومانی قابل تحقق است؟
دلار ۱۵ هزار تومانی قابل تحقق است؟

ادعای رئیس جمهور برای تحقق دلار 15 هزار تومانی امکان پذیر است؟

دلار ۱۵ هزار تومانی قابل تحقق است؟

کسب و کار نیوز- در حالی که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان نیازمند فاکتورهای بسیاری است اما رئیس جمهور در سخنان خود اعلام کرده است که در صورت آزادسازی پول های بلوکه شده و منابع ارزی کشور در خارج امکان رسیدن قیمت دلار به 15 هزار تومان فراهم می شود. روحانی در این رابطه گفت: اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما از نظر اقتصاددان ها رسیدن قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان حداقل در بازه زمانی کوتاه مدت در حالی که بحران کرونا صادرات را محدود کرده است نیست و اگر بخواهیم کاهش قیمت ارز را تا این میزان داشته باشیم باید به بهبود تمام متغییرهای اقتصادی بپردازیم. به هر ترتیب نرخ ارز یکی از مسائل اساسی در اقتصاد ایران است. به همین دلیل اگر بخواهیم قیمت دلار را با توجه به فرمولی پولی و نقدینگی حساب کنیم، قیمت آن باید بین ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان باشد.

رامین پولاد رگ، کارشناس مسائل اقتصادی در این رابطه می گوید: قیمت دلار باید خیلی کمتر از حالا باشد. در یک برهه زمانی قیمت دلار افزایش افسارگیخته ای داشت، اما همه کارشناسان پیش بینی می کردند که قیمت دلار ریزش پیدا می کند و کم می شود. چون نرخ دلار هیچ ارتباطی به عوامل بیرونی ندارد و کاملا داخلی است.

ادعای رئیس جمهور در حالیست که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند با وضعیت کسری بودجه قیمت دلار به سختی ممکن است نرخ‌های پایینی را تجربه کند. از نگاه برخی کارشناسان، بازار سهام در حال حاضر با دلار زیر ۲۰ هزار تومان معامله می‌شود و کارشناسان عقیده دارند بازار سهام انتظار کاهش قیمت دلار را پیش‌خور کرده است. با توجه به ارزمحور بودن بورس اگر دلار تا ۱۵ هزار تومان ریزش کند بورس نیز نیازمند اصلاح خواهد بود و ریزش بیشتر شاخص کل محتمل است.

سیگنال بانک مرکزی به گرانی دلار

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

امکان تحقق دلار ۱۵ هزار تومانی به عوامل بسیاری بستگی دارد. در درجه اول خود دولت باید بخواهد تا نرخ ارز کاهش پیدا کند. چراکه این بانک مرکزی است که روزانه تابلو قیمت ارز را روشن می کند و بازار به دنبال آن نرخ را تعیین می کند. خود بانک مرکزی مقصر اصلی افزایش نرخ ارز در بازار است. صرافی های بانکی تحت نظر بانک مرکزی، معمولا هر چند روز یک بار به جای کاهش قیمت ارز در بازار نرخ این کالا را در تابلوهای فروش افزایش می دهند این موضوع باعث می شود تا سیگنال گرانی به بازار آزاد داده شود درحالی که اگر بانک مرکزی بخواهد قیمت ارز را در بازار کاهشی کند قیمت ارز را در صرافی های بانکی پایین در نظر می گیرد تا کسی به سراغ ارز آزاد گران نرود.

این در حالی است که زمانی که ما ذخایر ارزی کشور بلوکه نمی شد و با دور زدن تحریم ها منابع ارزی به کشور برمی گشت دلار در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان ثابت مانده بود. اما بعد از سنگین شدن تحریم ها ارز به این قیمت ها رسید. بنابراین آنگونه که مشاهده می شود بانک مرکزی دغدغه ثبات بخشی بازار ارز را ندارد و اگر انگیزه ای برای این کار را داشت، نرخ ارز صرافی ها را بالا نمی برد تا بازار آزاد نیز به تبع گرانی ارز صرافی ها، قیمت ها را در بازار آزاد افزیش دهد. بانک مرکزی چنانچه با هدف انگیزه توسعه صادرات و ارزآوری دست به افزایش قیمت ارز صرافی بانک ها می دهد، باید عواقب آنرا را به خوبی بسنجد چرا که مردم اکنون در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند و هر گونه افزایش قیمتی فشار مضاعفی را به مردم وارد می کند.

اگر به شرایط ارزی سابق برگردیم بله این امکان وجود دارد که در کنار تصمیم دولت برای کاهش نرخ ارز به دلار ۱۵ هزار تومانی برسیم. اما این نگرانی هم وجود دارد که چون اقتصاد کشور شاهد ارز با قیمت ۳۲ هزار تومان هم بوده است این کاهش تحقق پیدا نکند. دولت این روزها بیشتر سعی دارد با ایجاد خوشبینی و وعده دادن اعتماد را به خود برگرداند. اما باز هم تاکید می شود که در در صورت کاهش تحریم ها اگر دولت نخواهد نرخ ارز کاهش پیدا نمی کند. خوشبینی برای برداشتن تمام تحریم ها و بازگشت به دوران بدون تحریم نیز امکان پذیر نیست. بنابراین این دولت است که باید تصمیم را بگیرد که می خواهد نرخ ارز را کاهش دهد یا خیر. در حال حاضر این بی اعتمادی که به دولت ایجاد شده مخصوصا در حوزه بورس باید اصلاح شود. بنابراین مردم به این صحبت ها خوشبین نیستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.