صفحه اصلی / اسلایدر / ۴۷۰ هزار میلیارد تومان در ۹ ماه وارد بورس شد
۴۷۰ هزار میلیارد تومان در ۹ ماه وارد بورس شد

۴۷۰ هزار میلیارد تومان در ۹ ماه وارد بورس شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از اعلام مجدد ﮔﺰارش ﭘﯿﺶ‌ﺑﯿﻨﯽ ﺳﻮد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ (EPS) در شرکت‌های بورسی از اسفند یا اواخر بهمن خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسن قالیباف اصل در جریان بازدید اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از تالار بورس که روز گذشته انجام شد، گفت: از اسفند یا اواخر بهمن EPS ها اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی درخصوص نقش حقوقی ها در تعادل بخشی به بازار اظهار داشت: هم اکنون حدود ۸۰ درصد معاملات در دست حقیقی ها و حداکثر ۲۰ درصد در دست حقوقی هاست. با این حال، حقوقی ها از مهر ۹۹ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مازاد خرید داشته اند و البته همچنان باید حضور آنها در تعادل بخشی به بازار پررنگ تر شود.

در بورس، اصل بر شفافیت است

وی با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه اصل بر شفافیت کامل است، افزود:  خرید و فروش های حقیقی‌ها و حقوقی های بازار به صورت لحظه ای در سایت tsetmc  قابل مشاهده است.

قالیباف اصل در ادامه این نشست به بازار بدهی و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: در دنیا ارزش بازار بدهی حدود دو برابر بازار سهام است ولی هم اکنون در کشور ما ارزش بازار بدهی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که این میزان نسبت به ارزش  بازار سهام ناچیز است؛  لذا بازار بدهی در کشور از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است.

جای خالی اوراق شرکتی در بازار سرمایه

وی جای اوراق شرکتی را هم در بازار سرمایه خالی دانست و گفت: پیش از این شرکت‌ها حتما می بایست ضمانتنامه بانکی می آوردند، ولی الان رتبه‌بندی می‌شوند تا بتوانند اوراق بدون ضامن نیز منتشر کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: تاکنون فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس برای انتشار اوراق بدون ضامن از سازمان بورس مجوز گرفته اند که این اقدام، هزینه تامین مالی آنها را بسیار کاهش خواهد داد .

وی با اشاره به رشد تامین مالی بنگاه ها از طریق بازار سرمایه گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد که امسال تا ۳۰ آذر این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر کل سال گذشته رسیده است و این نوید تامین مالی بیشتر از طریق بازار سرمایه در سال جاری می دهد.

توصیه به تازه‌واردان به بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ما مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق به ورود غیرمستقیم می کنیم، افزود: هم اکنون ۲۵۶ صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه فعال هستند که به افراد تازه‌وارد به بورس توصیه می کنیم از طریق این صندوق ها وارد بازار سرمایه شوند.

به گفته قالیباف اصل، ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده که الان این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

جمعیت ۸ میلیونی سهامداران صندوق‌ها

وی افزود: هم اکنون ۸ میلیون سرمایه گذار از طریق صندوق ها در بازار فعالند که البته بعضی از اینها در سهام هم فعالیت دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از افزایش تعداد سبدگردان ها خبر داد و گفت: ابتدای سال تنها ۱۹ سبد گردان داشتیم که الان این رقم به ۳۵ سبدگردان افزایش یافته است. علاوه بر این ۲۶ سبدگردان هم موافقت اصولی گرفته اند که آنها هم می توانند با طی کردن روال قانونی فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کنند

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.