صفحه اصلی / سرخط خبرها / بازارهای مالی گرفتار جو نزول و رکود

جمال رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز

بازارهای مالی گرفتار جو نزول و رکود

در حالی اقتصاد کشور هفته گذشته را پشت سر گذاشت که پیش از آن شاهد روند نزولی قیمت سکه و دلار به دلیل تغییرات تقاضای حواله‌ای و ارزش دلار در کشورهای همسایه بود. نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ انتظارت را در بازه زمانی کوتاه مدت شکل داده و افزایش فروش ها یا به عبارتی کاهش تقاضا، از نوسانات شدید در بازارها تاکنون جلوگیری کرده است.

با توجه به وجود عوامل متناقض متعدد در بازار پیش‌بینی روندآتی قیمت دلار و سکه دشوار است و نشانه مشخصی برای افزایشی یا کاهشی شدن قیمت‌ها وجود نداشت. اما در هفته گذشته ورق برای این دو بازار برگشت و همزمان با افزایش قیمت اونس طلای جهانی، سکه از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به بالای ۱۲ میلیون تومان رسید. از اینرو معامله گران قیمت جدید سکه را به عنوان کف قیمت در اوایل هفته گذشته در نظر گرفتند. در فاصله بین روزهای شنبه تا سه‌شنبه سکه به رشد نزدیک به ۵۵۰ هزار تومان رسید که در هفته­‌های اخیر کم­سابقه بوده است. اخبار سیاسی ایران و جهان باعث شد تا قیمت سکه به نقطه ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برسد.اما حالا سکه کف حمایتی خود را نیز از دست می‌دهد.

قیمت اسکناس آمریکا با شروع هفته گذشته روند افزایشی داشته و توانست تا بالای سطح ۲۶ هزار تومانی در روز سه شنبه صعود کند به گونه ای که سبب شد تا برخی از فعالان بازار از تغییر انتظار معامله‌گران سخن بگویند. به نظر می رسد وضعیت ارز در هفته های آتی تحت تاثیر چندین دیدگاه مهم قرار گیرد. اعلام رسمی پیروزی بایدن در انتخابات و خوشبینی ها به روند لغو تحریم ها و کاهش ریسک های سیاسی ممکن است قیمت دلار را در مسیر کاهشی قرار دهد. همچنان که در روز چهارشنبه دلار ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی محدوده ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان قرار گرفت. در هفته‌های گذشته هر بار که دلار به بالای کانال ۲۶ هزار تومانی رسیده است؛ توانایی پیشروی در این کانال را نداشته است. چنانچه با پیروزی قطعی بایدن مناسبات ایران و آمریکا وارد فاز مذاکره شود و موضوع FATF نیز در شورای نگهبان حل و فصل گردد، احتمال آن که شاهد افت بیشتر قیمت ارز باشیم افزایش می یابد و معامله گران قطعا احتیاط بیشتری جهت ورود به بازار خواهند کرد. از طرفی دیگر آن چه ممکن است معادلات بازیگران این بازار را تحت تاثیر قرار دهد آزاد شدن منابع بلوکه شدن منابع مالی ایران نزد کشورهایی مانند عراق و کره است که در اینصورت عرضه ارز در بازار افزایش یافته و احتمال افت شدید قیمت‌ها وجود دارد. در هر صورت با افزایش تنش­‌ها بین کره جنوبی و ایران در نتیجه توقیف یک نفتکش این کشور توسط ایران این احتمال دور از ذهن نخواهد بود. به‌نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران ارزی ترجیح دهند که تا زمان مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها، حداقل با احتیاط اقدام به خرید کنند.

از اوایل هفته گذشته شاخص کل سهام با افزایش اندک ۱۹ هزار واحدی به ۱۳۷۴۵۰۱ واحدی رسید. در هفته گذشته نهادهای حقوقی نقش بسزایی در عرضه سهام و قیمت آنها داشته است. در روز دوشنبه تقویت احتمال تصویب FATF از دلایل رشد قیمت سهام در این روز بوده است. در مجموع شاخص کل سهام در این هفته افت بیش از ۶.۲ درصدی را ثبت کرد. به نظر می رسد بازار بورس نیاز به محرک قوی و جدید اقتصادی و سیاسی برای خروج از مسیر رکود دارد اما همچنان سیاست ناکارآمد قیمت گذاری دستوری باعث شد تا قیمت پایه محصولات فولادی در بورس، افت ۱.۸ درصدی شاخص کل در اواسط هفته رقم بزند. چنین تصمیماتی موجب گسترش بی اعتمادی در سهام داران و افزایش قیمت نهایی محصول در بازار خواهد شد.

با شروع هفته گذشته قیمت نفت برنت و خام آمریکا روند افزایشی را در پیش گرفته و در پایان هفته به ترتیب به ۵۴.۳۸ و ۵۰.۸۳ دلار در هر بشکه رسیدند. خبر کاهش داوطلبانه تولید نفت توسط عربستان سعودی (بزرگترین تولیدکننده اوپک) و بالاگرفتن تنش‌ها در تنگه هرمز به دنبال توقیف نفتکش کره‌جنوبی در خلیج فارس عامل اصلی افزایش قیمت ها به بالای ۵۰ دلار بوده است. تحلیل‌گران پیش‌بینی می­کنند قیمت نفت برنت تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۶۵ دلار در هر بشکه برسد.

قیمت اونس جهانی طلا تحت تاثیر افزایش انتظارات تورمی به واسطه امیدواری به بسته های محرک مالی بیشتر، در اوایل هفته رشد مثبت را به ثبت رساند اما در پایان هفته اونس طلا مجددا مرز هزار و ۹۰۰ دلار را از دست داد. از روز سه شنبه تا پایان هفته کاهش یافت و در نهایت در قیمت ۱۸۷۸ دلار ایستاد البته در صورتی که برنامه‌­های واکسیناسیون با موفقیت بیشتری ادامه یابد، احتمال افت بیشتر قیمت اونس طلای جهانی وجود دارد. همچنان این احتمال وجود که شاخص ارزش دلار که در روز پنجشنبه با رشد ۰.۵ درصدی مواجه شد با تشدید شیوع کرونا در آمریکا و انگلیس و احتمال بازگشت مجدد ممنوعیت­های رفت و آمد با افت ارزش مواجه شود. با کاهش ارزش شاخص دلار در اواسط هفته گذشته بیت کوین رشد ۳۵ درصدی را تجربه کرد و تا قیمت ۳۸ هزار دلار صعود کرد. برخی از کارشناسان افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به معاملات سفته‌بازانه در بازار بیت کوین را عامل جهش قیمتی بیت کوین می­دانند و معتقدند که حباب موجود در این بازار به سطح بالایی رسیده است و احتمال ریزش قیمت این رمزارز وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.