صفحه اصلی / اسلایدر / توقف روند کاهشی خودرو
توقف روند کاهشی خودرو

تخلیه حباب قیمتی خودرو پس از دوماه پیاپی متوقف شد

توقف روند کاهشی خودرو

کسب و کار نیوز- خودرو بعد از حدود یک سال افزایش مداوم قیمت ها در دو ماه اخیر روندی کاهشی را در پیش گرفته بود و به گفته فعالان بازار، روند تخلیه حباب قیمت ها در این بازار آغاز شده بود. اما روند تخلیه حباب خودرو بعد از دوماه پیاپی کاهش قیمت فروش خودروهای احتکارشده، متوقف شد است. در حالی که ثبات نرخ ارز و حرکت آن در محدوده یک قیمت موجب ثبات قیمت ها در بازار خودرو و البته رکود در معاملات شده بود در چند وقت اخیر روند نزولی قیمت ها متوقف شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان بازار خودرو بر این باورند که انتظار تورمی است که می‌تواند ریتم بازار را تغییر دهد. به عبارتی دیگر هرچه چشم‌انداز به این سمت برود که ثبات در راه اقتصاد است قطعا دلالی و سوداگری در بازارهای غیرمولد همچون بازار خودرو که این‌روزها به یک بازار غیرمولد تبدیل شده است کاهش می‌یابد. هنگامی که دلالی کمتر شود یعنی تقاضا پایین می‌آید، وقتی تقاضا کم شود، قیمت‌ها کاهشی خواهد شد.

نکته مهم دیگر عوامل موثر بر انتظارات تورمی است. نرخ ارز یکی از عواملی است که انتظارات تورمی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. تنش‌های سیاسی و بین‌المللی، ثبات قوانین، بهبود وضعیت کسب‌وکار، تورم و… از دیگر عواملی هستند که می‌توانند انتظارات تورمی را کاهش و یا افزایش دهند. بنابراین انحصار و انتظارات تورمی تعیین‌کننده قیمت در بازار خودرو است.

بلاتکلیفی سرمایه های غیرمولد در بازار خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو

مشکل بازار خودرو در ایران محدودیت عرضه و انتظارات تورمی در کنار ممنوعیت واردات خودرو است که هر از چند گاهی موجب تنش قیمتی در بازار می شود. تولیدات خودروسازان کم است  و واردات  خودرو نداریم. بنابراین ممنوعیت واردات خودرو و عرضه کاهشی خودروسازان به افزایش قیمت ها کمک کرده است. هر چه انتظارات تورمی مردم افزایش پیدا کند این سرکشی قیمت ها نیز ادامه خواهد داشت. وقتی مردم این تصور را داشته باشند دوباره افزایش قیمت وجود دارد به بازارها هجوم می آورند و همین امر به هر حال به رشد قیمت ها دامن می زند. در حال حاضر نیز بازار خودرو مردمی که پول نقد در دست دارند در بلاتکلیفی به سر می برند و سرمایه های غیرمولد به بازار خودرو سرازیر شده است.

اما چرا در این ایام خودرو دچار افزایش قیمت شده است دلیل این است که چون بایدن بر سر کار خواهد آمد و تمام بازار منتظر این هستند که ببیند رویکرد آمریکا چگونه خواهد بود گهگاهی رشد قیمت و گهگاهی کاهش قیمت وجود دارد. مردم البته فردی که پول نقد در دست دارد، چه مردم عادی چه سرمایه گذار در حال حاضر بلاتکلیف شده اند و افزایش و کاهش قیمت ها به هیمن دلیل است. مستقر شدن دولت بایدن و اعلام‌نظرهای آمریکایی‌ها در بیرون از مرزها و برنامه‌های وزارت صمت تا پایان سال در درون مرزها می‌تواند شرایط و قیمت را برای بازار خودرو تعیین کند.

البته برخی عوامل موثر در بازار خودرو نیز بسیار مبهم هستند. گمان می‌کنم برای هر اظهارنظری درخصوص وضعیت بازار خودرو باید منتظر ماند و دید که واردات خودرو به چه نتیجه‌ای می‌رسد. آیا سهم خودروسازان دیگر در بازار افزایش می‌یابد. برنامه‌های بایدن چه خواهد بود و تولید افزایش می‌یابد یا خیر. تمام این مسائل وضعیت بازار در ماه‌های آتی را تعیین می‌کند.

از طرفی دیگر برای اجرای اصلاحات در بازار خودرو باید راهکارهای دیگری پیاده شود و این موارد اخیر اصلا برای که برای اصلاح بازار کارایی ندارد. دولت باید با با ایجاد سامانه های معاملاتی در بازار خودرو تقاضای سفته بازی را از غیر سفته بازی تفکیک کند. مالیات وضع کند و تقاضای واقعی را از تقاضای سفته بازانه جدا کند. در این صورت خودروبه کالای مصرفی تبدیل خواهد شد در غیر این صورت همیشه باید به همین روند که خودرو کالایی سرمایه ای است ادامه داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.