صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / دانش بنیان ها نیازمند مشوق های صادراتی هستند
دانش بنیان ها نیازمند مشوق های صادراتی هستند

برگزاری نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای توسعه صادرات دانش بنیان و خلاق

دانش بنیان ها نیازمند مشوق های صادراتی هستند

کسب و کار نیوز - نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای توسعه صادارت دانش بنیان و خلاق با حضور روسای فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو با پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک مجمع تشکل های دانش بنیان و مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران با این دو فراکسیون، با محوریت شرکت های دانش بنیان و خلاق برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی مجمع تشکل های دانش بنیان، این نشست هم اندیشی با حضور روسای فراکسیون های مرزنشینان و کشورهای عضو اکو، افشین کلاهی رئیس مجمع و همینطور نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس، مرکز تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و جمعی از بازیگران این زیست بوم برگزار شد.
افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل شرکت های دانش بنیان بازار است، گفت: اثرات تحریم، بازار غیررقابتی داخل، بازارهای سنتی و شرکت های وابسته فرصت چندانی برای جوان ها و تازه واردها باقی نمی گذارند.
کلاهی با بیان اینکه برای تدوین طرح جهش تولید دانش بنیان با نمایندگان مجلس تعاملات بسیاری داشتیم، گفت: استقبال می کنیم تا ارتباطات و تعاملات بین نمایندگان مجلس و کمیسیون های اتاق بازرگانی و تشکل های تخصصی تقویت شود تا با تدوین قوانین مناسب با وضع اقتصاد و جامعه، امور کسب و کارها در کشور تسهیل شود.
به گفته کلاهی، صنایع قدیمی و سنتی نیازمند دگردیسی هستند و باید کمک کنیم تا ضمن درک اهمیت تحول دیجیتال فرآیند انتقال را به درستی پیاده سازی کنند.
مهدی اقتصادی سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز ضمن خوشامدگویی به نمایندگان مجلس و حاضران در نشست، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری جهش تولید برای امسال تمام تمرکز مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات را بر شناسایی و توانمندسازی شرکت هایی که محصولات صادرات محور تولید می کنند، قرار دادیم.
سحر بنکدارپور دبیرکل مجمع تشکل های دانش بنیان با بیان اینکه نقش حلقه واسط میان تجار و شرکت های سنتی با استارتاپ ها و کسب و کارهای جوان را داریم، گفت: بزرگترین هدف ما گسترش بازارهای تجاری است تا محصولات دانش بنیان و فناور علاوه بر بازار داخلی، به کشورهای دیگر هم صادر شوند.
او پیشنهاد راه اندازی پایگاه های صادراتی در کشورهای همسایه و اکو را مطرح کرد و گفت: با همکاری فراکسیون مرزنشینان و فراکسیون کشورهای عضو اکو مجلس شورای اسلامی می توانیم پایگاه های صادراتی را در این کشورها ایجاد کنیم و برای بازاریابی محصولات دانش بنیان هم می توانیم نمایشگاه های دایمی راه اندازی کرده تا این محصولات را به بازارهای جدید جهت عرضه ارائه کنیم.
فداحسین مالکی رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور باید از تمام ظرفیت ها و توانمندیهای موجود استفاده کرد، افزود: متاسفانه هنوز نتوانستیم صنایع را از روشهای سنتی به سوی دانش روز و فناوری سوق بدهیم بخش های مختلف اقتصاد پذیرای نوآوری نیستند و لازم است دولت و حاکمیت بسترهای مناسبی برای نسل جوان مهیا سازد.
مالکی با اشاره به اینکه ۱۶ استان ایران با ۱۵ کشور هم مرز است گفت: اخیرا در مجلس با راه اندازی فراکسیون مرزنشینان ظرفیتی ایجاد شده تا با فعال کردن دیپلماسی قدم های جدی در منطقه و کشورهای همسایه برداشته شود. بخش های مختلفی در کشور از جمله سفرا، وزارت خارجه و ۱۶ دستگاه دولتی که به نحوی با مقوله صادرات و واردات در ارتباط هستند و مسئولیتی دارند را هماهنگ ساختیم تا راهکارهایی برای برون رفت از این سردرگمی و توسعه روابط تجاری منطقه پیدا کنیم.
در ادامه ولی اسماعیلی به عنوان رئیس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو با بیان اینکه انقلاب وارد چله دوم عمر خود شده و زمان آن رسیده که در ساختارهایمان پوست اندازی کنیم، گفت: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود به احیا ساختارها اشاره کردند. در حال حاضر در تبصره یک مصوبه ۹۹ مشوق هایی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده که اثرات مثبتی هم داشته است باید این مشوق ها را به تبادلات بین المللی هم تسری بدهیم تا پشتوانه ای برای بازسازی مناسبات اقتصادی شود.
کلاهی در ادامه با تاکید بر اینکه احتیاج به سازوکاری برای تعامل مداوم با مجلس داریم، پیشنهاد راه اندازی کمیته مشترک با فراکسیون مرزنشینان و شرکت های عضو اکو با محوریت شرکت های دانش بنیان و خلاق را مطرح کرد تا راهکارهایی برای توسعه صادرات در منطقه ارائه کنند و مجمع تشکل های دانش بنیان هم به عنوان دبیرخانه این کمیته هماهنگی امور را برعهده بگیرد.
ولی اسماعیلی هم ضمن استقبال از پیشنهاد مطرح شده، مجمع آقای کلاهی را به عنوان رئیس این کمیته مشترک اعلام کردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.