صفحه اصلی / اسلایدر / افت بورس با قیمت گذاری دستوری
افت بورس با قیمت گذاری دستوری

اظهارات رزم حسینی در مورد قیمت محصولات فولادی باعث افت ۱.۸ درصدی شاخص بورس شد

افت بورس با قیمت گذاری دستوری

سهامداران در حالی از دخالت های نابجای دولت در بورس گلایه مندند که روز چهارشنبه را نیز با بازاری سراسر قرمز روبه رو بودند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سهامداران در حالی از دخالت های نابجای دولت در بورس گلایه مندند که روز چهارشنبه را نیز با بازاری سراسر قرمز روبه رو بودند. با وجود این، تصمیم وزارت صمت برای کاهش مجدد قیمت‌های پایه محصولات فولادی در بورس کالا کافی بود تا سهامداران نمادهای شاخص ساز فروشنده شوند و به‌دنبال آن شاهد افت ۱٫۸ درصدی شاخص کل طی معاملات باشیم. هرچند بازتاب این خبر روی معاملات روز چهارشنبه بازار هم سایه افکنده بود و بورس را در آستانه کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برد. هرچند این تصمیم تاکنون با مقاومت بورس کالا روبه‌رو شده است و از لحاظ قانونی، اجرای آن به تایید شورای‌عالی بورس نیاز دارد.

واکنش رئیس سازمان بورس به اظهارات رزم حسینی

رئیس سازمان بورس در پاسخ به اظهارنظر وزیر صمت گفت: اینکه عنوان بشود بورس کالا ابزاری برای گرانی کالاها از جمله فولاد است را به جد رد می کنم. برخی مواقع شنیده می شود که برخی از گرانی ها را به ویژه در حوزه فولاد به گردن بورس کالا می اندارند در شرایطی که بورس یک بستر معامله است.

تحولات بازار سرمایه

در حالی روز چهارشنبه قیمت سهام بزرگ و کامودیتی محور تا منفی‌های کامل پیش رفت که قیمت جهانی محصولات نه تنها ریزش خاصی را تجربه نکرد بلکه به عنوان مثال قیمت مس جهانی به بیش از هشت هزار دلار و متانول بیش از ۳۰۰ دلار معامله می‌شود که ریزش خاصی نداشته و قیمت دلار نیز ریزش خاصی را تجربه نکرده است.
در حالی بازار در حال واکنش به خبر قیمت گذاری دستوری فولادی‌ها بود که خبر مهم دیگری نیز به بازار مخابره شد و در جلسه صبح چهارشنبه ۱۷ دی ماه کمیسیون لایحه بودجه ۱۴۰۰ افزایش قیمت گاز و برق شرکت‌های فولادی و پتروشیمی برای سال آینده تصویب شد و این خبر نیز اثر منفی مجددی بر این صنایع گذاشت.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار سرمایه را بررسی می کند.

بورس بازیچه دست دولت

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس
یکی از دلایل اصلی که باعث اصلاحات مداوم بورس شده، ورود خیل جدید سهامداران جدید بورسی است که بدون تجربه و آگاهی صرفا با ایجاد جوی که در ۴ ماهه ابتدای سال حاکم شده بود، نقدینگی خود را وارد این بازار کردند. دلیل دوم برای اصلاحات مداوم توجه به این نکته است که زمانی که تقاضا بیش از اندازه افزایش پیدا می کند و تناسب خاصی با ارزش ذاتی و ارزش روز سهام ندارد، قیمت سهم بالا می رود و این همان اتفاقی است که در ماه های ابتدایی سال دیدیم اما در مقابل برخی سهامداران زمانی که سهام آنها در نقطه سود مناسبی بود و در ماه های مرداد و شهریور ترجیح دادند که از بازار خارج شوند. در این میان بیشترین ضرر متوجه کسانی شده که تازه و بدون مطالعه و بدون در نظر گرفتن ریسک های مترتب بر سرمایه گذاری وارد شدند.
در حال حاضر دلایل ساختاری برای اصلاح قیمت درون قیمت و بورس موجود است؛ اما برای پیشگیری از این وضعیت باید مردم با آگاهی وارد شوند. از طرفی در ماه های ابتدایی سال، سیگنال فروشی هایی انجام می شد مثلا همه را تحریک می کردند روی یک سهم تمرکز کنند و قدرت نقدینگی باعث می شد که سهم حرکت کند. با حرکت سهم پیش بینی فرد به وقوع می پیوست و به اثبات می رسید که آن پیش بینی کننده درست می گوید و پول های بیشتری روانه سهام خاصی می شد؛ غافل از اینکه کسانی که مُبلغ این سهام بودند خودشان آن سهام را فروخته اند.
در همین شرایط کنونی بازار دولت مجددا صحبت از عرضه صندوق ETFهای بعدی می کند، در صورتی که این موضوع را باید یادآوری کنند که سرمایه گذاری در بورس به منزله کسب سود تعیین شده در یک بازه زمانی کوتاه نیست.
دولت به عنوان بزرگ ترین رکن اثرگذار بر بورس وظیفه داشت و دارد که به تکالیف قانونی خود عمل کند. در عرضه ETF هرچند شکل ظاهری این بود که ما داریم سهام دولت را عرضه می کنیم اما اصل ماجرا که این بود که مدیریت و کنترل را از دست دولت دربیاورد، مغفول واقع شد و این موضوع یکی از نواقص کار است. هرچند این مساله با این میزان کسری بودجه که برای ۱۴۰۰ داریم، در بلندمدت جبران و مطمئنا این انتظارات برآورده می شود و نباید دید کوتاه مدت به بازار داشت. در بازه کوتاه مدت یک هفته آینده بازار متعادل خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

داخلی سازی ۹۰ درصد از تجهیزات توسط شرکت های دانش بنیان

به گزارش کسب و کار نیوز ، ارسلان رحیمی مدیر عامل خطوط لوله و مخابرات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.