تشکل ها مشاور و ناظر پروژه های ملی باشند

سحربنکدارپور دبیر سندیکای شرکت های شناسایی و مکانیابی رادیویی:

تشکل ها مشاور و ناظر پروژه های ملی باشند

سندیکای شرکت های شناسایی و مکانیابی رادیویی در حال حاضر ۹۱ عضو دارد که به طور مشخص در حوزه GPS, ,RFID , GIS, IOT فعالیت می کنند. شرکت های عضو سندیکا به دو دسته کلی سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند که گروهی تولیدکننده و طراح برد و مدارها هستند و گروه دیگر پلتفرم های همگون با سخت افزارهای تولید شده را طراحی و تولید می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سندیکای شرکت های شناسایی و مکانیابی رادیویی، سحربنکدارپور دبیر سندیکا با بیان اینکه در هر تشکل با چهار گروه اصلی روبرو هستیم، گفت: اعضای هیات مدیره، شرکت های عضو که اغلب رقیب هستند، شرکت های غیرعضو و دولت. در این میان مذاکره با دولت سختترین بخش است زیرا اغلب دولت تشکل ها را رقیب خودش می داند درحالیکه باید کنار تشکل ها باشد و به ایفای نقش رگولاتوری بپردازد.
او با اشاره به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار گفت: با وجودیکه در ماده های ۲، ۳ و ۱۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به صراحت اعلام شده دولت باید از نظر تشکل ها در تدوین قوانین و آیین نامه ها استفاده کند ولی معمولا دولت همکاری نمیکند. وزارت صمت به جای مشورت با تشکل ها از یک یا چند شرکت مشورت میگیرد و بعد تصمیماتی اتخاذ میکند که کل صنعت را تحت تاثیر قرار میدهد مثلا واردات یک محصول خاص را به طور کامل متوقف می کند. در صورتیکه باید از تشکل مشورت بگیرد. تشکل بهترین جایگاه برای مشاوره را دارد و می داند کدام شرکت تولیدکننده است با چه تیراژی چه محصولی وارد می کند و چه سهمی از بازار را دارد.
وی افزود: با اینکه به حمایت از تولید داخل باور دارم ولی توقف ثبت سفارش ضربه سنگینی به تولید داخل می زند و بازار رقابتی را از بین می برد. وقتی فضا رقابتی نباشد، تولید کننده دیگر دغدغه بالا بردن کیفیت یا کاهش قیمت ها را ندارد.
بنکدارپور به ضرورت حمایت از تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: حمایت از تولید کننده داخلی می تواند از طریق وضع تعرفه ها با مشورت تشکل ها باشد، وام های کم بهره مشابه حمایت هایی که صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان می کند همینطور معافیت های مالیاتی و بیمه ای باشد.
به گفته وی، حتی باید از شرکت هایی که نمایندگی رسمی یک برند خارجی دارند نیز حمایت شود زیرا به رقابتی شدن بازار و افزایش کیفیت تولیدات کمک میکنند ضمن اینکه گروهی از مشتریان هم به دنبال چنین محصولاتی هستند.
او با تاکید بر افزایش ظرفیت های صادراتی گفت: در وضعیت فعلی شرکتی اگر بخواهد دوام داشته باشد و فعالیت کند باید دیدگاه صادراتی داشته باشد که حتما باید کیفیت محصول بالا و قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد. با توجه به نوسان ارز در کشور و بالا رفتن قیمت دلار، قیمت تمام شده محصول در ایران بسیار به صرفه تر از نمونه های خارجی است اگر روی کیفیت کار شده باشد.
بنکدارپور با بیان اینکه بزرگترین مشتری شرکت های سندیکا سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در برخی پروژه های ملی بدون مشورت تشکل یک شرکت خصولتی مجری اجرای پروژه ای قرار دادند و با وجود هشدارهایی که دادیم پروژه به شکست منجر شد. البته نمونه های خوبی هم داریم برای مثال سندیکا به عنوان مشاور و ناظر یکی از پروژه های شهرداری موفق شد به سال ها کشمکش و درگیری در اجرای پروژه پایان بدهد.
او افزود: وقتی تشکل ها در پروژه های ملی در قالب مشاور و ناظر حضور داشته باشد و مشارکت کند تا امور در مسیر درست هدایتی شود، کارفرما هم میتواند با خیال راحت مطمئن باشد که پروژه از نظر کمی و کیفی به درستی انجام خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.