صفحه اصلی / اسلایدر / خیز دوباره طلا برای گرانی
خیز دوباره طلا برای گرانی

افزایش قیمت اونس جهانی طلا و برخی اخبار سیاسی، دلار، طلا و سکه را به تب و تاب انداخت

خیز دوباره طلا برای گرانی

کسب و کار نیوز - دلار، طلا و سکه در حالی در گرانی، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند که تا همین دیروز بی جان تر از گذشته در مسیر کاهشی بودند.

به گزارش کسب و کار نیوز، دلار، طلا و سکه در حالی در گرانی، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند که تا همین دیروز بی جان تر از گذشته در مسیر کاهشی بودند. گرچه هر بازار مشتریان خاص خود را دارد؛ اما بازار طلا همیشه برای خانم ها بازاری مصرفی به شمار می آمده ولی در وانفسای گرانی های اخیر، این گروه نیز خرید نقره را جایگزین طلا کرده اند و همین عاملی در رونق نسبی بازار نقره شده است.

تغییر کانال اونس جهانی

قیمت اونس جهانی طلا با بازگشایی بازارها در سال ۲۰۲۱ به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. انس جهانی طلا با حدود ۴۰ دلار افزایش به هزار و ۹۳۶ دلار رسید. همین مساله شوکی در بازار طلا، سکه و دلار داخلی وارد کرد.
ارزش دلار در بازارهای جهانی افت کرد. همین مساله باعث شد که تقاضا برای خرید طلا افزایش یابد و قیمت طلا در بازارهای جهانی گران شد. همین مساله قیمت طلا در ایران را گران کرد. در بازار داخل اما دلیلی برای افزایش هیجانی قیمت طلا وجود ندارد، چرا که تقاضا وجود ندارد و قیمت دلار جزئی افزایش یافته است که چندان در بالا رفتن قیمت طلا اثرگذار نیست.

حباب سکه چقدر شد؟

قیمت سکه اما روز دوشنبه نسبت به روز قبل ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت. قیمت سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حباب سکه همچنان ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت طلای ۱۸ عیار هم با ۲۸ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۸۳ هزار تومان رسید.

دلیل واقعی گرانی چه بود؟

در بازار داخلی علاوه بر قیمت جهانی طلا، تغییرات قیمت ارز نیز باعث تغییرات قیمتی در طلا و سکه می شود؛ برهمین اساس نیز افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد ولی خیلی دوام نداشت ؛ دلار فعلا توان عبور از کانال ۲۶ هزار تومان را ندارد و در محدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان درجا می زند.
قیمت ارز در بازار آزاد با نوسان همراه شده است؛‌ سیر صعودی قیمت‌ها در بازار ارز بعد از چند هفته ثبات آغاز شد؛ یکی از دلایل مهم افزایش قیمت ارز به گفته فعالان بازار این است که کمیسیون تلفیق افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه ۱۴۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان را مصوب کرد.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم تلفیق را موجب آغاز مجدد سیر صعودی قیمت‌ها در بازار می دانند؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز در این خصوص گفت: رسمیت دادن به نرخ تسعیر ۱۷۵۰۰ تومان را به صلاح اقتصاد نمی دانم، ضمن آنکه مبنای محاسباتی آن مشخص نیست.
بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم. با این حال اما در مقاطعی انتشار برخی اخبار سیاسی موجب می شود تا جو روانی بازار تغییر کند و قیمت ارز افزایشی شود.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار طلا را بررسی می کند.

وقت تماشا در بازار طلا

عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا
افزایش قیمت در بازار طلا و سکه به دلیل بازگشایی بورس های جهانی و افزایش قیمت اونس جهانی است. هر اونس طلا حدود ۴۰ دلار افزایش پیدا کرده و باعث افزایش قیمت در بازار داخلی ما شده است و افزایش قیمت امروز منشأ داخلی ندارد.
رکورد بر صنف طلا در ۱۰ سال گذشته حاکم بوده است. به دلیل کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت طلا، مردم تمایلی به خرید طلا ندارد و عملا از این بازار خارج شده اند که این مساله برای بازار طلا خوب نیست زیرا اشتغال و بخش کارگری این صنف آسیب می بیند.
این در حالی است که در کنار بی رونقی کسب و کار بنکداران این صنف، هزینه های آنها سر جای خودش هست و وضعیت اقتصادی آنها را دچار مشکل می کند.
در این میان بخش زیادی از تقاضای طلا به دلیل کاهش قدرت خرید مردم سر از بازار نقره درمی آورد زیرا نسبت به بدلیجات، ارزش ذاتی بالاتری دارد، رنگ آن پایدار است و هر زمان بخواهند می توانند آن را مجددا بفروشند.
همچنین قیمت اونس نقره (در زمان تدوین این خبر) ۲۷ دلار است که در برابر ۱۹۳۰ دلار هر اونس طلا بسیار ارزان تر است. پس به دلیل: ۱٫ انعطافی که نقره در ساخت مصنوعات دارد؛ ۲٫ پایداری رنگ؛ ۳٫ قابلیت ساخت مصنوعات با تنوع زیاد؛ ۴٫ به صرفه بودن؛ ۵٫ فروش مجدد، مردم به خرید نقره گرایش پیدا کرده اند.
برای پیش بینی قیمت طلا در بازه چند هفته ای باید تا روز پنج شنبه صبر کنیم زیرا اخبار سیاسی و بازارهای جهانی در یکی، دو روز آینده ملتهب هستند و احتمال افزایش قیمت وجود دارد.
نکته بعد در مورد زمان مناسب خرید طلاست. در هر زمانی؛ چه زمانی که بازار آرام و چه زمانی که پرالتهاب است، خرید و سرمایه گذاری در بازار طلا ایمن ترین سرمایه گذاری است و این بازار بالاترین ضریب امنیت را دارد؛ ولی در پاسخ به این سوال که «آیا در این یکی، دو روزه ما این کار را انجام دهیم؟» باید گفت با توجه به رشدی که روز دوشنبه قیمت طلا داشته و احتمال افزایش قیمتی که طی دو روز آینده شاهد خواهیم بود، بهتر است مردم صبر کنند و روز پنج شنبه برای خرید تصمیم بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.