صفحه اصلی / اسلایدر / اقبال به خانه های کهنسال
اقبال به خانه های کهنسال

ساخت و ساز واحدهای نوساز و قیمت پایین کاهش یافته است؟

اقبال به خانه های کهنسال

کسب و کار نیوز- ریزش معاملات در بازار مسکن در حالی رقم خورده است که از معدود معاملاتی که در این بازار انجام می شود اقبال با خانه های کهنسال و کلنگی است. رغبت خریداران به خرید خانه های کهنسال و با قدمت 20 سال به بالا در حالی صورت می گیرد که آمارها نشان می دهد ساخت وساز در بخش مسکن کاهش بسیاری داشته است. اتفاق جالب افزایش تعداد آگهی خانه‌های کلنگی در متراژهای مختلفی است. در مناطق مختلف شهر، املاک گلنگی برای فروش گذاشته شده اند که نشان دهنده تمایل برای نوسازی این‌گونه خانه هاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال های اخیر خریداران بیشتر به سمت خرید خانه های نقلی و کم متراژ رفته اند و به دلیل کاهش قدرت خرید و رشد بی سابقه قیمت ها خانه های بزرگ متراژ از لیست خرید مردم حذف شده اند. بنابراین در حالی که بازار آپارتمان‌های مسکونی نوساز و میانسال از ماه‌ها قبل وارد فاز رکود شده اند به نظر می‌رسد بازار املاک کلنگی در نقطه شروع خروج از رکود قرار دارد. این وضعیت سبب شده اقبال به خرید املاک کلنگی توسط سازندگان بیشتر شود و در نتیجه این اقبال، مالکان این گروه از املاک نیز تمایل بیشتری به فایل کردن ملک خود دارند. واسطه‌های ملکی از افزایش قابل توجه فایل‌های املاک کلنگی به ویژه در سه ماه تابستان خبر می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد.

برخی کارشناسان معتقدند که قیمت متری ۲۸ میلیون تومان به صورت حداقلی است و متوسط قیمت هر مترمربع خانه کلنگی تا ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد. هرچقدر هم که بازار ملک راکد باشد، خانه‌های کلنگی مشتری‌های خودش را دارد. چه آنهایی که دنبال خانه بزرگ و مستقل – یا حتی قدیمی – هستند و چه آنهایی که به اصطلاح بازار، «بساز و بفروش» باشند، همیشه مشتری این واحدهای مسکونی هستند. اما گشتی در قیمت این نوع از خانه‌ها افزایش قیمت بسیار زیادی را طی سال ۹۸ تا ۹۹ نشان می‌دهد. آنطور که قیمت‌ها نشان می‌دهد، هر مترمربع خانه کلنگی در پاییز ۹۸ حدود ۱۸٫۷ میلیون تومان معامله می‌شده که نسبت به سال قبل یعنی ۹۷، رشد ۸۶ درصدی را نشان می‌داده است.

اما این آمارها در تابستان امسال چقدر افزایش را تجربه کرد. آنطور که آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر مترمربع خانه کلنگی تا حدود ۲۸ میلیون تومان هم افزایش را تجربه کرده است. گفته می‌شود حداکثر قیمت هر مترمربع زمین یا زمین مسکونی کلنگی و زیربنای مسکونی در تابستان ۹۹ نسبت به تابستان سال گذشته به ترتیب ۱۱۳.۸ و ۱۰۴.۷ درصد افزایش را تجربه کرده است.آمارها نشان می‌دهد که حداکثر قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین مسکونی کلنگی در همین بازه زمانی، ۱۵۵ میلیون تومان بوده است. حداکثر قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی هم تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورده بود که این حداکثر قیمتی، نسبت به تابستان سال قبل ۱۰۴٫۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. برخی کارشناسان معتقدند که قیمت متری ۲۸ میلیون تومان به صورت حداقلی است و متوسط قیمت هر مترمربع خانه کلنگی تا ۴۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

افزایش اقدام حمایتی برای ساخت و ساز

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه سازان

زمین و قیمت آن سال هاست که در کنترل نیست و همین می شود که قیمت زمین در مناطقی از تهران پارسال از ۱۰۰ میلیون تومان و امسال از ۲۰۰ میلیون تومان در هر متر نیز فراتر می رود. به نظر می رسد که با این وضعیت نتوان اقدام موثری برای مهار قیمت مسکن انجام داد. وقتی قیمت تمام شده و قیمت فروش مسکن را در نقاط مختلف ببینید متوجه می شوید که قیمت آپارتمان و واحدهای نوساز با قیمت زمین در آن منطقه مطابقت داده می شود. زمانی مشکل مسکن حل می‌شود که برای بخش مسکن برنامه‌ مستمری داشته باشیم وسالانه بین ۱ تا ۲ میلیون مسکن به اضافه هفت سال نیاز ساخته نشده در دولت فعلی خانه بسازیم.

هر اقدام حمایتی توسط دولت حوزه ساخت و ساز مسکن صورت بگیرد اقدام بسیار خوبی است چرا که حل مساله مسکن حل یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌رود. به هر حال، هر چند تولید مسکن خوب است به دلیل اینکه در زندگی مردم یک ضرورت به شمار می‌رود نباید با سیاست‌های این دولت یا آن دولت از روند تولید خارج شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

پرواز‌های رفت و برگشت اربعین نرخ گذاری می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.