صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / مستند رخساره زمین به نمایش درآمد تا گران‌ترین خاک جهان به دنیا معرفی شود
مستند رخساره زمین به نمایش درآمد تا گران‌ترین خاک جهان به دنیا معرفی شود

مستند رخساره زمین به نمایش درآمد تا گران‌ترین خاک جهان به دنیا معرفی شود

کسب و کار نیوز - از مستند رخساره زمین با عنوان «هرمز، جزیره رنگ ها» که با همکاری معاونت علمی و فناوری تهیه شده است، رونمایی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جزیره هرمز را بهشت گم شده زمین شناسان می‌نامند. جزیره‌ای با گران‌ترین خاک جهان که گنبدی نمکی با ۶۰ کیلومتر مربع مساحت در شمال هرمزگان است. مستند رخساره زمین هم تلاش می‌کند تصویری واقعی از این جزیره و دارایی‌های طبیعی شناخته شده و ناشناخته آن ارائه کند.

کامبیز مهدی‌زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آیین رونمایی از این مستند، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره ضرورت توجه به جزایر کشور، گفت: بر همین اساس طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تهیه مستندی فاخر از جزیره هرمز کرده است.

مهدی‌زاده گفت: در تهیه این مستند، از فناوری های روز همچون پهپاد و تصویربرداری ۴k استفاده شده است.  این کار هدف معرفی میراث زمین شناختی ایران، توسعه ژئوتوریسم، زمین گردشگری، فاصله گرفتن از خام فروشی و در پی آن ایجاد اشتغال پایدار در جزیره هرمز تولید شده است. دقیقا همان چیزی که مقام معظم رهبری تاکید دارند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد: از دیگر اهداف این مستند، توسعه زیرساخت های علمی، پژوهشی و البته حرکت در مسیر دیپلماسی صلح با استفاده از ابزار فناوری است.

وی افزود: از جمله ویژگی‌های این مستند می‌توان به کیفیت بالای تصویرها و ارائه تصاویر از برخی پدیده‌های ناشناخته این جزیره که یا کمتر به آن پرداخته شده یا برای نخستین بار در این‌ مستند ارائه شده است، اشاره کرد.

لزوم توجه به علم زمین‌شناسی

مهدی‌زاده با اشاره به این‌که این مستند یک کار علمی در حوزه زمین‌شناسی است، بیان کرد: این کار برای نخستین بار در کشور با پرداختن به حوزه ژئوتوریسم و گردشگری اتفاق افتاده است. همه دنیا به حوزه زمین شناسی اهمیت ویژه‌ای داده‌اند و برای توسعه این علم کاربردی تلاش می‌کنند.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: فناوری و نوآوری زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه هستند. ما برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و خام فروشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است چاره ای نداریم جز اینکه به سمت نوآوری و استفاده از دارایی‌های طبیعی و خدادادی خود حرکت کنیم.

ضرورت صیانت از خاک کشور

وی ادامه داد: مثلا یکی از مهم‌ترین دارایی‌های طبیعی که در کشور داریم و باید از آنها بیشتر بهره ببریم، جزایر بی‌نظیری است که ظرفیت بالای اقتصادی و گردشگری دارند. باید با روش‌های علمی و پژوهشی این ظرفیت‌ها را به اقتصاد کشور تزریق کنیم.

مهدی‌زاده با بیان اینکه باید برای پیشبرد اقدامات علمی در کشور هزینه کنیم، تاکید کرد: این هزینه‌ها در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و برای کشور ارزش آفرینی می‌کنند. باید از اقتصادی که به نفت اعتیاد دارد فاصله بگیریم و اقتصاد نوآورانه را جایگزین آن کنیم. کاری که به همت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: باید تلاش کنیم با ساخت چنین مستنداتی، ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، زمین شناسی، درمانی و گردشگری جزایر و مناطق مختلف کشور را به دنیا معرفی کنیم. امروز این کارها می تواند مسیر درستی باشد برای شناساندن توانمندی‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم مناطق مختلف کشور به جهان.

مهدی زاده با اشاره به ضرورت فعالیت دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها در این زمینه، بیان کرد: این شرکت‌ها توانمندی بالایی برای معرفی ظرفیت‌های طبیعی کشور به دنیا دارند به همین دلیل باید از حضور آنها در ژئوتوریسم حمایت کنیم.

درآمدزایی با ایجاد ژئوپارک‌ها

وی ایجاد ژئوپارک در کشور را ضروری دانست و گفت: تاکنون تنها یک ژئو پارک در منطقه قشم ایجاد شده است این نوع پارک‌ها درآمد خوبی برای کشور دارد و گردشگری را رونق می‌دهد.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صیانت از خاک کشور را یک وظیفه همگانی عنوان کرد و ادامه داد: باید از این گنجینه ارزشمندمان پاسداری کنیم. فروش خاک کشور در هر منطقه‌ای قابل قبول نیست البته که این اتفاق در جزیره هرمز نیفتاده است و این خاک برای بومیانش درآمدزایی و اشتغالزایی کرده است.

وی معتقد است که معرفی ظرفیت‌های ارزشمند ایران به یک همکاری همه‌جانبه و انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلفی نیاز دارد تا قالب کار مشخص شود و در یک زیرساخت کامل ابزاری و امکاناتی این کار انجام شود. باید همه ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط به این کار متصل شوند.

مهدی‌زاده ادامه داد: ما در ایران پدیده‌های شگفت‌انگیزی داریم که باید به دنیا معرفی کنیم. برخی کشورها با ساختن جاذبه‌های گردشگری بی‌ارزش چندبرابر ما درآمدزایی می‌کنند. اما ما با داشتن پدیده های شگفت انگیز نتوانسته ایم چنین کاری کنیم.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه دکتر ستاری حامی همیشگی نوآوری و فناوری در همه حوزه ها است، گفت: ایشان همیشه از نوآوری حمایت می کنند و در این کار هم از ساخت مستندهایی برای معرفی توانمندی های جزایر و مناطق با ظرفیت بالای گردشگری و مطالعات زمین شناسی کشور حمایت ویژه ای کردند.

وی همچنین بیان کرد: زمین شناسی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین علوم در دنیا است ما هم به واسطه دارایی های طبیعی و خدادادی می توانیم از این علم کاربردی بهره برداری کنیم و گاهی برای رونق اقتصادی کشور برداریم.

وجود خلایی قانونی برای صیانت از خاک ایران

محمدرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی هم در این مراسم، گفت: تهیه چنین مستندی یک کار ارزشمند برای کشور است. ایران بهشت زمین شناسان دنیا است و باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: با تلاش سازمان، اطلس ژئوتوریسم کشور تهیه شده است. این اطلس عکس های بی نظیر و منحصر به فردی از پدیده های ناشناخته کشور به تصویر کشیده است.

به گفته شهیدی، این سازمان آماده همکاری برای ادامه این روند و تهیه مستندات بیشتر از دیگر جزایر و مناطق دارای پتاسنیل بالا است و برای این کار از همه ابزارها و امکانات موجود خود بهره می گیرد.

وی با اشاره به ایجاد ژئوپارک در مناطق مختلف کشور، گفت: تاکنون ۳۰ منطقه را برای این کار مشخص کرده ایم و تلاش می کنیم این پارک ها به زودی در کشور ایجاد کنیم.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با انتقاد از عدم وجود قانون برای حفاظت از پدیده های زمین شناسی در کشور، گفت: باید همه برای صیانت از این دارایی های طبیعی قدم برداریم و تلاش کنیم.

لزوم ارائه این مستندات علمی به سفارت خانه ها

همچنین محمدرضا صبوری مدیر کل معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه هم در این آیین، گفت: این مستند از نظر علمی و توریستی ارزش بالایی دارد و باید تلاش کنیم ساخت چنین مستنداتی باز هم تکرار شود.

وی افزود: ما در وزارت امور خارجه به دنبال معرفی جاذبه های توریستی کشور به دنیا هستیم. اطلاعات در مورد جاذبه های ارزشمندی که سفارت خانه ها تشنه دریافت آنها هستند. این کار به معرفی این جاذبه ها به دنیا نقش موثری دارد.

صبوری همچنین بیان کرد: این کار به درآمدزایی برای کشور هم کمک می کند. باید با نزدیک شدن به چنین اقداماتی از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و ذخایر طبیعی کشور را به دنیا معرفی کنیم.

نگاه به جزیره هرمز از منظر معدن

تقی نبئی رییس سازمان نظام مهندسی معدن هم در این مراسم، بیان کرد: جای خالی چنین محصولات و مستنداتی در صنعت ژئوتوریسم کشور خالی بود. این کار فتح بابی شد برای ساختن چنین مستنداتی از ذخایر ارزشمند و پدیده های شگفت انگیز کشور به مردم ایران و جهان.

وی افزود: ما در سازمان نظام مهندسی معدن به جزیره هرمز نگاهی از منظر معدن داریم. به این معنی که در تلاشیم تا ظرفیت این جزیره در تولید نمک، گچ و اورانیوم را کشف و معرفی کنیم.

نبئی ادامه داد: باید به جزیره هرمز و پدیده های زمین شناسی آن نگاهی اقتصادی داشته باشیم تا با کمک آن بتوانیم این جزایر را در اقتصاد کشور تاثیرگذار کنیم. این کار در صورتی اتفاق می افتد که سرمایه گذاری درستی در این حوزه صورت گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن همچنین بیان کرد: کشورهای زیادی هستند که به سرمایه گذاری و مطالعه بر روی خاک ایران علاقه دارند. باید تمهیداتی فراهم کنیم که این افراد علاقه مند بتوانند برای مطالعه بر روی خاک ایران به مناطقی که مدنظرشان است سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه خاک ایران جزء میراث ارزشمند کشور است، گفت: باید برای حفظ و معرفی این ارزش به دنیا هزینه کنیم. این هزینه ها به نوعی سرمایه گذاری هایی برای آینده کشور هستند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.