صفحه اصلی / اسلایدر / ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد
ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد

پیش‌بینی می‌شود که با چنین اقدامی کار بازگشت به توافق هسته‌ای برای جو بایدن دشوار شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، بنابر گزارش‌های به دست آمده از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا خلوص ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. این میزان غنی‎‍سازی، سطحی است که ایران قبل از توافق سال ۲۰۱۵ در سایت فوردو به آن رسیده بود.

این اقدام، آخرین خبر از میان اظهارات متعدد اخیری است که ایران در راستای نقض توافق، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده است. افزایش غنی‌سازی، اقدامی تلافی‌‌جویانه است که ایران از سال ۲۰۱۹ و در واکنش به خروج واشنگتن از توافق برجام و اعمال تحریم‌های مجدد انجام می‌دهد.

این مورد یکی از مجموعه اقدامات مختلفی است که در پی کشته شدن محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، که ایران مسبب اصلی آن را اسرائیل می‌داند، به تصویب مجلس رسید. به نوشته روزنامه گاردین، چنین اقدامی کار بازگشت به توافق هسته‌ای را برای جو بایدن، رئیس‌ جمهوری منتخب آمریکا دشوار خواهد کرد.

سازمان بین‌المللی آژانس هسته‌ای در  بیانیه‌ای که درباره اقدام اخیر ایران منتشر کرده آورده است: «ایران به آژانس اطلاع داده که در پی قانونی که به‌تازگی در مجلس تصویب کرده، به غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۲۰ درصد خواهد پرداخت.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ایران به آژانس اعلام نکرده است که فعالیت غنی‌سازی خود را چه زمانی آغاز می‌کند».

ایران میزان خلوص ۳.۶۷ درصدی توافق را نقض کرده است، اما تاکنون تنها به میزان ۴.۵ درصد رسیده است که کمتر از میزان ۲۰ درصد قبل از توافق هسته‌ای و نیز ۹۰ درصد سطح تولید سلاح هسته‌ای است.

آژانس اطلاعات آمریکا و آژانس بین‌المللی اتمی بر این باورند که ایران یک برنامه مخفی در راستای تولید سلاح هسته‌ای داشته که در سال ۲۰۰۳ آن را متوقف کرده است، اما ایران چنین طرح و برنامه‌ای را انکار می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در ماه مه ۲۰۱۸ با خروج از این توافق مشترک، تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده‌ای را علیه تهران اعمال کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که قرار است اول بهمن‌ماه کار خود را آغاز کند، اعلام کرده است واشنگتن مجددا به برجام با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران خواهد پیوست.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.