صفحه اصلی / اسلایدر / موج جدید هیجان در بورس
موج جدید هیجان در بورس

مالیات بر نقل و انتقال سهام در بودجه 1400، ۶.۲ برابر می شود

موج جدید هیجان در بورس

کسب و کار نیوز- تصمیم دولت بر اخذ مالیات از نقل و انتقال سهام در بودجه 1400 اعلام شده و قرار بر این است مالیات بر نقل و انتقال سهام در مقایسه با رقم مصوب سال ۱۳۹۹، ۶.۲ برابر شود. بنابراین اعلام جزئیات بودجه ۱۴۰۰ انتظارات تورمی را افزایش داده و امید به انتخاب بایدن برای سرکوب انتظارات تورمی درحال کاهش است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده مالیات بر نقل و انتقال سهام در مقایسه با رقم مصوب سال ۱۳۹۹، ۶.۲ برابر شود؛ یعنی دوباره یک موج شدید از هیجانات در بورس به راه خواهد افتاد که به گفته کارشناسان محوریت سوداگری‌ها با حضور و نقش‌آفرینی بانک‌ها در این موج شدید هیجان به چشم می‌خورد. بر این مبنا کارشناسان معتقدند تبی شش برابر بزرگ‌تر از آنچه در سال ۹۹ ایجاد شد، به وجود خواهد آمد و سهام‌داران حقیقی خرد درگیر این هیجانات می‌شوند. در جریان حباب شکل‌گرفته در بورس نیز نقل و انتقالات شدت می‌گیرد و از این کانال دولت گمان می‌کند درآمدهای مدنظرش از محل مالیات بر نقل و انتقالات تأمین شود.

این در حالی است که پورابراهیمی، نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی بنا ندارد روی سهام و سپرده‌های بانکی مالیات وضع کند، گفت: اولویت ما در مالیات بر عایدی سرمایه بخش املاک و مستغلات است و بحث خودرو هم فعلا در دستور کار ما نیست.

انتشار رسمی عملکرد درآمدهای مالیاتی دولت در ۹‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ ابعاد جالبی از کسب درآمد مالیاتی دولت از محل رونق بورس را نشان می‌دهد، به‌طوری‌که درآمد مالیاتی دولت از محل نقل‌وانتقال سهام تنها در ۹‌ماهه ابتدایی سال ۹۹ در حدود ۱۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بوده است که رشد ۲۴۰درصدی را نسبت به کل درآمد دولت از این محل در سال ۹۸ نشان می‌دهد. کل درآمد مالیاتی دولت از محل نقل‌وانتقال سهام در سال ۹۸ حدود ۴هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۵۰۰درصد رشد کرده است. همه اینها نشان می‌دهد دولت برای تحقق مالیات ۱۹۰هزار میلیارد تومانی خود در بودجه ۹۹، وزنه سنگینی را به مالیات از بازار سهام اختصاص داده است. این درحالی است که دولت در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم درآمدی بیشتر از ۶ یا ۷هزار میلیارد تومان را از محل سهام برای سال ۹۹ پیش‌بینی نمی‌کرد، درآمدی که تنها در چندماه دوبرابر انتظارات دولت بوده است. صرف‌نظر ازمجموع مالیات دریافتی دولت از بازار سهام، بررسی ماهانه آن نیز نکاتی را به‌همراه داشته است.

خروج سهامداران با افزایش مالیات

عباس آرگون، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران

در حال حاضر مالیاتی در حدود نیم درصد از نقل و انتقال سهام در بازار سرمایه از سهامداران و معاملاتی که انجام می شود گرفته می شود. اگر این قانونی که در بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر شش برابر شدن میزان اخذ مالیات از نقل و انتقال سهام وجود دارد تصویب و اجرایی شود منجر به خروج سهامداران از بورس شده و نقدینگی در دیگر بازارها سرازیر خواهد شد. بازار سرمایه بازاری برای سوددهی به مردم است نه اینکه همواره با ضرر سهامداران همراه باشد. چنین تصمیماتی منجر به خروج سهامداران بخصوص سهامداران خرد از بورس خواهد شد و نقدینگی ای که قرار است از طریق بورس به تولید و بنگاههای اقتصادی برسد نیز قطع می شود.

بنابراین اگر بیش از این مالیاتی که در سال جاری از نقل و انتقال سهام گرفته شود، اخذ شود به طور قطع تاثیر منفی بر بازار دارد و توسعه بازار سرمایه در هاله ای ازابهام قرار خواهد گرفت. کاهش رغبت و خروج مردم از بازار سرمایه با افزایش مالیات ستانی از سهام کلید خواهد خورد و رکود و ورشکستگی بنگاه ها نیز دیگر نتیجه این قانون می شود. به طور کلی دریافت مالیات از بازار بورس، مالیات بر عایدی سرمایه‌ را از حالت تنظیمی خارج می‌کند و به مالیات درآمدی برای کاهش کسری‌ بودجه‌ تبدیل می‌کند زیرا این بازار به ذات برای سود کردن مردم است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.