صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / تخصیص ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری به تعاونی‌های دانش‌بنیان
تخصیص ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری به تعاونی‌های دانش‌بنیان

وحدت اعلام کرد

تخصیص ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی صندوق نوآوری به تعاونی‌های دانش‌بنیان

کسب و کار نیوز - مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (منتا)، با هدف ارائه خدمات به تعاونی‌ها و شتابدهی فعالیت‌های این حوزه با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم افتتاح مرکز نوآوری و توسعه تعاون ایران (متنا) در مورد عملکرد صندوق نوآوری در این حوزه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲۲ تعاونی دانش بنیان از معاونت علمی مجوز دارند که از این تعداد ۱۰۱ شرکت فعال بوده و از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده‌اند. بر این اساس تاکنون ۱۶۰ فقره تسهیلات برای تعاونی‌های دانش بنیان به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان از صندوق نوآوری و شکوفایی اخذ شده است. میزان تسهیلات اعطا شده نسبت به تعداد تعاونی‌های دانش بنیان فعال نشان می‌دهد که برخی شرکت‌ها از چند سرویس مختلف استفاده کرده‌اند.
وی ادامه داد: توزیع تعاونی‌های دانش بنیان در سطح کشور معنادار است و تنها ۲۳ تعاونی دانش بنیان در تهران مستقر هستند؛ این در حالی است که بیشترین فراوانی شرکت‌های دانش بنیان در تهران است.
وحدت در مورد تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: با هدایت و کمک‌های دکتر ستاری و با توسعه حوزه دانش بنیان در کشور، خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در سال‌های اخیر به بیش از ۱۰ برابر رسیده است و بخش زیادی از شرکت‌های دانش بنیان از خدمات مالی صندوق نوآوری استفاده کرده‌اند. تسهیلات صندوق نوآوری بسیار متنوع است و برخی از این خدمات به تامین هزینه استقرار شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دارد. مرکز نوآوری و توسعه تعاون نیز در راستای توسعه فضای نوآوری در این حوزه و استقرار تعاونی‌های دانش بنیان راه‎اندازی شده است و می‌تواند از خدمات صندوق نوآوری در زمینه استقرار استفاده کند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان بیان کرد: ضمانت تعاون خدمت دیگری است که ظرف یک هفته آینده عملیاتی می‌شود و برای معرفی ظرفیت‌های بخش تعاون صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان این حوزه در خدمت هستیم.
در ادامه محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۲۳۰ میلیارد تومان خط اعتباری با نرخ ۱۲ درصد برای فعالیت تعاونی‌های دانش بنیان این مراکز خبر داد و گفت: ۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از منتا، ۱۰ میلیارد تومان برای شهرستان‌ها و اندیشکده، جمعا ۳۰ میلیارد تومان کمک از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختصاص یافته است.
وی با اعلام اینکه در بانک توسعه تعاون یک شعبه (VIP) که بتواند خدمات ویژه‌ای را به همه مراکز دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها ارائه کند، ایجاد شده است، گفت: همه مراکزی که تسهیل‌گر فعالیت تعاونی‌ها در کشور هستند اینجا نماینده دارند و این مرکز می‌تواند به تعاونی‌هایی که مشکل دارند راهنمایی و مشاوره بدهد. امیدوارم مسیر تقویت تعاونی‌ها را ادامه دهیم تا با اوج قدرت به دولت بعدی واگذار شود.
همچنین دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم، گفت: توسعه بخش تعاون در کشور به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. اقتصاد دانش بنیان هم فرهنگ جدیدی است که به کشور تزریق شده است لذا باید فرهنگ و دیدگاه‌ها تغییر کند تا توسعه اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: صندوق‌های زیادی در حوزه تعاون وجود دارد که باید حامی ایده‌های نو باشد و شرایط را برای توسعه شرکت‌های خلاق این حوزه فراهم کند. این صندوق‌ها باید بر روی ایده‌های جوانان و ایده‌های آنها سرمایه‌گذاری کنند. افتتاح مرکز اندیشکده تعاون یکی از نمادهای همکاری ما با وزارت تعاون است که نشان از یک نگرش جدید درحوزه اقتصاد دانش بنیان دارد. با پیشرفت فعالیت مرکز اندیشکده تعاونی‌ها، جوانان تحصیل‌کرده جامعه در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به کار شده و اشتغال‌زایی برای کشور فراهم می‌شود. اندیشکده تعاون نیز حلقه واسط دستگاه حاکمیتی و مجامع علمی در سطوح علمی و انجام مطالعات کاربردی در حوزه تعاون است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.