به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، نیما شمساپور مدیرعامل شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو در مورد ویژگیهای این محصول دانش بنیان گفت: «ماسکینو» با بهرهگیری از هوش مصنوعی و الگوریتمهای یادگیری ماشین و یادگیری ژرف توسعه داده شده است. ماسکینو دومین محصول شرکت ما در حوزه احراز هویت است. اولین محصول ما با نام تجاری «یوآیدی» به بازار ایران معرفی شده است که در حال حاضر ۲۰ هزار احراز هویت در روز انجام میدهد.
وی ادامه داد: ماسکینو نمونه توسعهیافته از یوآیدی است که دوربین هوشمند آن قادر است با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی شامل تشخیص چهره Face Detection، شناسایی Recognition و تطبیق چهره Face Matching، فرد را شناسایی کند. با تعریف شدن چهره افراد در سیستم ماسکینو، به محض عبور فرد از مقابل دوربین، حتی با وجود پوشیدن ماسک، چهره وی تشخیص داده شده و متناسب با نیاز، کسب و کارها، ماموران امنیتی و مسئولان مربوطه را از ورود فرد مطلع میسازد.
شمساپور در مورد کارکرد این محصول نیز خاطرنشان کرد: کاربردهای عملیاتی این محصول شامل تشخیص پوشش ماسک و جلوگیری از ورود افراد بدون ماسک، شناسایی سارقان و افراد لیست سیاه در فروشگاهها با وجود ماسک، کنترل حضور و غیاب پرسنل با وجود ماسک و مدیریت و کنترل دسترسی به مراکز حساس مانند اتاق سرور است.
مدیر عامل شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو با اشاره به اینکه این شرکت برای تولید این محصول از تسهیلات نمونهسازی صندوق نوآوری و شکوفایی به میزان ۵۰۰ میلیون تومان استفاده کرده است، گفت: علاوه بر تسهیلات نمونهسازی برای ساخت ماسکینو، در حال حاضر تقاضای اخذ تسهیلات ودیعه رهن محل کار را نیز ارائه کردهایم که در مرحله ارزیابی قرار دارد.
وی در مورد مزیت رقابتی محصول تولیدی این شرکت با نمونههای خارجی آن گفت: در حال حاضر نمونه کرهای این محصول در کشور به قیمت ۳۳ میلیون تومان به فروش میرسد که قیمت تمام شده ما بسیار کمتر از نمونه خارجی است. این مزیت رقابتی موجب شده تا برای صادرات این محصول نیز برنامهریزی کنیم.
جلوگیری از Shoplifting با شناسایی مظنونین قبل از ارتکاب جرم
مدیرعامل شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو در مورد شناسایی مظنونین قبل از ارتکاب جرم از طریق سیستم ماسکینو گفت: بسیاری از فروشگاهها و مراکز خرید با توجه به ساختار فروشگاهها، تعداد زیاد راهروها و ساختار پیچیده و ورودیهای مختلف، نیاز است تا با تعداد زیادی دوربین، فضاهای مختلف فروشگاهها را پوشش دهند و هیچگونه نقطه کوری باقی نماند. این یعنی تعداد زیاد دوربین و به واسطه آن تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز است. علاوه بر این، بازنگری فیلمهای ضبط شده با توجه به حجم بالای آنها کاری زمانبر خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از مراکز خرید استرالیا، کره جنوبی، انگلستان و بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته از دوربینهای هوشمند با قابلیت تشخیص چهره استفاده میکنند. بهرهگیری از الگوریتمهایی نظیر یادگیری ژرف (Deep Learning) و یادگیری ماشین (Machine Learning)کمک میکند چهره افراد شناسایی (Face detection) و هویت سارقان Face recognition احراز شود.
وی ادامه داد: فروشگاههای زنجیرهای و مجتمعهای تجاری با استفاده از دوربینهای هوشمند ماسکینو قادر خواهند بود تا سارقانی که دوباره به فروشگاه مراجعه میکنند را شناسایی کنند. با تعریف کردن چهره مظنونین به سیستم، دوربینهای مجهز به هوش مصنوعی ماسکینو بلافاصله چهره مظنون را شناسایی و با مقایسه چهره او با آنچیزی که در سیستم تعریف شده است، اخطاری را به نیروی حراست ارسال میکند.
مدیریت کنترل ورود و خروج با ویژگی تشخیص چهره با ماسک
شمساپور ضمن بیان کارکرد دیگر این محصول یعنی تشخیص چهره با ماسک به شرایط پاندمی کنونی و عدم امکان شناسایی افراد با ماسک اشاره کرد و گفت: با سیستم حضور و غیاب مبتنی بر تشخیص چهره، سازمانها و کارکنان دیگر لازم نیست نگران امنیت و سلامتی کارکنان باشند. سیستم حضور و غیاب ماسکینو قادر است تا با حذف روشهای دسترسی سنتی و کارآیی کمتر، یک روش پیشرفته تکنولوژیکی و ایمن برای انجام کارهای روزانه را جایگزین کند. ماسکینو با استفاده از هوش مصنوعی و بهرهگیری از الگوریتمهایی نظیر یادگیری ماشین و یادگیری ژرف چهره کارمندان را حتی با ماسک تشخیص داده و بدون هیچگونه تماس، ورود و خروج کارمندان را ثبت کند. مزایای استفاده از این محصول شامل ثبت حضور و غیاب چهره حتی با ماسک، نصب آسان با هزینه کم، مدیریت ایمن و قابلیت مقیاسپذیری و مزیت بدون لمس بودن است.
گفتنی است نسخه Shoplifting Detection «ماسکینو» روز پنجم دی ماه جاری در دومین نمایشگاه تخصصی بینالمللی مراکز خرید، مجتمعهای تجاری، رویکردهای نوین صنعت خردهفروشی و صنایع وابسته، رونمایی شد.