صفحه اصلی / اسلایدر / مجوزفروشی در واردات موز
مجوزفروشی در واردات موز

جلوگیری از ثبت سفارش موز و واردات انحصاری ادامه دارد

مجوزفروشی در واردات موز

کسب و کار نیوز- قیمت موز که در روزهای گذشته آرام‌آرام افزایش خود را آغاز کرده بود، به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است. گفته می‌شود که واردات این محصول انحصاری است و توسط افرادی که تعداد آنها به انگشتان دست هم نمی‌رسد، انجام می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار میوه یکی از بازارهایی است که هر هفته سر و صدای گرانی یکی از میوه ها در آن برپا می شود. این بار گرانی به موز رسیده و فعالان بازار واردات انحصاری را دلیل اصلی گرانی این میوه عنوان می کنند. فعالان بازار میوه همچنین معتقدند که علت اصلی دو برابر شدن قیمت موز نسبت به تابستان امسال خرید و فروش حواله موز توسط دلالان است. برخی هم درباره افزایش قیمت موز نوشته‌اند که حالا که دیگر نه بورس در اوج است و نه دلار، چه عاملی باعث رشد حداقل ۱۰۰درصدی قیمت موز تنها در ۴ماه شده است؟ هر کیلو موز در بازار در حالی در بازار آزد به ۴۰ هزار تومان و در بازار میوه وتره بار به ۳۰ هزار تومان هم رسیده که تا مرداد ماه ۱۴هزار تومان بوده است.

در همین زمینه مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، اظهار کرد: با توجه به فراوانی تولید مرکبات، کیوی، سیب و سایر اقلام میوه کمبودی درعرضه نداریم. او افزود: تولید هندوانه جاسک و میناب به حدی بالاست که تا هفته‌ها بعد از شب یلدا همچنان این محصول در بازار موجود است. دارایی نژاد ادامه داد: با توجه به فراوانی تولید و عرضه هندوانه، امسال اولین سالی بود که در بازار شب یلدا دچار نوسان قیمت نشدیم.

این مقام‌مسئول در واکنش به گرانی موز بیان کرد: با توجه به آنکه جلوی ثبت سفارش موز را گرفتند، قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی به ۳۰ هزار تومان رسیده است که این نرخ قابل قبول نیست. این مقام مسئول ادامه داد: از ماه‌ها قبل اعلام کردیم که استمرار جلوگیری از ثبت سفارش موز و واردات انحصاری موجب شده است قیمت موز بالا برود، به همین خاطر در حال رایزنی هستیم که ثبت سفارش موز باز شود.

بابت هر کیلو موز، مجوز این میوه را چهار تا پنج هزار تومان می‌فروشند

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌ هم نقش دلالان در گرانی موز را رد نکرد و اظهار کرد: نقش دلال‌ها بر گرانی قیمت موز بی‌تاثیر نیست. موز دست واردکننده اصلی نیست «علت اصلی گرانی موز این است که واردات این میوه دست تاجر اصلی آن نیست.» این جمله را رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت و معتقد است که بابت هر کیلو موز، مجوز این میوه را چهار تا پنج هزار تومان می‌فروشند. این مجوز ثبت سفارش‌ها دست یک مشت دلال است و کسی هم بر نحوه فعالیت دلال‌ها نظارت نمی‌کند.

سیدرضا نورانی اظهار کرد: فروش مجوز موضوع تازه‌ای نیست. این اتفاق از اسفند ماه باب شده است. قیمت موز ارتباطی به قیمت دلار ندارد. این فعال بازار تصریح کرد: از گذشته موز در سبد کالایی مصرف‌کننده بوده است. برای تعدیل قیمت موز باید نظارت کافی بر روی واردات باشد. قیمت موز ارتباطی به قیمت دلار ندارد. سوال ما این است که مجوز واردات موز دست چه کسی است؟ معتقدیم اگر قرار است کالایی ممنوع شود باید واردات آن را ممنوع کنند.

نورانی گفت: چرا این بازی‌ها را درست ‌می‌کنند که مابقی میوه‌ها هم از افزایش کاذب قیمت موز تاثیر بپذیرند؟ چرا در کشور دلال پرورش می‌دهیم؟ چرا این مسیر غلط را ادامه می‌دهیم؟ چنانچه می‌خواهیم وضعیت بازار آرام شود باید حتما نظارت خوب باشد.

ارتباط عرضه و تقاضا در بازار میوه

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی

قیمت انواع میوه نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد گران شده که در برخی میوه‌های وارداتی مثل موز و آناناس بیش از ۵۰ درصد گرانی داشتیم. میزان عرضه و تقاضا هم در بازار موثر است. زمانی که عرضه موز به بازار کم می‌شود قاعدتا قیمت‌ها هم بالا می‌رود. البته در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و عرضه با بحث گرانی میوه مواجه هستیم نه گرانفروشی و این دو مقوله کاملاً با هم متفاوت است.

از سوی دیگر باید اشاره داشت که توافق بین کشاورزان و بار فروشان و حق العمل بار فروشان و همچنین حاشیه سود خرده فروشان میوه و سبزی هزینه قانونی است که به قیمت میوه و سبزی اضافه می‌شود. اصلی‌ترین دلیل گرانی این روزهای بازار میوه جولان واسطه گرانی برشمرد که دست بار فروشان را از خرید محصولات کشاورزی کوتاه می‌کنند. ما بازار را به صورت دائم رصد می کنیم ممکن است تغییر قیمت‌ها مثبت یا منفی باشد اما باید توجه داشت شرایط بازار نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است. ممکن است تغییر قیمت‌ها مثبت یا منفی باشد و باید توجه داشت شرایط بازار نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است.

همچنین مطالعه کنید:

بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید ضرورت دارد/خیز تعاونی‌ها برای توسعه اشتغال دانش بنیان

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم،‌ با نامگذاری سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.