صفحه اصلی / اصناف / افزایش ۴۴ درصدی هزینه خانوارها
افزایش ۴۴ درصدی هزینه خانوارها

خودرو ارزان شد

افزایش ۴۴ درصدی هزینه خانوارها

کسب و کار نیوز- طبق اعلام مرکز آمار، در ماه گذشته هزینه خانوارهای ایرانی تا ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده اما در این بین برخی کالاها از جمله گروه خودروهای سواری با تورم منفی مواجه شده و متوسط نرخ آن حدود ۳.۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، اخیرا مرکز آمار گزارشی در رابطه با وضعیت تورم منتشر کرد که نشان از ادامه روند افزایشی این شاخص در آذر ماه داشت و طی آن تورم سالانه به ۳۰.۵ دهم درصد رسید.

 بررسی وضعیت گزارش تورمی آذرماه از این حکایت دارد  که خانوارهای ایرانی  برای تهیه و تامین کالا و خدمات خود به طور متوسط نسبت به آذرماه سال گذشته ۴۴.۸ درصد بیشتر هزینه کردند.

این افزایش در حالی رخ داد که نسبت به آبان متوسط افزای قیمت دو درصد بوده و تورم ماهانه ۱.۲ درصد کاهش داشته و این کاهش در بین برخی کالا خودنمایی می کند؛ به طوری که گروه حمل و نقل که نشان دهنده تغییر قیمت خودروهای سواری است تورم منفی ۳.۶ دهم درصدی داشته است، بر این اساس خودروهای سواری در آذرماه نسبت به آبان به طور متوسط ۳.۶ درصد ارزان شده است.

با این حال  افزایش تورم در گروه حمل و نقل در ماه های گذشته با توجه به رشدی که در بازار خودرو اتفاق افتاد قابل توجه بوده و همچنان بالاترین حد تورم نقطه به نقطه در این گروه وجود دارد، این در حالی است که  حمل و نقل در آذر ماه نسبت به همین ماه در سال گذشته ۶۵.۲ درصد افزایش قیمت داشته و  تورم سالانه برای گروه خودرو ۶۴.۸  درصد بوده است.

در سایر اقلام می توان به افزایش هزینه ها در گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با ۶۰.۸ درصد، میوه و خشکبار ۷۶ درصد، نان و غلات ۵۹.۹  درصد و مبلمان و لوازم خانگی تا ۵۹ درصد اشاره کرد که بالاترین میزان افزایش را نسبت به آذر ماه سال گذشته داشته است.

در مورد تورم ماهانه نیز بیشترین افزایش نسبت به آبان ماه مربوط به گروه شیر و پنیر و تخم مرغ با ۱۰.۳ درصد، روغن و چربی ها ۱۰.۴ درصد و میوه و خشکبار با ۹.۷  درصد بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.