صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / سیاست‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها
سیاست‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها

رئیس صندوق نوآوری در رویداد یلدای کارآفرینان استارت‌آپی تشریح کرد

سیاست‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها

کسب و کار نیوز - رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی سه محور اصلی این صندوق در کمک به رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها را حمایت از شتابدهنده‌ها، صندوق‌های VC و بروکرهای تخصصی عنوان کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی وحدت، در رویداد یلدای کارآفرینان استارت‌آپی که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به همت هفته‌نامه «شنبه» برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه مجموع خدمات صندوق نوآوری به اکوسیستم نوآوری کشور به بیش از ۱۰ برابر دو سال گذشته رسیده است، گفت: ما سال گذشته سه هزار میلیارد تومان تسهیلات به اکوسیستم نوآوری ارائه کردیم که این رقم امسال به ۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
وی با اشاره به خدمت اعطای ضمانت‌نامه به شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: در این بحث، سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه ارائه کردیم که امسال هدفگذاری ما رسیدن به رقم دو هزار میلیارد تومان است که تاکنون هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.
وحدت تصریح کرد: در حوزه خدمات توانمندسازی نیز که به صورت بلاعوض به شرکت‌های دانش بنیان و فناور ارائه می‌شود، تاکنون بیش از ۳۱۰۰ مورد خدمت عرضه شده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با بیان اینکه سه محور اصلی این صندوق در کمک به رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها، حمایت از شتابده‌ها، صندوق‌های VC (صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر) و بروکرهای تخصصی عنوان کرد و گفت: دغدغه اصلی ما در رشد و توسعه این بخش این بود که به عنوان عضوی از دولت به صورت مستقیم به این کسب‌وکارها ورود نکنیم بلکه کمک ما به صورت غیرمستقیم به استارت‌آپ ارائه شود، لذا سعی کردیم از نهادهای دیگر در این زمینه کمک بگیریم.
وی با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری تلاش می‌کند استارت‌آپ‌ها برای اجرای ایده‌های نوآورانه خود دغدغه مالی نداشته باشند، گفت: تنها دغدغه ما بهم‌رسانی ایده‌ و سرمایه است که به جد آن را دنبال می‌کنیم.
وحدت در ادامه با اشاره به ملاحظات صندوق نوآوری در ورود به اکوسیستم استارت‌آپی کشور، گفت: ما معتقدیم نباید ژن دولتی در DNA استارت‌آپ‌ها بکاریم و آنها را دولتی کنیم و از این طریق نظم و تعادل بازار شتابدهی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر را برهم زنیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: نباید سرعت استارت‌آپ‌ها را بگیریم و با رویکردها و فرایندهای دولتی مانع رشد آنها شویم؛ بلکه تاکید ما بر این است که باید کاری کرد که سرمایه بذری و خطرپذیر کافی در کشور وجود داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به کمک صندوق نوآوری و شکوفایی در تشکیل صندوق‌های VC گفت: ما در این زمینه با صندوق‌های پژوهش و فناوری شروع کردیم. امروز این صندوق‌ها به عنوان یکی از عاملان صندوق نوآروی می‌توانند نزدیک به ۵۵۰ میلیارد تومان در طرح‌های فناورانه هم‌سرمایه‌گذاری داشته باشند، لذا اگر استارت‌آپی با یکی از صندوق‌های پژوهش و فناوری به توافق برسد صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۴ برابر هزینه اجرای پروژه را تامین مالی می‌کند، یعنی چنانچه شرکت استارت‌آپی با کمک صندوق‌های پژوهش، ۲۰ درصد سرمایه طرح را تامین کند، صندوق نوآوری تا ۸۰ درصد دیگر را تامین خواهد کرد.
وحدت در ادامه با اشاره به سلسله رویدادهای «دوشنبه‌های استارت‌آپی» که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف جذب سرمایه برای اکوسیستم استارت‌آپی کشور برگزار می‌شود، گفت: «دوشنبه‌های استارت‌آپی» در واقع با هدف ترویج هم‌سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های استارت‌آپی برگزار می‌شود.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به تشکیل صندوق‌های جسورانه بورسی در کشور اشاره کرد و گفت: تا سال ۹۷ در مجموع هفت صندوق با سرمایه ۱۷۵ میلیارد تومان ایجاد شده بود اما از سال گذشته هفت صندوق دیگر با سرمایه ۹۰۰ میلیارد تومان به این تعداد اضافه شدند که استارت‌آپ‌ها می‌توانند از طریق این صندوق‌ها مطالبه‌گری کنند. دولت نیز در تشکیل این صندوق‌ها دخالتی ندارد.
وی همچنین به تشکیل فضاهای نوآوری یا کارخانه‌های نوآوری در کشور اشاره کرد و یادآور شد: تاکنون ۶ کارخانه‌ نوآوری در کشور ایجاد شده است که تسهیلاتی به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به شکل قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند.
وحدت افزود: صندوق‌ نوآوری و شکوفایی کمبود منابع مالی در حوزه استارت‌آپی را از طریق شتابدهنده‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری، فضاهای نوآوری و صندوق‌های جسورانه بورسی جبران و تامین می‌کند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان با اشاره به اقدامات این صندوق در حمایت از استارت‌آپ‌ها، گفت: اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه رهن فضای استقرار تا سقف سه میلیارد تومان، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه برای تامین سرمایه بذری تا سقف سه میلیارد تومان، حمایت بلاعوض برای دریافت آموزش، مشاوره و شرکت در نمایشگاه سالانه تا ۵۰۰ میلیون تومان، هم‌سرمایه‌گذاری با شتابدهنده‌ها و تامین فضای برگزاری رویدادهای استارت‌آپی و ارائه به سرمایه‌گذار از جمله اقداماتی است که صندوق نوآوری در حمایت از اکوسیستم استارت‌آپی کشور در دستور کار قرار داده است.
دخالت دولت در تشکیل استارت‌آپ‌ها راه حل خوبی برای حمایت از آنها نیست
همچنین دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی در پنل این رویداد با تاکید بر اینکه موفقیت استارت‌آپ‌‌های کنونی در خصوصی بودن آنها است، گفت: ذات کسب‌و‌کارهای استارت‌آپی اینگونه است که اساسا امکان دخالت دولت در آن را نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه اگر دولت یا نهادهای عمومی بخواهند در شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها دخالت کنند اصلا نمی‌توان نام آنها را VC گذاشت، تصریح کرد: تشکیل VCها به این معنا نیست که ما با تامین منابع مالی، روح خصوصی و کارآفرینی را از کسب‌وکارهای استارت‌آپی بگیریم.
ناظمی در پایان با تاکید بر اینکه بدترین اتفاق در اکوسیستم استارت‌آپی این است که استارت‌آپ‌ها را دولتی کنیم و زیر مجموعه دولت ببریم، گفت: دخالت دولت در تشکیل استارت‌آپ‌ها به هیچ عنوان راه حل خوبی برای حمایت از این نوع کسب‌وکارها نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.