صفحه اصلی / اسلایدر / نا هماهنگی در برخورد با گرانی ها
نا هماهنگی در برخورد با گرانی ها

۴۴ روز از وعده رزم حسینی برای کنترل قیمت کالاها گذشت

نا هماهنگی در برخورد با گرانی ها

کسب و کار نیوز- به‌رغم کاهش دستوری قیمت برخی اقلام خوراکی، اکنون گرانی اغلب مواد‌غذایی به واقعیتی غیرقابل انکار در بازار تبدیل شده است، با وجود این وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تحقق وعده کاهش قیمت این محصولات همچنان اصرار دارد. مدت‌هاست موضوع گرانی‌ها به مشکل اصلی مردم تبدیل شده، از اردیبهشت 1397 که نرخ تورم روند صعودی خود را آغاز کرد و از 8 درصد به 41 درصد در آبان ماه 1398 افزایش یافت، مردم شاهد تغییر مداوم قیمت‌ها و فشار بیشتر معیشتی بودند. این در حالی است که مسئولان همچنان با تکرار وعده های خود سعی دارند مردم را در رابطه با تغییر وضعیت و ارزان شدن کالاها خوشبین کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ۴۴ روز از اولین وعده رزم حسینی، وزیر صمت مبنی بر کنترل تورم و جلوگیری از گرانی و گرانفروشی می گذرد اما نه تنها این وعده تحقق پیدا نکرد که هر بار در سخنرانی و اظهارنظرها وعده ارزان شدن کالاها تکرار می شود و کاری از پیش نمی برد. افزایش قیمت انواع و اقسام کالاها در کشور بیش از دو سال است که به مسئله‌ اصلی برای مردم تبدیل شده و به‌ویژه با افزایش فشار حداکثری و ظالمانه آمریکا بر کشور و افزایش قیمت دلار در بازار روزبه‌روز تشدید شده است. این در حالی است که رهبر انقلاب روز سه‌شنبه ۱۳ آبان با اشاره به وضعیت اقتصادی مردم اظهار داشت که بسیاری از مشکلات کنونی اقتصادی ارتباطی به تحریم ندارند. رهبری گرانی کالاهایی چون گوشت، مرغ، گوجه و پوشک بچه در کشور را بی‌مبنا و بی‌دلیل خواند و افزود: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

ساعاتی پس از اظهار نظر رهبری درباره گرانی کالاها در کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت ادعا کرد که قیمت کالاهای اساسی در کشور در هفته آینده تغییر محسوسی خواهد داشت که نه تنها هیچ تغییری در قیمت ها مشاهده نشد که قیمت مرغ به عنوان یکی از کالاهای اساسی تا مرز ۵۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ای که به همین منظور تشکیل شد افزود: به طور قطع تصمیمات این جلسه تغییرات مهمی در کوتاه مدت بر روی بازار خواهد داشت، برای مثال در بخش قیمت گذاری، توزیع و خرید تضمینی گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام تصمیمی است که به زودی قیمت این کالا را در بازار کاهش خواهد داد.

فارغ از مصوباتی که ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت بسیاری از اقلام داده است، اما قیمت پوشک و تخم مرغ همچنان صعودی است. البته قیمت مرغ با عرضه گسترده و برخوردهای تعزیراتی کنترل شده اما فعالان حوزه تولید می‌گویند این کاهش قیمت احتمالاً پایدار نخواهد بود چرا که دولت از محل ذخایر استراتژیک در حال عرضه مرغ و نهاده‌های دامی به بازار است و این روند نمی‌تواند ادامه پیدا کند. آنها می‌گویند حل این چالش مستلزم آن است که دولت فساد گسترده‌ای که در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی وجود دارد را حذف کند.

ناکامی دولت ها در مهار گرانی

لطفعلی بخشی، اقتصاددان

در سی چهل سال گذشته دولت همواره تلاش کرده تا با بهره گیری از انواع روش ها و برنامه ها گرانی و تورم را کنترل کند. سازمان تعزیرات، سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار و…. وجود دارند اما باز هم گرانی کنترل نشده و نخواهد شد. تورم یک نوع مالیات غیررسمی است که همه مردم پرداخت می‌کنند و در این بین، اقشار ضعیف جامعه و کسانی که حقوق ثابت  دارند، به دلیل افزایش قیمت‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند و قدرت خرید آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

متاسفانه هیچگاه دولت و زیرمجوعه های خود در این تلاش به جایی نرسیده اند و موفق نبوده اند. از این به بعد هم همین نتایج پیش روی دولت است و در آینده هم دولت در کنترل قیمت ها موفق نخواهد بود. مشکل اقتصاد ایران بنیادی است و با این روش ها حل نمی شود. ما اشکال اساسی در تولید و توزیع داریم. تولید به اندازه کافی نیست و در توزیع گلوگاه های بسیاری وجود دارد که موجب گرانی می شود. دولت به جای توجه به بخش تولید، تلاش می کند تا از طریق بورس نقدینگی را جذب این بازار کند و از این راه کسب درآمد کند. این سیاست های غلط زود گذر اقتصاد را پویا نمی کند، زیرا بخش عمده نقدینگی موجود در بورس توسط سهامداران دست به دست می شود بدون اینکه در بخش تولید بکار گرفته شود. دولت هیچ موقع نمی خواهد واقع بین باشد و چشم های خود را باز کند. بنابراین این بار هم قطعا تلاش دولت بی ثمر خواهد بود. روش های علمی در جهان هم این مسیری که دولت طی می کند را تایید نمی کنند و باعث تعجب است که هیچ وقت دولت از تجربیات خود هم پند نمی گیرد و به جایی نمی رسد.

به هر ترتیب اصلاح سیاست‌های دولت در همه امور اقتصادی موضوع مهمی است. اگر سیاست‌ها به نفع همه مردم جامعه و عموم مردم رقم نخورد، اگر شفافیت بر فضای اقتصادی کشور حاکم نشود و ارتباط تجاری و تعاملات اقتصادی ما با دنیا تغییر و اصلاح نشود قطعاً مسأله اقتصاد کشور با چالش‌های جدی‌تری مواجه می‌شود و فشارهای تحریمی آمریکا بر کشورهای همسایه ای چون عراق در کاهش ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران باعث می‌شود که بازار کشورهای همسایه را نیز از دست بدهیم. بنابراین تغییر سیاست ها و برقراری ارتباط مطلوب با جهان راهکاری است که می تواند به اصلاح روند اقتصادی، افزایش اشتغال و بهبود فضای کسب و کار بیانجامد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.